וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת קוקוריקו וחגיגת הפטפטת

דפנה פפר

20.5.2009 / 17:28

מלחמת חלוקת "מתנות" העוף, הלחם והקוטג' מניבה פרסום חינם לרשתות השיווק ורווח קטן, אם בכלל, לצרכנים. ועוד: כמה משפטים על מע"מ דרך ביטוח לאומי

באזור נשר החלה מלחמת חלוקת עופות חינם או כמעט חינם. כדרכם של מתחרים מידי יום התחרות גוברת והבוקר הודיעה גם "מחסני להב" על הצטרפות למלחמת העוף בה כבר מתמודדות שופרסל, ריבוע כחול, רמי לוי ועוד.

חלק מההתמודדות נעשית תחת המושג "בהתניה" - עליכם לקנות מוצרים ב 150 שקל ואז תקבלו עוף חינם. בהתניה – ההנחה פחות משמעותית כיוון שעליכם לרכוש סל מוצרים ורק אז תזכו למתנה - הנחה המיוחלת של עוף חינם.

התחרות מעוררת כצפוי את מדורי השיווק והצרכנות בתקשורת, שמכניסים ידיעות מתפרצות וכתבות ארוכות על הצטרפות רשתות כאלה ואחרות לתחרות או על שוקו באגורה ותירס בשקל. הרווח שרשתות השיווק מפיקות בימים האחרונים מעוף חינם וקוטג' ענק – פרסום חינם ותנועת קונים ערה יחסית. סל במינימום של 150 שקל מניב לעיתים קנייה גדולה יותר ותזרים מזומנים חזק. במקרים מסוימים אנשים קונים מוצרים ספק נדרשים מבחינתם ובלבד לממש את תאוות העוף בחינם.

ההיבט הפרסומי חשוב במיוחד. הרשתות נותנות בננה בשקל והתקשורת מוצאת עוד ועוד עניין "בחגיגת הצרכנות" ופרסום המבצעים בחינם. רמי לוי, איש עסקים ממולח, קיבל בשבועיים האחרונים את פרס המרואיין הכלכלי המבוקש. עוד כמה ימים דני דנקנר ובנק הפועלים יהפכו לנושאים שוליים בהשוואה לרמי לוי מלך עופות החינם.

אם אחד מבעלי הרשתות יחליט לתת עוף גריל חינם, סביר שנשכח גם מיובל שטייניץ וסטנלי פישר ונתזז בין פולקה בגרוש וקופון לקוטג' במתנה. ככל שהמלחמה גוברת מומחי השיווק יצליחו להפשיר רעיונות נוספים שכמובן יקבלו כותרות חינם בשפע.

עוף בגריל שהוא פרסום חינם

לא ירחק היום בו התקשורת הכלכלית תפתח בכותרת המבצע היומי דוגמת – שני טונה בשקל, חסה חינם, פופקורן חינם בקניית אקונומיקה ב-30 שקל וכו'. בינתיים כאמור המלחמה מתמקדת באזור נשר. כמו שאני מכירה את המשווקים והרשתות סביר להניח שהקרב יועתק למקומות נוספים בהם פועלות כמה רשתות יחדיו.

כשהמלחמה תשכך, בעוד שבועיים שלושה לאחר שימאס לכולם מעוף, הרשתות יעשו את חשבון הפרסום חינם והוא יהיה שמן ממש, לא דל קלוריות. מיותר לציין שפרסום החינם עלול להיגרע מהפרסום בתשלום ומכך דווקא התקשורת תינזק.

במחנה יהודה יגבו מע"מ?

הגיגי התקציב באוצר נמשכים כרגיל. כששר האוצר מבין בפילוסופיה, בעיקר ההגיגים הם אלו שחוגגים. עכשיו שוקלים באוצר לפצות את השכבות החלשות באמצעות הביטוח הלאומי על הטלת גזירת המע"מ על ירקות ופרות. סוף סוף הבינו באוצר שהעניים אוכלים ירקות ולא סטייקים. הישג. צריך אולי לברך את פקידי האוצר שלא הפנו את העניים לקבל עוף חינם ברשתות עם פתק זכאות מביטוח לאומי.

האם פקידי האוצר מאמינים שסוחרי הבצל והגזר בשוק מחנה יהודה או מוכר האבטיחים בשוק הכרמל יגבו עבורם מע"מ? אם באוצר מאמינים אזי שמדובר בפקידים תמימים. כל כך תמימים שבא לצחוק. רק ברשתות יאלצו, בחריקת שיניים, לגבות מע"מ אם בכלל.
ניתן להעריך שעד להעברת התקציב בכנסת ייעלמו ויצטרפו אליו רעיונות בוסר שונים ומשונים. סביר שחלקם יהיו בלוני ניסוי לבדיקת תגובת הציבור. איכשהו תגובת הציבור הפכה לגורם מרכזי בשיקולי האוצר וגם זה תמוה. כיוון שאיננו יודעים מי בדיוק (יוגב, הבר, שטייניץ או פלוני) באוצר מפריח בלונים לניסוי הציבור – אנחנו רק יכולים לקבוע שכל המעשיות והרעיונות שלו תפלים ולעתים מגוחכים.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים.

  • עוד באותו נושא:
  • רמי לוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully