וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלמי המסים האמריקאים עשויים להפסיד מיליארדים: הבנקים רוצים לרכוש את כתבי האופציות שמכרו לממשל

ניו יורק טיימס

25.5.2009 / 13:26

עבור משלמי המסים, חלק גדול מההשקעה הממשלתית ייאבד אם יסכים הממשל למכור לבנקים את כתבי האופציות



בכירי הממשל האמריקאי, שהזרימו בשנה האחרונה לבנקים בארה"ב כספי סיוע בסך מאות מיליארדי דולרים בתמורה למניות בכורה כדי למנוע את קריסתם, הבטיחו לציבור כי ההשקעה בבנקאית תשתלם למשלמי המסים כאשר המשבר יסתיים ומניות הבנקים יתאוששו.



אולם כעת הבנקים, שמבקשים להימנע מהתערבות ממשלתית בנושאים כמו שכר לעובדים ולבכירים, מבקשים להחזיר את כספי הסיוע שקיבלו מהממשלה בהקדם האפשרי ולרכוש בחזרה את מניות הממשל - כל עוד הן זולות. אם ממשל אובמה יעניק לבנקים אישור להחזיר את כספי הסיוע, יאבדו משלמי המסים מיליארדי דולרים.



בסתיו 2008, כשהמערכת הפיננסית היתה על סף קריסה בעקבות פשיטת הרגל של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, קיבל הממשל כתבי אופציות מהבנקים בתמורה להון שהזרים להם כדי להבטיח את הישרדותם. אותם כתבי אופציות מעניקים לרוכשיהם את האפשרות לרכוש מניות בבנקים במחיר קבוע במשך תקופה מסוימת, למשל 10 שנים. כעת, כאשר רבים מהבנקים מעוניינים להחזיר במהירות את כספי הסיוע שקיבלו, הם מעוניינים לרכוש את כתבי האופציות מהממשל במטרה להימנע מכל אפשרות של התערבות ממשלתית בניהולם.



עד כה, ביקשו ג'יי.פי מורגן צ'ייס, גולדמן סאקס ומורגן סטנלי אישור להחזיר את כספי הסיוע שקיבלו, בסך 45 מיליארד דולר. עבור משלמי המסים, לעומת זאת, חלק גדול מההשקעה הממשלתית בבנקים יירד לטימיון אם יסכים הממשל למכור לבנקים את כתבי האופציות בחזרה. כתבי האופציות של הממשל על מניית ג'יי. פי מורגן צ'ייס לבדם שווים לפי הערכות יותר מ-1.1 מיליארד דולר, ושוויים רק יעלה אם מניית הבנק תעלה.



עד כה, רק בנק ציבורי אחד, אולד נשיונל בנקורפ מאינדיאנה, הורשה להחזיר את כספי הסיוע שקיבל מהממשל ולרכוש את כתבי האופציות שהעניק בחזרה. על כתבי האופציות שילם אולד נשיונל 1.2 מיליון דולר למרות שלפי הערכות האנליסטים שווים ניירות הערך 6.9 מיליון דולר. בתגובה לדיווחים על התנאים המועדפים שקיבל הבנק, אמר דובר משרד האוצר האמריקאי כי לממשלה יש שיטה משלה להערכת שוויים של כתבי האופציות וכי לפי חוק מחויב הממשל למכור בחזרה את כתבי האופציות ברגע שבנק החזיר את כספי הסיוע שקיבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully