וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: איך להגן על תיק ההשקעות מפני אינפלציה גלובלית?

בני שרביט וחיים נתן

25.5.2009 / 15:11

בתקופה האחרונה דובר הרבה לגבי החשש מהתפרצות אינפלציונית ברחבי העולם; העובדה שציפיות האינפלציה עולות, יכולה להיות בגדר נבואה שמגשימה את עצמה



בתקופה האחרונה דובר הרבה לגבי החשש מהתפרצות אינפלציונית ברחבי העולם. כפי הנראה הויכוח הזה לא יוכרע בקרוב, אבל העובדה שציפיות האינפלציה עולות יכולה להיות לכשעצמה בגדר נבואה שמגשימה את עצמה.



המצדדים ברעיון האינפלציה, טוענים שלתהליך הדפסת הכסף המתואמת של ממשלות העולם חייבת להיות השפעה על האינפלציה. טיעונים נוספים הינם היקף התוכניות הפיסקליות וסביבת הריביות הנמוכה. אותם מצדדים נשענים על ההיסטוריה הלא רחוקה, בה סביבת הריביות הנמוכה של גרינספאן הביאה לאינפלציה ולבועת נדל"ן. קבוצת המצדדים באינפלציה הולכת וגדלה, כאשר לאחרונה התבשרנו על מספר הולך וגדל של מגה-משקיעים הממליצים על גידור כנגד אינפלציה.



המתנגדים לרעיון האינפלציה טוענים שללא צמיחה כלכלית לא תיתכן אינפלציה. הרעיון הבסיסי הוא פשוט: ברמות אבטלה עולמיות שהולכות וגדלות, לאזרח אין את המשאבים לצרוך ולכן לא תיתכן אינפלציה. לגבי סביבת הריביות הנמוכה והדפסת הכסף, הטענה היא שכל עוד הבנקים לא מלווים את ההון שברשותם לאזרחים, לא תיתכן אינפלציה. במונחים כלכליים הכוונה היא שכל עוד מכפיל הכסף נמוך, ההרחבה המוניטרית לא מתגלגלת לאזרחים.



בנקודת הזמן הזו קשה לדעת איזו אסכולה צודקת, אבל אולי זה בכלל לא משנה. תהליך עליית הציפיות האינפלציוניות לכשעצמו יכול להביא לאינפלציה. נניח שציבור המשקיעים צופה אינפלציה, אז המשקיעים רוכשים תעודות סל וחוזים על הסחורות כגידור כנגד אינפלציה. הביקוש הגדל לסחורות, ולו על בסיס ספקולטיבי, מביא לעלייה במחירם.



הורדת תפוקות ביצור, זיקוק ושינוע חומרי גלם, השבתת פסי ייצור ושימוש נמוך יותר בדשנים, הביאו את צד ההיצע להיות דליל יותר. התוצאה היא שמחירי חומרי הגלם עולים. כשמחירי חומרי הגלם עולים הם גורמים להוצאות גבוהות יותר עבור החברות. האחרונות ינסו לגלגל את ההוצאות על הצרכנים, והתוצאה יכולה להיות עלייה באינפלציה.



האם באמת ישנה עלייה בציפיות האינפלציה?



על מנת לבחון האם יש עלייה בציפיות לאינפלציה, ניתן להסתכל על הציפיות כפי שהן משתקפות בהפרשים שבין אג"ח נומינלי לאג"ח צמוד. מכיוון שמכשיר אג"ח מדינה צמוד אינו נפוץ בעולם, המידע הינו חלקי ורלוונטי למספר מועט של מדינות.







בטבלה ניתן לראות שמצד אחד השוק אינו מתמחר התפרצות אינפלציונית, אך מצד שני אכן חלה עלייה חדה בציפיות האינפלציה. בארה"ב השוק תמחר דפלציה גם בטווח של שנתיים, ואילו עתה מתמחר ציפיות אינפלציות אפסיות.











מדהים לראות כיצד ה-TIPS, Treasury Inflation Protected Security, אותם אג"ח של ממשלת ארה"ב המגנות מפני אינפלציה, השתנו יחד עם התפתחות המשבר. לאחר נפילת ליהמן ברדרס, החלה הצניחה במחירי האג"ח הריאליות. השוק עבר לתמחר דיפלציה כבדה של כ-6% לטווח של שנתיים. מי שחשב שציפיות אלו מוגזמות, ראה את האג"ח הצמוד לשנתיים עולה בכ-6% מאז.



אז כיצד אפשר להגן מפני אינפלציה? כאמור, איננו מנסים להכריע בויכוח האינפלציוני. אך העובדה שציפיות האינפלציה עולות, יכולה להביא לעלייה באינפלציה. למשקיע המאמין שאנו לפני עלייה משמעותית באינפלציה ומעוניין לגדר עצמו מפני עלייה שכזו, ישנם מספר מכשירים.



מכשירים באמצעות חשיפה ישירה:



TIPS: אלו הם אג"ח צמודות לאינפלציה של ממשלת ארה"ב. אג"ח אלו נסחרות עדיין בציפיות גלומות שאינן מייצגות עלייה חדה באינפלציה: הציפיות לשנה הינן 0.7-, הציפיות לשנתיים הינן 0.1-, לשלוש שנים 0.5 ולחמש שנים כ-1.4. רכישת אג"ח באופן ישיר יכולה להיות בעייתית יותר למשקיע פרטי.



WIP: WIP הינה תעודת סל של חברת SPDR, העוקבת אג"ח צמודות של ממשלות מחוץ לארה"ב. התשואה הגלומה בתעודה הינה כ-3% ריאלית ובמח"מ של כ-8 שנים יש לבחון היטב את אחזקות התעודה והאטרקטיביות שלה. לתעודה זו יש יתרון נוסף - לרוב, העלייה באינפלציה הינה בעלת מתאם גבוה להחלשות הדולר. במקרה והדולר יחלש, ייתכן שהמטבעות בהם מחזיקה התעודה יתחזקו, דבר היכול להניב גידור נוסף.



TIP: TIP הינה תעודת סל של iShares, העוקבת אחר ה-TIPS. זוהי תעודה סחירה ביותר עם נכסים של יותר מ-13 מיליארד דולר. בתעודה יש תשואה גלומה של כ-3% ומח"מ של כ-5 שנים. ל-SPDR ישנה תעודה דומה (IPE) עם היקף נכסים קטן יותר של כ-250 מיליון דולר.



מכשירים באמצעות חשיפה עקיפה:



מספר המכשירים בקטגוריה זו הינו רב ביותר. תעודות סל וקרנות נאמנות על הזהב, מחירי הסחורות ושורט דולר, יכולים להוות גידור מסויים כנגד אינפלציה.



בצד המתכות היקרות - זהב וכסף - ניתן למצוא את תעודות הענק GLD ו-SLV. בצד הסחורות ניתן למצוא תעודות סל כגון DBC, ובצד המתכות ניתן למצוא את ה-XME, SLX וה-DBB.



בצד המטבעות ניתן למצוא תעודות סל כגון ה-UDN, המאפשרת חשיפה הפוכה לדולר כנגד היורו, הין, הליש"ט, הדולר הקנדי, הקרונה השוודית והפרנק השוויצרי.



את הסקירה כתבו בני שרביט, סמנכ"ל השקעות במנורה מבטחים, וחיים נתן, מחלקת חו"ל מנורה מבטחים קרנות נאמנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully