וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: מתקיימים דיונים לגבי המשך מדיניות רכישת המט"ח - חשוב שלא ניתן למטבע לעלות בזמן מיתון

יובל מעוז

26.5.2009 / 11:20

נגיד בנק ישראל: במצב הנוכחי - אני רואה את התקציב כתקציב אחראי



"שמעתי הרבה פוליטיקאים שאנחנו מנהלים מדיניות פיסקלית שדומה לשנות השלושים של המאה הקודמת. אבל בשנות השלושים ניסו לאזן את התקציב. אנחנו מצפים שהגירעון השנה יגיע ל-6% של התמ"ג. אנחנו לא מנסים השנה להגיע לתקציב מאוזן בלי גירעון", כך אמר היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס של לשכת המבקרים הפנימיים ישראל הנערך בתל אביב.



"יש דיונים לגבי המשך המדיניות של רכישת המט"ח. זה חשוב באמצע המיתון. אנחנו לא קרובים לסוף המיתון, וחשוב שלא ניתן למטבע לעלות בזמן מיתון. אפשר להשפיע על כך", אמר פישר.



"היתה מסורת שבנק ישראל לא מתערב מאז 1997. התחלנו להתערב כי זה היה ברור בערך מאפריל-מאי 2008 שהמשק העולמי ייכנס למיתון. לא היינו מוכנים לתת למשק להיכנס מיתון עם שקל חזק שישפיע על היצוא באופן שלילי. היה צורך להגדיל את הרזרבות של המדינה. אמרו לי אנשים בבנק שיש מעט רזרבות והיתה המסורת של אי-התערבות. אך ההזדמנות הגיעה והיינו יכולים להתחיל לרכוש", אמר פישר.



"תקבולי המס ירדו בהרבה. השנה לא מקבלים תקבולים מהסקטור הפיננסי השנה, היבוא ירד מהר, יבוא מכוניות ירד עוד יותר מהר. יש ירידה חדה. הממשלה הגדילה את ההוצאות שלה לשנה הזאת אבל הטילה מסים כדי לשלם על הגידול בהוצאות. אני רואה בתקציב, במצב הנוכחי, כתקציב אחראי".



"התחזיות של בנק ישראל הן לצמיחה שלילית של 1.5% ב-2009 וצמיחה חיובית של 1% ב-2010. באוצר יותר אופטימיים ומצפים לצמיחה שלילית של 1% השנה. מה שישפיע עלינו הכי הרבה זה הצמיחה במשק העולמי ושם התחזיות התחילו להשתפר", אמר הנגיד.



פישר הוסיף על לחצי המטבע המשפיעים על שוק המט"ח: "אחת הסיבות להצלחת המשק היא היצוא מהמדינה. הגענו למצב שאנחנו מייצאים חצי מהתמ"ג. זה סכום אדיר. ב-2007 הגענו ל-45% של ייצוא. זו אחת הסיבות שהמשק הישראלי הצליח לצמוח בקצב מרשים בשנות ה-90 וב-2003-2008. התחזית ל-2009 היא לירידה ביצוא וביבוא אבל התחזית היא שב-2009 היצוא יעלה על היבוא ויהיה לנו עודף במאזן התשלומים. זו אחת הסיבות לכך שיש לחץ מתמיד לייסוף על השקל. אנחנו מוכרים יותר ממה שאנחנו קונים. אנחנו מקבלים יותר דולרים ממה שאנחנו מוציאים. אנשים רוצים לקנות מחברות ישראליות במיוחד בהיי-טק וזה מגביר את הלחץ לייסוף".



יש לנו יעד לאינפלציה. אנחנו צריכים לשמור על האינפלציה. הציפיות לאינפלציה לעשר שנים נכנסו ליציבות יעד המחירים והם מעל 2%. זה אומר שיש לאנשים בארץ אמון שלטווח הארוך הבנק המרכזי והממשלה יצליחו לשמור על יציבות המחירים לפי ההגדרה שהממשלה קובעת. הציבור מצפה שהאינפלציה תהיה בערך 2%. זה ההישג החשוב. אנחנו רוצים לשמור על הציפיות האלה כדי שאם מישהו צריך להחליט האם לקנות אג"ח ממשלתי או להיכנס לחוזה שקלי, יהיה לו אמון. השגנו רמת אמון חזקה של הציבור ואת זה אנחנו מנסים לשמור כל הזמן".



"אנחנו תורמים לנזילות בתוך המשק ולירידות ריבית. אנחנו לא יכול להיכנס לנושא מדוע הריבית בבנקים לא יורדת בקצב של הורדת הריבית של בנק ישראל", אמר הנגיד.



"המחלה של אריק שרון, הניצחון של חמאס בבחירות, השינויים בממשלה, שתי מלחמות – כל אלה היו זעזועים שהיו משנים את התחזיות למשק בהרבה. אצלנו זה כמעט לא השפיע. יש לנו משק איתן. אנחנו קונים 100 מיליון דולר ביום בשוק המט"ח. השוק הגיב לזה באופן מאוד יציב. הפיחות התחיל, זה היה יחסית איטי, ההתנהגות של המשק היתה מסודרת, לא היו זעזועים גדולים מדי. השווקים שלנו עמוקים ואיתנים ומאוד יציבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully