וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרק ריץ' - מחשוד נמלט לד"ר של כבוד

ליאור דטל

24.5.2009 / 14:33

באוניברסיטת ת"א העניקו השבוע תואר ד"ר של כבוד למרק ריץ', איש עסקים ונדבן שנמלט מארה"ב לאחר שהואשם בהונאת מס ענקית ■ בראיון ל-TheMarker הוא מתחרט דווקא על משהו אחר בעברו -"הייתי יכול לעשות יותר בשביל המדינה" - וגם על ההפסד אצל מיידוף



על הבמה באולם סמולרש באוניברסיטת תל אביב התקבצו תשעה בעלי תואר דוקטור של כבוד לפילוסופיה ושלושה עמיתי כבוד. בין הדוקטורים החדשים היו הרבה פנים מוכרים, ובהם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, השחקנית גילה אלמגור, השופטת בדימוס מרים בן פורת, איש העסקים יוסף חכמי, איש העסקים משה ספרא ופרופ' יעקב זיו.



אבל את תשומת הלב תפס דווקא אדם שבעשורים האחרונים עשה כמיטב יכולתו להתחמק מפרסום שמו או פעילותו - מרק ריץ' (74), מיליארדר, נדבן - והאדם שנמלט מהחוק במשך שנים, לאחר שהרשויות האמריקאיות האשימו אותו כי ביצע עם שותפו את "הונאת המס הגדולה בהיסטוריה".



שני הפרטים האחרונים לא מצויים בתוכנית שנמסרה לקהל, בה נכתב כי "נדבנותו נגעה בחייהם של אינספור בני אדם". ריץ' כבר מחזיק בתואר ד"ר של כבוד מאוניברסיטת בר אילן, בתואר "יקיר הנגב" מאוניברסיטת בן גוריון ובתואר יקיר עיריית תל אביב. הקריינית בטקס בתל אביב מסבירה: "הסנאט של אוניברסיטת תל אביב החליט לכבד את מרק ריץ' על הישגיו החלוציים ויוצאי הדופן בעולם העסקים הבינלאומי; על פעילותו הפילנתרופית הענפה בתחומי החינוך, התרבות, האומנויות, הרווחה והבריאות בישראל וברחבי העולם, על מפעל חייו למען העם היהודי ומדינת ישראל ותמיכתו בעיר תל אביב ובמוסדות שלה".



ריץ' הוא אכן אחד התורמים הגדולים למוסדות התרבות וההשכלה גבוהה בישראל. קרן ריץ' - שייסד יחד עם אשתו לשעבר, כוכבת הפופ דניס ריץ', ושותפיו העסקיים אלק האקל ופינקוס (פינקי) גרין, שנמלט אתו מארה"ב - תרמה לפי דיווחיה יותר מ-135 מיליון דולר ב-20 השנים האחרונות. על הנהנים מתמיכת הקרן, אותה מנהל איש המוסד לשעבר אבנר אזולאי ששימש בעבר יועץ הביטחון של ריץ', נמנים מוזיאון ישראל, מוזיאון תל אביב, אוניברסיטאות, מכוני מחקר, בית ברל ותיאטראות. אבל הכל נעשה בשקט.



ריץ' לא מתראיין, לא מדווח על הוצאות הקרן הפרטית הפועלת בשווייץ ומעדיף לא לפרסם את תרומותיו. בתחילת דרכה של הקרן מקבלי התרומות לא ידעו מי עומד מאחוריה, אך רמת השקיפות עלתה מעט כאשר פעלו מקורביו להשיג לו חנינה.



בראיון קצר ל-TheMarker, לאחר תום הטקס, ריץ' לא מכביד במלים, התשובות שלו קצרות וענייניות. "אני אוהב שזה ככה, דיסקרטי", הוא מסביר. "אני אדם של פרופיל נמוך". על החשיפה בעקבות ההשתתפות באירוע, אומר ריץ': "זה חבל. אני לא אוהב את הדברים האלה. אני לא אוהב את תשומת הלב". כאשר הוא נשאל אם יש קשר בין הפרופיל הנמוך להסתבכויות העבר שלו, הוא מכחיש: "זה רק האופי שלי. זה היה כך גם בעבר". ההסתבכות של "אל מטאדור"בעבר, הכינוי ד"ר היה רחוק מאוד מריץ', שהיה מוכר כ"כמלך הסחורות" ו"אל מטאדור".



הוא התחיל את הקריירה שלו כעובד בחדר הדואר של חברת ההשקעות פיליפ ברדרס, ונהפך לאחד מהסוחרים הבולטים בחברה, עד שפרש על רקע ויכוח על גובה הבונוס שקיבל. אתו פרש מי שהיה לשותפו, פינקוס גרין. ב-74' הקימו השניים, יחד עם איש העסקים הגרמני אלק האקל, את חברת המסחר "מרק ריץ' אנד קו" שהגיעה למחזורי מסחר של עשרות מיליארדי דולרים מעסקות ברחבי העולם. גם לאחר שפורסמו ההאשמות החמורות נגד ריץ' וגרין, המשיכה החברה לגדול והיתה לחברת הסחורות הגדולה בעולם. מאוחר יותר שונה שם החברה לגלנקור, וריץ' מכר את הבעלות עליה ב-94'. השניים סחרו עם מדינות שחברות אחרות התרחקו מהן.



על פי דיווחים, ריץ' וגרין לא התביישו לקיים קשרי מסחר עם איראן בזמן שזו החזיקה בבני ערובה אמריקאים. הם סחרו עם דרום אפריקה בזמן שלטון האפרטהייד, ועם שפע מדינות אחרות שהיו אז בבחינת מוקצות. תחקיר "ביזנס וויק" אף קישר אותם לשלטונו של סדאם חוסיין. ריץ' גם נודע כממציא שיטת המסחר בנפט למסירה מיידית. ב-83' הואשמו ריץ' ופינקוס על ידי התובע הכללי של ארה"ב בזמנו - רודולף ג'וליאני, לימים ראש העיר ניו יורק - ביותר מ-60 סעיפי אישום, שעיקרם העלמת מס של 48 מיליון דולר וסחר עם מדינת אויב - איראן. עונש המאסר על העבירות הגיע ל-325 שנה. שתי חברת הקשורות לשניים הודו בכמה מההאשמות ושילמו קנסות בסך 200 מיליון דולר, אך ריץ' ופינקוס לא הורשעו מעולם, עד לחנינה.



מיד עם הגשת כתב האישום, נמלטו ריץ' ופינקוס לשווייץ, שם התגורר שותפם לעסקים האקל. בעת שהותו בשווייץ, היה ריץ' מעורב בתרומות גדולות לגופים בישראל - ובהם גם מפלגת העבודה בראשות אהוד ברק. אשתו לשעבר תרמה רבות למפלגה הדמוקרטית בארה"ב. ב-86' סיפר ריץ' ל"פורצ'ן": "אני חושב על ארה"ב כל יום. זו מדינה נדיבה שקיבלה אותי ואת הורי. עשיתי טעויות, אני מנחש שהמוניטין שלי לא ישתקמו לעולם". הוא טען אז כי מעולם לא עבר על החוק: "מה שקרה לי הוא שרשרת נסיבות מצערת". ב-2001, ביומו האחרון כנשיא, חנן ביל קלינטון את ריץ' וגרין, בהחלטה שגררה ביקורת נוקבת מהמחנה הדמוקרטי והרפובליקני גם יחד.



לאחר מכן התגלה כי אשתו של ריץ' תרמה כ-450 אלף דולר לטובת הספרייה הנשיאותית על שם קלינטון בארקנסו, וגם למסע הבחירות שלו. בעקבות כך, הוקמו שלוש ועדות חקירה שחקרו את החשד כי החנינה נקנתה בכספי התרומות. קלינטון מיהר להכחיש והסביר שהעניק את החנינה בעקבות לחצם של בכירי המפלגות בארה"ב ומנהיגי הקהילה היהודית בישראל ובחו"ל. "ישראל השפיעה עלי עמוקות", אמר. בין אלה שלחצו על קלינטון בנושא החנינה, בשיחות טלפון ומכתבים, היו ראש הממשלה דאז אהוד ברק, אהוד אולמרט, רון חולדאי, וכן שמעון פרס, אברהם בורג ויעקב נאמן.



החקירה הפדרלית שבדקה את מניעיו של קלינטון הסתיימה ללא ממצאים מרשיעים. כיום מתגורר ריץ' על שפת אגם לוצרן בשווייץ. ב-2008 הוערך הונו על ידי "פורבס" ב-1.5 מיליארד דולר, והוא הבעלים של קבוצת מרק ריץ' שמשקיעה בעיקר בקרנות גידור ונדל"ן ופועלת בשווייץ. בתקופה שבה שהה בשווייץ כנמלט מת אביו בארה"ב, ומאוחר נפטרה גם בתו גבריאל - אך הוא לא הגיע ללוויות, מחשש שייעצר.



כאשר אנו שואלים אותו אם הוא מצטער על משהו שעשה בעבר, הוא עונה: "הייתי יכול לעשות יותר, בשביל המדינה". דבר אחר שמספק לו סיבה לחרטה הוא ההסתבכות האחרונה שלו, בפרשת ההונאה של ברנרד מיידוף. ריץ', "אל מטאדור", הפסיד בהשקעה אצל מיידוף סכום שהוגדר על ידי דוברת מטעמו "לא משמעותי". ל-TheMarker הוא אומר כי דווקא "לא מדובר בהפסד קטן בכלל. הפסדתי 14.5 מיליון דולר".



ריץ' מספר שמעולם לא פגש את מיידוף, והשקיע בו מאחר ששותפו הוותיק האקל הכיר את מיידוף באופן אישי. "זה בלתי אפשרי להגן על עצמך", הוא אומר. כאשר הוא נשאל מה דעתו על מעשיו של מיידוף, הוא משיב: "אני לא חושב עליו שום דבר טוב. הוא רע, רע מאוד". ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ההשקעה בוצעה באמצעות עזרא מרקין, שקרנות הגידור שניהל נפלו בשל הפסדים כבדים בפרשה. על הסתבכויות העבר ריץ' לא מעוניין לדבר. כאשר הוא נשאל אם תמך במהלכים של אהוד ברק שהובילו לחנינתו הוא אומר שלא. על שאלה נוספת בעניין, הוא משיב: "אני חושב שדיברתי מספיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully