וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החתיכות החסרות בפאזל

TheMarker

22.5.2009 / 7:07

חודשיים של מאבק פומבי חסר תקדים בין בנק ישראל לבנק הפועלים מתחיל להניב תוצאות: הפועלים יקים ועדת איתור למינוי מנכ"ל חדש והדירקטורית איריס דרור תודח. בשבוע הבא יתברר אם גם היו"ר דנקנר ילך הביתה או ינהל מאבק משפטי. נותר רק להרכיב מחדש את הפאזל



>> שבוע מורט עצבים עבר על בעלת השליטה בבנק הפועלים שרי אריסון, על ראשי בנק ישראל ועל חבורת היועצים והמקורבים הבוחשים בהתרחשות הדרמטית ביותר בעולם הבנקאות הישראלי. גם השבוע האחרון החל בתקווה ששני מוקדי החיכוך העיקריים בין אריסון לבנק המרכזי יטופלו, לאחר חודש וחצי של התגוששות, שבמהלכה הורידו שני הצדדים את הכפפות.

באופן תמוה, בשבוע האחרון התרחשו במקביל התקדמות חיובית לקראת פתרון הפרשה מצד אחד, והידרדרות במצב מצד אחר. ההתקדמות הגיעה בעקבות הסכמתו של בנק הפועלים למנות ועדת איתור לבחירת המנכ"ל החדש, בהתאם לדרישת בנק ישראל. ההסלמה הגיעה לאחר שאריסון פנתה למבקר המדינה וביקשה להגיש תלונה נגד בנק ישראל והעומדים בראשו.



בינתיים, נופלים חללים במאבק הניטש בין בנק הפועלים לבנק המרכזי, והראשונה לשלם את המחיר היא מנהלת שפה ותקשורת בקבוצת אריסון השקעות ומקורבתה של אריסון, איריס דרור, שהורחקה אתמול מהקבוצה. גם עזיבתו של דנקנר את הבנק הולכת ומתקרבת, ובורסת השמות למחליפו מתרחבת ותופסת תאוצה.



זו ללא ספק אחת הפרשיות הבנקאיות הקשות בישראל - והפעם הראשונה שבה מתרחשת התגוששות אישית ופומבית בין בעל הון לרגולטור. ככל שהפרשה מתארכת מתגלים בה עוד ועוד חיכוכים, גם בין האנשים שעד כה נחשבו לבני ברית. אז מי הם השחקנים המרכזיים בפרשה וכיצד הם צפויים לצאת ממנה?



שרי אריסון: יורדת מהעץ



יורשת המיליארדים של תד אריסון השתדלה לשמור עד היום על תדמית רוחנית ופייסנית, ואף טבעה את הסיסמה: "השלום מתחיל בתוכנו". אלא שבמלחמה מול בנק ישראל ומול דרישתו של נגיד הבנק, סטנלי פישר, להדיח את יו"ר בנק הפועלים דני דנקנר, התגלתה אריסון, בעלת השליטה בבנק, דווקא כמי שיודעת להילחם. בין אם היא מקבלת החלטות באופן עצמאי, ובין אם היא תלויה בעצות מקורביה, כפי שטוענים בכירים במשק - אריסון הורידה את הכפפות ויצאה למאבק חסר פשרות בפישר ובמפקח על הבנקים רוני חזקיהו.



אם נדמה היה שהצעד החריף ביותר של אריסון במאבק נגד בנק ישראל היה הנאום המשתלח שנשאה לעיני המצלמות לפני כשבועיים, שבו האשימה את הבנק המרכזי במקארתיזם, שחיתות ועריפת ראשים, הרי שהשבוע נקטה אריסון בצעד חריף אף יותר. היא עלתה לירושלים למשרדו של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, והגישה תלונה נגד בנק ישראל והמפקח על הבנקים. כפי הנראה, היא עשתה זאת למרות העובדה שבלבה כבר גמלה ההחלטה להגיע לפשרה "שתכבד את כל הצדדים", כדבריה, ותסלול את דרכו של יו"ר הבנק, דני דנקנר, החוצה.



מה עומד מאחורי הצעד הזה? אריסון אולי מוכנה להתפשר, אבל בכל זאת רוצה להגיד את המלה האחרונה. היא מוכנה לרדת מהעץ, אך בדרך למטה היא דואגת להבהיר לכולם שזה הבנק שלה, ואפילו הנגיד לא יכול להגיד לה מה לעשות - גם אם היא יודעת שיקרה בדיוק ההפך.



דני דנקנר: מאויב לאוהב



כשרואים את דנקנר ואריסון עומדים שכם אל שכם ותומכים זה בזה בשבועות האחרונים במאבק מול בנק ישראל, קשה לדמיין שרק לפני כשנתיים השניים כמעט גררו זה את זה לבית המשפט במאבק על מניות השליטה בבנק הפועלים, שחלקן היו אז בידי משפחת דנקנר.



המהומה החלה עם כוונתו של נוחי דנקנר, בן דודו של דני, להיכנס לשליטה בבנק - והסתיימה בביצור שליטתה של אריסון בבנק, עם רכישת המניות של משפחת דנקנר והמשקיעים האמריקאים. זמן קצר לאחר מכן, במהלך מפתיע ותמוה, פיטרה אריסון את יו"ר הבנק שלמה נחמה, ומינתה את דנקנר תחתיו.



בשנתיים שחלפו מאז, ידע בנק הפועלים סערות רבות. כמה מהסערות האלה אף הביאו להתערבות בנק ישראל בפעילות הבנק. בין היתר אילץ בנק ישראל את הפועלים למכור תיק אג"ח מגובה במשכנתאות ומכשירים מסוכנים. לולא מכירה זו, ההפסד של הבנק היה עלול לגדול ולערער את יציבותו. דנקנר מתעקש שזו היתה החלטה שלו, אך בדו"חות הבנק נכתב במפורש כי המכירה בוצעה בעקבות דרישה של הפיקוח על הבנקים.



בבנק ישראל חוששים מכך שדנקנר מכתיב את חוקי המשחק בבנק הפועלים ומקבל החלטות חסרות אחריות, בעוד שהדירקטוריון משחק תפקיד משני, ודורשים מאריסון להדיח את דנקנר מכיסא היו"ר.



במקביל לתפקידו בבנק, דנקנר מחזיק עם משפחתו בשליטה בחברת אלרן השקעות. בימים אלה מצויה החברה בקשיים, והגיעה להסדר חוב עם בעלי האג"ח. באחרונה נחשף ב-TheMarker כי בתקופתו של דנקנר כסגן יו"ר בנק הפועלים ביצע בנק הפועלים עסקים עם שותפים של אלרן - מבלי שניתן גילוי נאות לפוטנציאל של ניגודי העניינים הכרוכים בכך.



ציון קינן: החלום ושברו



לפני חודשיים כמעט התגשם חלומו הגדול ביותר של ציון קינן - להתמנות למנכ"ל הבנק. הוא עבד בבנק הפועלים יותר מ-30 שנה, החל בדרגים הנמוכים ביותר וטיפס מעלה בהדרגה. ואולם השבוע התרחק החלום מקינן מרחק עשרות מונים. מינויו לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים במקום צבי זיו בוטל, לאחר שהבנק נאלץ להסכים לדרישת המפקח על הבנקים ולהקים ועדת איתור לתפקיד. הסיבה: כשלים בהליך המינוי, שהיה קצר ונטול דיון מעמיק, כפי שראוי לקיים לפני שממנים את הדמות החשובה ביותר בבנק הגדול בישראל - בוודאי בשנת משבר כלכלי חמור.



ועדת איתור כזו מצמצמת את סיכוייו של קינן. למרות ניסיונו הבנקאי העשיר, הוא בעל ניסיון של פחות משנתיים במתן אשראי - תחום הפעילות העיקרי של מוסדות בנקאיים. ואם יתקיים הליך אמיתי, אפשר יהיה להשיג מועמדים בעלי נסיון בנקאי וניהולי עשירים יותר.



צבי זיו: מלחמה מאופקת



דקות ספורות בלבד ארך הדיון בדירקטוריון בנק הפועלים בעניין התפטרותו של זיו, המנכ"ל בחמש וחצי השנים האחרונות. איש מהדירקטורים לא העלה את השאלה המתבקשת בנוגע להתפטרות: על מה נסובו חילוקי הדעות עם דנקנר, שהביאו להתפטרותו; האם היו קשורים לעניינים אישיים, או לפעילות הבנק - ואם כך, האם מדובר בעניינים מהותיים? יתרה מכך, המפקח על הבנקים טען בדו"ח שפירסם על העניין, שלמעשה זיו אולץ להתפטר.



ואולם נראה כי דרכו של זיו אל מחוץ לבנק הפועלים סומנה זמן רב לפני התפטרותו. לפני כשנה רמז הבנק כי זיו לא דיווח לדירקטוריון על הפסדים מצטברים בתיק ניירות הערך של בנק הפועלים, לקראת אישור דו"חות 2007.



והנה הגיעה שעתו של זיו להשיב מלחמה - גם אם בחר לעשות זאת בדרכו המאופקת, השונה מסגנונו העממי ונטול הפרוצדורות של היו"ר דנקנר. זיו אמנם הודיע על התפטרותו בסוף מארס, אך אמר כי היא תיכנס לתוקף רק לקראת סוף 2009.



בנאומה הלוחמני, שבו האשימה בעלת השליטה בבנק את בנק ישראל ברדיפה, היא רמזה גם כי על זיו להתפטר לאלתר. אלא שלזיו לא היתה כל כוונה לעשות זאת, והוא מתבצר בתפקידו מול משולש האויבים מבית: אריסון-דנקנר-קינן.



זיו גם הדף את טענותיו של יו"ר ועד העובדים שרלי אמזלג, המקורב לציון קינן ולדנקנר, לפיהן הבסיס לחילוקי הדעות בין דנקנר לזיו היה רצונו של האחרון ליישם תוכנית פיטורים בבנק - תוכנית שדנקנר התנגד לה. אמזלג כתב את הדברים במכתב ששלח לעובדי הבנק. זיו, מצדו, לא נשאר חייב. הוא הגיב במכתב משלו, שנשלח אף הוא לכל העובדים, ובו טען כי לא היתה, ואין גם כיום, כל תוכנית לפטר עובדים בבנק הפועלים.



שרלי אמזלג: הכל נשאר במשפחה



"כשפיטרו בבנק אלף איש, הם לא הפגינו - אבל למען המיליונרית הם מפגינים", כך אמר יו"ר ועד עובדי בנק לאומי לואי רוט על יו"ר ועד עובדי בנק הפועלים שרלי אמזלג, שצולם מתחבק עם בעלת השליטה בבנק ומרעיף עליה חיבה ותמיכה בעיצומו של המשבר הנוכחי.



אמזלג הוא מנהל סניף רמות בבנק הפועלים ומקורב ליו"ר דנקנר ולקינן. בבנק מועסקים גם כמה מבני משפחתו: אשתו, המשמשת מזכירה אישית של מנהל אזור ירושלים, ובתו מאיה שמונתה באחרונה למנהלת סניף.



אפרת פלד ונשות הדירקטוריון



אם מישהו היה זקוק להוכחה בדבר הקשר ההדוק בין אפרת פלד לאריסון, השבוע הוא קיבל אותה. פלד היא זו שליוותה את אריסון למשרד מבקר המדינה בירושלים, כדי להגיש תלונה נגד נגיד בנק ישראל סטנלי פישר; פלד גם מונתה השבוע לאחת החברות בוועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל הבנק.



פלד היא מנכ"לית אריסון אחזקות ודירקטורית מטעמה של אריסון בבנק הפועלים. לצדה בדירקטוריון יושבות עוד נשים חזקות - גם הן מקורבות מאוד לאריסון וגם להן, חושבים רבים, השפעה רבה על בעלת השליטה בפועלים: אירית איזקסון, איריס דרור ופנינה דבורין.



דרור מונתה לתפקיד היצירתי ביותר בקבוצת אריסון - מנהלת שפה ותקשורת. באחרונה סיפרה בראיון כי הוא זו שהמליצה לאריסון "להשתחרר משירותיו של היחצ"ן רני רהב". לפני כשנה מינתה אותה אריסון לדירקטורית בבנק הפועלים, מינוי שגרר ביקורת חריפה, שכן לדרור אין כל ניסיון בנקאי ואף אין לה תואר ראשון. ואולם אתמול היתה דרור למודחת הראשונה מקבוצת אריסון. לאחר שמונה שנים היא סיימה את תפקידה בקבוצה, ולפי הערכות, בקרוב היא צפויה גם לעזוב את דירקטוריון בנק הפועלים.



דבורין, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, מונתה לדירקטוריון בנק הפועלים זמן קצר לאחר שייצגה את עופר גלזר, עד לאחרונה בן זוגה של אריסון, במשפט שהתנהל נגדו בגין הטרדה מינית. דבורין היתה גם בין החוגגים במסיבה שערכה אריסון לכבוד גלזר ערב כניסתו לכלא, לאחר שנמצא אשם ונגזר עליו מאסר בפועל.



איזקסון משמשת כיום יו"ר ישראכרט, חברת כרטיסי האשראי של בנק הפועלים. שמה עלה כאחת המועמדות להחליף את דנקנר כיו"ר הבנק. היא כמעט מונתה לסגניתו של דנקנר בסוף 2007 - אך מינויה נפסל לאחר שבנק ישראל מצא כשלים בהליך. לפי הערכות, בבנק ישראל לא מתנגדים למינויה ליו"ר.



סטנלי פישר: כאן כדי להישאר



התדמית הציבורית של נגיד בנק ישראל, ש"עשה עלייה" מארה"ב, נותרה עד כה כמעט ללא רבב. את המאבק מול אריסון הוא אמנם צפוי לסיים כשידו על העליונה - דנקנר ייאלץ, ככל הנראה, לעזוב בקרוב את בנק הפועלים ותמונה ועדת איתור למינוי מנכ"ל לבנק, כפי שדרש מלכתחילה - עם זאת, הנגיד יוצא חבול מהסיפור.



עד היום לא העז אף טייקון לצאת למלחמה חזיתית מול הרגולטור, אף שרבים מהם היו רוצים לראות את הרגולטורים הישראלים נחלשים - כדי שיוכלו לנהל את עסקיהם בחופשיות רבה יותר, בלי שהמדינה תתערב בענייניהם. אריסון היא הראשונה שהחליטה לפתוח במאבק כזה. רבים במגזר העסקי היו מעדיפים שמישהו אחר יעשה את העבודה השחורה, אבל איש מהם לא היה מעז להאשים בעצמו את בנק ישראל במקארתיזם.



בנק ישראל לא פירסם עד כה דיווח רשמי אודות הסיבות שבגינן הועלתה הדרישה להדיח את יו"ר הפועלים. ההערכות הן כי נוסף על שרשרת הכשלים הניהוליים בבנק הפועלים, יש לבנק ישראל מידע נוסף בנוגע לפעילותו של דנקנר - מידע שהביא להחלטה להדיחו.



אבל אם מישהו חשב שהשתלשלות העניינים בפרשה, ובמיוחד העמדה הלוחמנית שאימצה אריסון, תגרום לו לשקול שנית את המשך שהותו בישראל - הוא טעה. בשבוע שעבר, בכנס שבו נכח גם דנקנר, הבהיר פישר כי לקדנציית הנגיד שתסתיים בקרוב "אפשר לקרוא הקדנציה ראשונה".



רוני חזקיהו: ספג את האש



כבר כמעט שנתיים שיש לחזקיהו בטן מלאה על בנק הפועלים. בשנה שעברה הוא לחץ על הנהלת בנק הפועלים למכור את תיק האג"ח המגובות במשכנתאות. לולא נמכר התיק, היתה עלולה יציבות הבנק להיות בסכנה. אלא שאז הוא לא העלה את הדרישה שהעלה החודש - להדיח את יו"ר הבנק דנקנר.



סביר להניח שדרישה כזאת, שהיתה מועלית בסמוך למכירת התיק, לא היתה גוררת ביקורת כה חריפה. לחזקיהו היה קלף חזק וטיעון מצוין. אז למה חיכה שנה? סברה אחת אומרת שלא רצה לצאת למאבק בלי לדעת בוודאות שפישר תומך בו באופן מלא.



בסופו של דבר פישר אמנם עמד לצדו, אבל חזקיהו (שעבד בעבר בבנק הפועלים) ספג את רוב האש מקבוצת אריסון, שרמזה כי הוא קטנוני וכי יש לו מניעים אישיים בביטול המינוי של קינן.



למרות זאת, נדמה כי חזקיהו הוא אחד המרוויחים הבודדים בפרשה. הוא יוצא ממנה עם תדמית של מפקח אמיץ, חזק ומוערך - כשנתיים וחצי לאחר כניסתו לתפקיד.



רם כספי ופיני רובין: המקושרים



אריסון יצאה למלחמה בבנק ישראל כשהיא מצוידת בשניים מעורכי הדין הבכירים והמקושרים במשק: רם כספי ופיני רובין. היא אינה הטייקון היחיד שפוקד את משרדיהם: יצחק תשובה, בעל קבוצת דלק, הוא אחד מלקוחותיו של רובין, ונוחי דנקנר מסתייע בשירותיו של כספי.



רובין וכספי היו עסוקים בשבועות האחרונים בניהול משא ומתן אינטנסיווי מול בנק ישראל, והצליחו להגיע לפחות להישג אחד. השבוע פורסם כי למרות הדרישה המקורית של המפקח על הבנקים, לכך שוועדת האיתור למנכ"ל הבנק תורכב משלושה דירקטורים חיצוניים בלבד, הצליחו כספי ורובין להגיע להסכמה עם בנק ישראל לפיה ועדת האיתור תורכב משישה דירקטורים, ובהם שלושה נציגים של אריסון - כלומר, הצליחו לדאוג לכך שאריסון לא תנוטרל מהשפעתה על בחירת המנכ"ל.



רני רהב: משקיף מהצד



לא תתפסו את "היחצ"ן של המדינה", רני רהב, מוציא מפיו את הביטוי "אין שמחה כמו שמחה לאיד" - אבל ניתן להניח כי הוא משקיף על המשבר שאליו נקלע בנק הפועלים בהנאה לא מבוטלת.



רהב אמנם עובד עדיין עם בנק הפועלים בכל הקשור לתרומות, וכן מיחצן את הגרוש הטרי של אריסון, גלזר, אבל הוא ואריסון כבר לא ממש ביחד. ביוני 2008 - לאחר עשר שנים שבהן נשכב על הגדר למענה לא מעט פעמים, ליווה עמה את גלזר עם כניסתו לכלא והסתכסך עם העיתונאית "הרעה-רעה-רעה" כדבריו שלי יחימוביץ' בתקופת הפיטורים ההמוניים בבנק הפועלים ב-2002-2003 - נפרדה אריסון מרהב.



אריסון הפקידה את משימת היחצנות בידי דרור, שאמרה באחרונה כי היא זו שהמליצה לאריסון להיפרד מרהב - בין השאר מכיוון ש"חשוב שאריסון תיפתח לתקשורת ותשנה את תדמיתה הציבורית".



אין ספק שרהב ספג מכה תדמיתית קשה בשל נטישתה של הלקוחה הוותיקה, החזקה והמזוהה עמו יותר מכולם - אבל הוא יכול להתנחם בכך שמאז הסתבכה אריסון באחד המשברים הגדולים בתולדות בנק הפועלים.



משה תאומים: יועץ הסתרים



פרקליטיה של אריסון ומקורביה נמצאים באור הזרקורים במשבר הנוכחי, אך מי שמושך בחוטים לא פחות מהם וחומק מהפרסום הוא משה (מושיק) תאומים, יועץ הסתרים של אריסון ושל בנק הפועלים.



לפי הערכות, חלקו של תאומים בניהול המלחמה של אריסון מול בנק ישראל ובכלי התקשורת גדול ורב. קשה גם להתעלם מקרבתו הגדולה של תאומים לאיש אחר המוזכר בעמודים אלה - נוחי דנקנר, שלו הוא משמש יועץ.



נוחי דנקנר: בן דוד ולווה



כששני הדנקנרים המפורסמים ביותר, נוחי ובן דודו דני, נפגשים לקפה - זה לא עוד מפגש משפחתי רגיל. מדובר בוועידת פסגה בין בעל השליטה באי.די.בי - אחת הקבוצות החזקות במשק, המחזיקה בשופרסל, סלקום, כלל ביטוח, ישראייר, חברות נדל"ן וכור, לבין יו"ר הבנק הגדול בישראל.



אי.די.בי היא גם אחת הלוות הגדולות במערכת הבנקאות הישראלית. לפני כשנה נטלה כור, שבשליטת אי.די.בי, הלוואה של יותר ממיליארד שקל מבנק הפועלים, כדי לרכוש מניות של הבנק השווייצי קרדיט סוויס.



יש הטוענים כי אחת הסיבות העיקריות לדרישת בנק ישראל לפטר את יו"ר הפועלים היא קירבתו הרבה לבעל השליטה באי.די.בי - והאפשרות שהיא משפיעה על ניהול הבנק.



עופר גלזר: גירושים מאוחרים



היא עמדה לצדו במשך שנים בטלטלות קשות. היא לא עזבה אותו גם כשהואשם בהטרדה מינית וריצה עונש מאסר בכלא מעשיהו. אבל דווקא לפני שבועיים, בעיצומו של המאבק מול בנק ישראל, אריסון וגלזר פירקו את החבילה.



לא מפליא, אם כן, שיש הטוענים כי לפרידה ביניהם יש קשר לפרשה. גלזר נחשב מקורב לדנקנר. האחרון אף ביקר אותו בכלא בתקופת מאסרו.



באחרונה פורסם כי בנק ישראל בודק הלוואה של 40 מיליון שקל שהעמיד בנק הפועלים לגלזר. הלוואה זו מצטרפת להלוואות שנטל גלזר מבנקים אחרים, בין השאר בעזרת ערבות שסיפקה לו אריסון.



האחזקה הבולטת של חברת ההשקעות שהקים גלזר לפני כשנתיים היא בחברת מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר - אחד הלווים הגדולים במערכת הבנקאות הישראלית. גלזר מחזיק ב-10.85% ממבטח שמיר, אחזקה ששוויה כ-80 מיליון שקל. אחזקותיה העיקריות של מבטח שמיר הן בחברות תנובה, סולבר, גילת, דיגל (שנקלעה לקשיים) ועוד. גלזר מונה באחרונה גם לדירקטור במבטח שמיר.



חוט נוסף שמקשר בין גלזר לבנק הפועלים: ישראל רונן, המשמש דירקטור חיצוני גם בבנק וגם במבטח שמיר. רונן גם כיהן במשך כשנתיים, עד אוגוסט 2008, כדירקטור חיצוני בחברת אלרן השקעות הציבורית שבשליטת משפחת דנקנר, שגם דני דנקנר הוא בעל עניין בה.



מיכה לינדנשטראוס: ההכרעה בידיו



"יש סכנה גדולה למדינה דמוקרטית ושוויונית כאשר ההון משתלט על אמצעי התקשורת ועל השלטון. יש בציבור הרגשה שאילי הון ואוליגרכים עם אינטרסים כלכליים נמצאים במסדרונות השלטון" - כך אמר מבקר המדינה באפריל. פחות מחודש לאחר מכן הגיעה למשרדו אריסון כדי להתלונן נגד הנגיד פישר ווהמפקח על הבנקים חזקיהו בשל דרישתם להדיח את יו"ר הבנק דנקנר.



על לידנשטראוס - ממבקרי המדינה הלוחמנים, אך גם חביב התקשורת - יהיה לקבל החלטה לא פשוטה: האם לפתוח בחקירה נגד שני הבכירים בבנק ישראל בעקבות תלונתה של אריסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully