וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריצ'רד בוקסטבר: "אם בדירקטוריון במוסד פיננסי אין מי שמבין ניהול סיכונים, זה דירקטוריון לא נכון"

יעל פולק

26.5.2009 / 11:11

בוקסטבר, מומחה בניהול סיכונים: "הבעיה של מנהלי הסיכונים - מזהירים מפני אירועים שלרוב לא מתרחשים"



"הבעיה הגדולה של מנהלי הסיכונים היא שהסיכון הגדול מפניו הם מתריעים עלול להתרחש ב-5% מהמקרים. בהתחשב בכך שהתפקיד של מנהלים בחברה תלוי ביכולת שלהם להצליח להשיג הכנסות גבוהות, ומכיוון שלהיפטר מסיכונים כרוך בעלות כלכלית לא מבוטלת - למנהל הסיכונים יש קושי ממשי לשכנע את מקבלי ההחלטות לנקוט בפעולות הראויות" - כך אמר הבוקר ד"ר ריצ'רד בוקסטבר, מחבר הספר A demon of our own design ומומחה בניהול סיכונים בכנס שעוסק בניהול סיכונים שנערך על ידי מרכז קיסריה במרכז הבין תחומי בהרצליה.



בוקסטבר מביר כי "הסבירות של התרחשות האירוע המסוכן היא קטנה מאוד, כך שיש סיכוי סביר שהסכנה לא תצא אל הפועל. זו בעיה שמנהל הסיכונים נתקל בה לעיתים קרובות. מנהלי החברה וסוחרים מזכירים לו שהם כבר שמעו ממנו אזהרות בעבר לגבי דברים שלא קרו. הם אומרים: 'אם היינו מקשיבים לך לפני שנתיים לגבי הסיכון שהזהרת אותנו מפניו, אז היינו מפסידים מיליונים. מקבלי ההחלטות בחברה, ובראשם המנכ"ל, מוכרחים להתגבר על התמריצים שהם עשויים לקבל אם לא ימנעו מהסיכון, וגם על המחשבה על המתחרים, שעלולים לקחת את הסיכון.



"כמובן שהסוחרים תמיד יודעים יותר על השוק הספציפי לעומת מנהל הסיכון. בשיחה שמערבת את המנכ"ל, הסוחרים ומנהל הסיכון הסיכוי הוא שהאחרון לא יהיה הרהוט ביותר והכי פחות בקיא בפרטים היומיומיים, אבל יש צורך משמעותי להתייחס לניהול הסיכונים ברצינות".



אחת הדרכים שמציע בוקסטבר על מנת לקחת בחשבון באופן רציני את ניהול הסיכונים בחברה היא להקים ועדה שעוסקת בניהול סיכונים בדירקטוריון החברה. "אם אתה חבר בדירקטוריון, ואינך יודע את מי למנות לוועדת ניהול הסיכונים, אתה נמצא בבעיה רצינית, במיוחד אם מדובר במוסד פיננסי. אם אף אחד לא יכול לדבר בהיגיון עם מנהל הסיכונים ולהבין אם יש בעיה, יש לך את הדירקטוריון הלא נכון.



"היתרון של ועדה שכזו היא היכולת להחליט על נקודה מסוימת בה נוקטים בפעולה. לאנשים יש נטייה להחזיק בתיקים שלהם גם חברות גרועות, שהם מתקשים למכור. דבר דומה קורה גם בחברות לעתים קרובות. כאשר יש דיון בסיכונים מוכרח להיות רגע שבו מחליטים מה עושים, מתי מוכרים, באיזו רמת מחירים, כך שיש בסיס לדיווחים חוזרים ולהתחייבויות למעשים אמיתיים.



"הבעיה בסיכון גבוה היא שכל עוד אתה מרוויח - אתה מרוויח טוב מאוד. מנהלי הסיכונים דוחקים להיפטר מההחזקה, אבל קשה לעשות את זה כל עוד היא רווחית. במסדרת ועדת ניהול סיכונים לקחנו בעבר החלטה להיפטר לחלוטין מאחת ההחזקות המסוכנות עד לפגישה הבאה. מסגרת הזמן תחמה את ההחלטה ואפשרה לה להתרחש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully