וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחתנים? צאו לחופשי

קרן אבידן

21.5.2009 / 13:04

התחתנתם? מזל טוב - הגיע הזמן לבדוק מה אומר החוק על יכולתכם לצאת לירח דבש. קרן אבידן עם החדשות הטובות (וגם הרעות) בנושא.

קצת קשה לחשוב על האפשרות לחזור לעבודה מיד אחרי החתונה, ובצדק - אין קסומה מחופשת ירח הדבש שנחשבת למצווה של ממש. ובכל זאת - עובדים, העומדים להינשא, אינם מודעים לזכויותיהם בנוגע למכסת ימי החופש המגיעה להם לרגל נישואיהם ויציאתם לירח דבש, וגם לא על החובות שלהם בנושא ואפשרויות המעסקים. הנה מדריך קצר לשימושכם בנושא זכויות העובדה והמעביר והחובות זה כלפי זה במסגרת החוק:

ימי חופש לשמחות – רק בחוזים הקיבוציים

החוק בישראל מקנה זכות להיעדר מהעבודה אך ורק בחגים ושבתות ואין התייחסות לשמחות פרטיות. ככלל, עובדים הבאים בברית הנישואים אינם זכאים לפי חוקי העבודה לימי חופשה מיוחדים בגין חתונתם או יציאתם לירח דבש. ימי חופשה בשמחות פרטיות מוענקים אך ורק במסגרת הסכמים קיבוציים, ככל שישנם במקום העבודה.

אולם אף כי החוק אינו מזכה זוגות נישאים בחופשה, אין פירושו כי אינם זכאים לכמה ימי ירח דבש בתשלום. עובד זכאי לנצל את ימי החופשה שנצברו לטובתו על מנת לצאת לירח דבש אולם חשוב להסביר, כי המעסיק צריך לאשר את מועד החופשה.

ראוי להוסיף כי על פי החוק, זכאי עובד לקבוע באופן עצמאי מועד של יום חופשה שנתי אחד בשנה, על חשבון החופשה השנתית. כמובן שניתן לנצל יום זה לטובת שמחה משפחתית, לרבות יום הנישואים עצמו, ובתנאי שהודיע על כך למעביד 30 יום מראש. אמנם המעסיק הוא זה ששולט במועד חופשתו של העובד ועליו לתאמו בהתאם לצרכי העבודה, אולם המיוחד בהודעה זו הוא, שלהבדיל מניצול יתר ימי החופשה, הרי שהמעסיק לא רשאי למנוע מהעובד לנצל את יום החופשה היחיד במועד שיבחר לשם כך.

ביחס לעובדים העובדים במקומות עבודה שבהם חלים הסכמים קיבוציים, מומלץ לבחון את הוראות ההסכם הקיבוצי מכיוון שהסכמים קיבוציים רבים מקנים לנישאים זכות להיעדרות מהעבודה מספר ימים בתשלום, מעבר לימי החופשה הרגילים. כך, למשל, עובדי ענף המסחר והשירותים וענף ההובלה זכאים ל-3 ימי היעדרות בתשלום, כמוהם גם הנישאים בקרב עובדי הרשויות המקומית הזכאים ל-3 ימים היעדרות בתשלום. ההסכמים של ענפי הבניה, המתכת, המוסכים והחקלאות מקנים לנישאים 2 ימי חופשה בתשלום ואילו ענף הקרמיקה והזכוכית מעניק לנישאים יום אחד.

ומה אם הבן או הבת מתחתנים?

עובד המעוניין בחופשה ביום נישואי בנו/ביתו ייאלץ ליטול חופשה על חשבון ימי החופשה הצבורים העומדים לרשותו, ובתיאום עם מעסיקו. עם זאת, עובד במקום עבודה דעליו חלים ההסכמים הקיבוציים יכול למצוא כי במקרים רבים יש לו זכות לחופשה ביום נישואי בן משפחה. עובד העובד ברשות מקומית או כנהג בענף ההובלה למשל זכאי לחופשה ביום נישואי בנו/ביתו ובלבד שהודיע על כך 14 ימים מראש למעסיקו.

יש לציין כי עובד שלא ניצל את ימי חופשתו, אינו יכול לצבור אותו במניין ימי החופשה וגם אינו יכול לקחת אותו על חשבון ימי חופשה עתידיים.

יחד עם זאת כמובן שעל המעסיק חלה חובה לקבוע את מועדי חופשתו של העובד בצורה סבירה ועניינית בהתחשב הן בצרכי העבודה והן בצרכי העובד. בתי הדין לעבודה קבעו בשורה של פסקי דין כי על המעסיק לנהוג במקרים כאלה בסבירות ותוך התחשבות הדדית ובעת קביעת מועד החופשה על המעסיק להביא בחשבון גם את רצון העובד.

סירוב מעסיק לאפשר לעובד לצאת לירח דבש לתקופה סבירה עשויה להיחשב כהחלטה שרירותית ו/או בחוסר תום לב אלא אם צרכי העבודה אינם מאפשרים בכל מקרה את יציאת העובד לחופשה.

בכל מקרה יש לזכור כי במגזרים שבהם לא חלים הסכמים קיבוציים או שההסכמים הקיבוציים אינם כוללים הטבה מיוחדת לעניין זה, אין לעובד ברירה אלא לתאם את חופשתו עם המעסיק. עובד שיוצא לחופשה ללא הסכמת מעסיק מבצע עבירת משמעת כלפי המעסיק וככזה עשוי להיענש ואף לקבל מכתב פיטורים.

עו"ד קרן אבידן היא מומחית לדיני עבודה במשרד עו"ד אבני, הרצוג, שועלי, אלגז את גורביץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully