וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה בקשה לאישור ייצוגית נגד "הארץ"; בית המשפט המחוזי: אין חובה להוריד מחירים בשל הורדת מע"מ

נורית רוט

27.5.2009 / 15:23

שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, רחל ברקאי: "הציבור הוא זה שיקבע אם ימשיך לצרוך את המוצר"



הורדת מע"מ אינה מחייבת את בעלי העסקים להוריד באופן אוטומטי את מחיר העסקה - כך קבעה היום שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, רחל ברקאי, שדחתה בכך בקשה לאישור תביעה יצוגית נגד הוצאת עיתון הארץ.



התובע, מנוי הארץ בשם שמעון בארי, הגיש ב-2005 בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 51 מיליון שקל נגד העיתון, בטענה שהמשך גביית מחיר המנוי החודשי ללא שינוי, גם לאחר הפחתת המע"מ במארס 04 מ-18% ל-17%, מהווה הטעייה שלו ושל כלל קוראי העיתון.



השופטת קיבלה את טענת הארץ כי לא קיימת חובה חוקית להפחית את המחיר לצרכן עקב הפחתת המע"מ. "אין לצד קיומה של החובה להפחית את שיעור המע"מ, עם הפחתתו, כדי למנוע או לאסור על ציבור העוסקים להעלות את מחיר העסקה, בין אם בשיעור הפחתת המע"מ על דרך של אי שינוי המחיר לצרכן, ובין אם בשיעור אחר. המדובר בתחרות חופשית והציבור הוא זה שיקבע אם ימשיך לצרוך את המוצר, על אף העלאת מחיר העסקה אם לאו", קבעה ואף ציינה כי העיתון הוכיח על פניו את דבר עליית מחירי הנייר בעולם באותה תקופה.



בנוסף, השופטת קיבלה את טענת "הארץ" כי בארי ומנויים אחרים חתמו על הסכמים לרכישת מנוי העיתון, שבהם קיימת הוראה מפורשת בדבר זכותו של העיתון לשנות את מחיר המנוי. היא דחתה את טענת בארי כי סעיף זה בהסכמים הינו בגדר תנאי מקפח בחוזה אחיד, שיש לבטלו.



לדבריה, "הזכות המוקנית למשיבה (הוצאת הארץ- נ"ר) לשנות את המחיר לצרכן מעת לעת מגנה על אינטרס לגיטימי של המשיבה להמשיך ולפעול ולהתקיים באופן עסקי ורווחי וכדי לאפשר את קיומה והמשך מתן שירותיה ללקוחותיה... בנסיבות העניין כשאין חולק כי מדובר בהסכם מנוי בעל אופי מתמשך, בלתי קצוב בזמן ומנגד נשמרה זכותו של הלקוח לבטל את המנוי אין לומר כי המדובר בתנאי המעניק יתרון בלתי נשלט לטובת העוסק".



בארי חוייב בהוצאות ובשכ"ט עו"ד בסך של 15,000 שקל. הארץ יוצגה על ידי עוה"ד זאב ליאונד, מנחם ויצמן ואלון נדב. בארי יוצג על ידי עו"ד אמיר קמינצקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully