וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון ידוע מראש

אריק מירובסקי

22.5.2009 / 7:07

מלים בקבלנות



>> כיצד לסייע לפריפריה? שר השיכון הנכנס, אריאל אטיאס, העלה בכנס התאחדות הקבלנים רעיון: המדינה תשתתף בהחזרי משכנתא של תושבי פריפריה שירכשו דירות, בסכום של 500 שקל מתוך החזר חודשי של 2,500 שקל. התוכנית לא מפורטת עדיין כך שלא ניתן לנתח אותה לעומק, וייתכן שגם אין צורך, כי היא נדונה מראש לכישלון.



הכוונה של אטיאס טובה. הבעיה המרכזית של שוק הנדל"ן בישראל ואחת הבעיות המרכזיות של המדינה היא פערים הולכים וגדלים בין המרכז לפריפריה, הגירה שלילית עקבית מיישובי הפריפריה וכיווץ דמוגרפי של מדינת ישראל לכיוון המרכז, מה שמכונה "מדינת תל אביב".

אחד מקודמיו של אטיאס, נתן שרנסקי, הגה ב-2001 תכנית שנקראה על שמו, בתנאים שמזכירים במידה מסוימת את המצב כיום: הביקושים לדירות, במיוחד בפריפריה, היו נמוכים מאוד, וקבלנים נותרו עם מלאים גדולים של דירות בלתי מכורות.



שרנסקי החליט לעודד את רכישת הדירות הללו באמצעות סיוע מוגדל לרוכשים וביוני 2001, יצאה התוכנית לדרך. היא נמשכה תחילה עד אוקטובר, ולאחר מכן הוארכה עד לסוף 2001, הגם שבתנאים קצת מופחתים. מאוחר יותר המשיכו אותה גם שרי השיכון שבאו אחרי שרנסקי - אפי איתם ויצחק (בוז'י) הרצוג - אך במתכונות צנועות בהרבה.



בעיקרה, חילקה התוכנית את הפריפריה לארבעה סוגים, שדורגו מא', האזור המועדף ביותר, ועד לד'. לכל אזור הוצעו הטבות במסלולים שונים, לרוב לזכאי משרד השיכון, והן כללו מענקי הלוואות של עשרות אלפי שקלים בריביות נמוכות ל-25 שנה.



התוכנית נכשלה. נרשמה אמנם עלייה בכמות העסקות בפריפריה, ואולם ההגירה השלילית מהפריפריה נמשכה, והמצב של רוב יישובי הפריפריה נותר כשהיה - אם לא הורע - מאז.



גם מצבם של רוכשי הדירות שהשתתפו באותו מבצע הורע. מחקר של בנק ישראל העלה, שבתקופת המבצע עלו מחירי הדירות ביישובים שהשתתפו בו, וכי חלק גדול מההטבות זרם בסופו של דבר לקבלנים, במקום להקל על הרוכשים. החדשות היותר גרועות הן, שמאז ירדו מחירי הדירות ברוב יישובי הפריפריה, בעוד שבתל אביב הם דווקא עלו. בקיצור - תוכנית שרנסקי היתה רעה לפריפריה, לרוכשי הדירות בפריפריה ובגדול - גם למדינה.



שורש הרע באותה תוכנית, בדומותיה ובתוכנית שמגבש אטיאס, הוא שכולן מקבעות את הבעיות בפריפריה, מבלי לנסות להתמודד עם הבעיות האמיתיות ומבלי למשוך לפריפריה צעירים ממרכז הארץ. צעיר שרוכש דירה במקום מגוריו בפריפריה, אינו משפר את המצב בעירו, ואם נתבסס על לקחי תוכנית שרנסקי, הוא אף מרע את מצבו ולא מקדם את שוק הנדל"ן המקומי. רק ביקושים מבחוץ הם שיחוללו את השינוי, ואולם צעירים מהמרכז אינם מוצאים ביישובי הפריפריה מעלות שמצדיקות עבורם את ההתרחקות מהמרכז.



אטיאס צריך להיות מודע לכך, שכיום, כשמחיר דירה ממוצעת בטבריה מגיע ל-30% ממחיר דירה בתל אביב (לעומת 50% ב-2002) ומחיר דירה בבאר שבע ל-38% (לעומת 52%), קניית דירה בפריפריה קלה הרבה יותר מאשר בתקופת שרנסקי. 500 שקל בחודש לא ישכנעו את הצעירים לעזוב את תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully