וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהלומנים מבקשים אשראי בערבות מדינה ב-1.6 מיליארד שקל

אורה קורן

31.5.2009 / 9:50

האשראי לענף היהלומים קרס ב-800 מיליון דולר מתחילת המשבר הכלכלי



היהלומנים מבקשים מהממשלה לערוב לאשראי בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל (400 מיליון דולר) לענף היהלומים, כך מסרו בסוף השבוע מקורות בענף היהלומים. הבקשה עלתה בקוים כלליים במהלך ביקור ביקור שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר בבורסת היהלומים ברמת גן בשבוע שעבר.



תוכנית הסיוע לענף נמצאת בהכנה, בין השאר על ידי יוסי בכר, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, ועזרא סדן. בענף היהלומים מרכזים את עבודת הצוות מוטי גנץ, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים ואבי פז, נשיא בורסת היהלומים.



האשראי מיועד ליצור יהלומים, לא למיחזור חוב ישן. לצורך זה יצטרך משרד האוצר להעביר את הערבויות לבנקים העובדים עם ענף היהלומים, בנק איגוד, בנק לאומי, הבנק הבינלאומי ובנק המזרחי.



עוד כוללת התוכנית בקשה להכללת ענף היהלומים במסלול הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום או לקיצור שבוע העבודה. בן אליעזר אמר, כי בכוונתו לפעול לקדם סיוע לענף היהלומים.



האשראי לענף היהלומים קרס מתחילת המשבר הכלכלי העולמי (ספטמבר 2009) בכ-800 מיליון דולר, מ-2.4 מיליארד דולר ל-1.6 מיליארד דולר. כך אמר אתמול המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי.



מחצית מהירידה היתה ברבעון האחרון של 2008 ומחציתה מתחילת השנה. יהלומנים ציינו, כי האשראי ירד מאוגוסט 2008 בלמעלה ממיליארד דולר.



הירידה באשראי התרחשה על רקע צניחה של 60% ביצוא היהלומים המלוטשים מישראל מתחילת המשבר. על פי חלק מהדיווחים, יצוא יהלומי הגלם קרס ב-90%. גם בחודש מאי לא ניכר שינוי בשיעור הירידה ביצוא ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אף שמסתמנת תחילתה של התאוששות במכירת יהלומי גלם.



בימים הקרובים צפויה להגיע לארץ משלחת של דה בירס, החולשת על כ-45% משוק יהלומי הגלם בעולם. המשלחת צפויה לשמוע, כי היהלומנים מצפים להקטנת מכסת היהלומים החודשית (סייט) שהיא מוכרת, מסכום של 5-6 מיליון דולר בחודש לכחצי מיליון דולר, סכום המתאים למצב האשראי של הענף הישראלי ולביקוש בשוק העולמי. בנוסף מצפים בענף, כי דה בירס תגביר את פעילות החברה הבת שלה בישראל, דיאמדל, ותמכור באמצעותה יהלומי גלם גם ליהלומנים שאינם בעלי סייט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully