וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק באסיפה השנתית של אקסון מוביל: בעלי המניות דחו הצעה להגדיל ההשקעות באנרגיות מתחדשות

נמרוד הלפרן

27.5.2009 / 22:06

המנכ"ל טילרסון: "פחם, גז טבעי ונפט ימשיכו לשמש את העולם עוד 100 שנים"



בעלי המניות של ענקית הנפט האמריקאית, אקסון מוביל, דחו באסיפה השנתית שנערכה היום שורה של הצעות, בהן הצעה להגדיל את השקעות החברה במקורות אנרגיה מתחדשים, והצעה להפריד בין תפקידי המנכ"ל והיו"ר.



ההצעה לחייב את אקסון, חברת הנפט הגדולה בארה"ב, לדווח על השלכותיה בתחום של שינויים אקלימיים זכתה לתמיכה של כ-10% בלבד מבעלי המניות. הצעה אחרת, לאסור על מנכ"ל החברה לשמש גם כיו"ר, זכתה לתמיכה של 29.5% מהקולות. הצעה נוספת, לאפשר לבעלי מניות לדרוש מדירקטוריון החברה לקיים ישיבה שלא מן המניין זכתה לתמיכת 40.8% מהקולות, בעוד ש-59% הצביעו נגדה.



מנכ"ל ויו"ר אקסון, רקס טילרסון, אמר במהלך האסיפה כי למרות ההתקדמות שנרשמה בתחומי אנרגיה כמו ביו-דלקים, אנרגיית רוח ואנרגיה סולרית, העולם עשוי שלא לזנוח באופן משמעותי את השימוש בפחם, גז טבעי ונפט גולמי עוד למשך 100 שנים. טילרסון גם יצא נגד הטענה כי תפוקת הנפט העולמית הגיעה לשיאה, וציין כי מגזר הנפט והגז הטבעי ממשיך לחשוף עתודות חדשות בעוד שהטכנולוגיה בקידוחי נפט קיימים ממשיכה להשתפר.



הידלדלות שדות הנפט של מדינות נפט גדולות בעולם דוגמת בריטניה, נורווגיה ומקסיקו, חיזקה בשנים האחרונות את ההערכות כי העולם הגיע לשיא תפוקת הנפט. בעשור החולף נרשמה ירידה בתפוקתן של יותר משני שלישים מיצרניות הנפט הגדולות בעולם, ובכלל זה למעלה ממחצית מדינות אופ"ק. התפוקה העולמית של נפט "רגיל" - ללא נפט כבד, קידוחים ימיים עמוקים ונוזלי גז טבעי - כבר הגיעה לשיאה ב-2004, לפי נתוני האיגוד לחקר שיא תפוקת הנפט והגז (ASPO).



סוגיית שיא תפוקת הנפט עלתה בראשונה לאחר שהגיאולוג מ. קינג יוברט הראה במחקר לפני 50 שנה כי תפוקתם של שדות נפט או מדינות הולכת וגדלה מדי שנה, עד שהיא מגיעה לשיא - פחות או יותר בשלב שבו מחצית מהעתודות נוצלו. מנקודת אל-חזור זו, הולכת ומתכווצת התפוקה עד לאפס. תחזיתו של יוברט כי תפוקתה של ארה"ב תגיע לשיא ב-1970 התממשה בדיוק מפליא, ומאז הגיעו מדינה אחר מדינה בעולם לשיאי תפוקה.



ההשלכות הכלכליות של שיא תפוקת הנפט עשויות להיות הרבה מעבר להתייקרות מחירי הדלק. הזמינות היחסית של הנפט והקלות שבה ניתן לזקק אותו יוצרות עודף אנרגיה - פער בין כמות האנרגיה המופקת מנפט לבין כמות האנרגיה הנדרשת כדי לשאוב אותו ולזקקו.



עודף אנרגיה זה מבטיח את קיומם של מאפיינים רבים של אורח החיים המודרני, בהם ניוד סחורות בעלות נמוכה, תהליכי פירבור עירוניים והעסקת חלק קטן מכוח העבודה בייצור מזון עבור מרבית הציבור המועסק בשירותים ובייצור. מצב זה עשוי להשתנות בעקבות שיא התפוקה, שאחריו תידרש השקעה גדולה יותר של אנרגיה בייצור כל חבית נפט - דבר שיצמצם את כמות אנרגיה המופנית לתפעול מגזרים אחרים של הכלכלה.



נכון להיום, אין בנמצא דלקים חלופיים שמייצרים עודף אנרגיה גדול יותר מזה של הנפט. בשל כך, צפוי שיא תפוקתו להיות שונה משיאי תפוקה קודמים, אשר בישרו על המעבר משימוש בעץ לפחם ועל המעבר מפחם לנפט - ושבעקבותיהם נרשם גידול בעודף האנרגיה הודות ליעילות גבוהה יותר של מקורות האנרגיה החדשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully