וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפילות בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב עקב הנפקות שיא; התשואה בשיא של 6 חודשים

נמרוד הלפרן

27.5.2009 / 22:41

התשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-3.7%; הפער בינה לבין התשואה על האג"ח לשנתיים קרוב לשיא של 6 שנים



שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ננעל בירידות זה היום הרביעי ברציפות, על רקע חששות כי הנפקות שיא של אג"ח ממשלתיות יעלו על הביקוש מצד המשקיעים. התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים זינק ב-0.204% לרמה של 3.7% - הרמה הגבוהה ביותר מאז ה-17 בנובמבר. הפער בין התשואה על האג"ח ל-10 שנים לבין התשואה על האג"ח לשנתיים גדל ל-2.71% - מרחק נגיעה משיא של 2.74% שנרשם באוגוסט 2003.



הירידות בשוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נרשמו על אף ביקוש גבוה ביותר למכרז של אג"ח ל-5 שנים בסך 35 מיליארד דולר, שערך היום משרד האוצר האמריקאי. מחר צפוי משרד האוצר לערוך מכרז למכירת אג"ח ל-7 שנים בסך 26 מיליארד דולר - המכרז השלישי השבוע. סך הנפקות האג"ח השבוע צפויות להסתכם ביותר מ-100 מיליארד דולר.



במסגרת המכרז למכירת אג"ח ל-5 שנים, נמכרו האג"ח בתשואה של 2.31% - פחות מתחזיות תשואה של 2.335%. משקיעים, ובהם בנקים מרכזיים זרים, רכשו 44.2% מהאג"ח שהועמדו למכירה, לעומת 32.4% בממוצע ב-10 המכרזים האחרונים.



האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים רשמו בשבוע שעבר את הנפילה השבועית החדה ביותר מאז יוני 2008 על רקע חששות המשקיעים כי הנפקות שיא של אג"ח ממשלתיות למימון הגירעון הגואה בתקציב הממשל בארה"ב, עלולות לפגוע בדירוג האשראי המושלם - AAA - של הכלכלה הגדולה בעולם.



מוקדם יותר היום העריכה חברת דירוג האשראי מודי'ס, כי דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ימשיך להיות יציב למרות הרעה ניכרת במצב חובותיה של המדינה. "דירוג האשראי של ארה"ב נתמך על ידי כלכלה מגוונת ועמידה, מוסדות ממשלתיים חזקים, הכנסה גבוהה לנפש, ומעמדה המרכזי בכלכלה העולמית", ציין סגן נשיא מודי'ס, סטיבן הס. "הודות לגורמים אלה, צופה מודי'ס כי חוסנה הכלכלי של ארה"ב צפוי לצאת מהמשבר ללא פגיעה משמעותית", הוסיף.



"בעוד שתחזית האשראי של ארה"ב יציבה, הערכה מחדש של תחזיות הצמיחה בטווח הארוך ושל יכולת הממשל לשוב למסלול של רמת חוב בת-קיימא, עלולה לגרום ללחץ שלילי על הדירוג בעתיד", הוסיף הס. במבט קדימה, ציין הס כי חבויות עתידיות של הממשל בתחומי ביטוח הבריאות והביטוח הלאומי עלולות להכביד על דירוג האשראי של ארה"ב.



החששות מפגיעה בדירוג האשראי של ארה"ב התעוררו בשבוע שעבר שחברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P) הורידה, בראשונה מעולם, את תחזית דירוג האשראי המושלם של בריטניה מ"יציב" ל"שלילי", בשל הצטברות חובותיה של המדינה לכדי 100% מהתמ"ג בהמשך השנה, לפי התחזיות. חובותיה של ארה"ב מסתכמים ב-11.2 טריליון דולר, או כ-79% מהתמ"ג, לפי נתוני בלומברג.



מוקדם יותר החודש הגדיל הבית הלבן את תחזית הגירעון בתקציב האוצר בארה"ב לשנת התקציב המסתיימת בסוף ספטמבר ב-89 מיליארד דולר. התחזית החדשה צופה גירעון שנתי של 1.84 טריליון דולר, או 12.9% מהתמ"ג, לעומת תחזית קודמת של הממשל מפברואר לגירעון של 1.75 טריליון דולר, או 12.3% מהתמ"ג. הממשל גם הגדיל את תחזית הגירעון לשנת התקציב הבאה ל-1.26 טריליון דולר, או 8.5% מהתמ"ג - גידול של 87 מיליארד דולר לעומת תחזית קודמת לגירעון של 1.17 טריליון דולר.



ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, פימקו, העריך בשבוע שעבר כי ארה"ב עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה, מאחר שהממשל ימכור השנה למשקיעים אג"ח ממשלתיות בהיקף שיא, כדי לממן את הוצאותיו לחילוץ הכלכלה מהמיתון. בתגובה לדבריו של גרוס, מיהר מזכיר העיתונות של הבית הלבן, רוברט גיבס, להודיע כי דירוג האשראי של ארה"ב לא צפוי לרדת, וכי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אינו מודאג מאפשרות כזו.



הורדת דירוג אשראי משמעה כי יש הערכות שהיכולת של הלווה - במקרה זה, הממשלה - לפרוע את חובותיו פחתה. המשבר הפיננסי הקשה אילץ ממשלות רבות להגדיל את הוצאותיהן בשיעור עצום, במקביל לירידה בהכנסותיהן ממסים. ארה"ב צפויה לרשום השנה גירעון שיא, ולמזלה, התשואה על איגרות החוב שהיא מוכרת לעולם נמוכה מאוד, כך שמימון החובות שלה זול יחסית. ואולם, הורדת דירוג האשראי שלה תייקר את הוצאות המימון שלה ותגרום לגידול בגירעון, וגם לבריחת משקיעים מהאג"ח ומנכסים הנקובים בדולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully