וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל השיג בשנת 2008 תשואה גבוהה של 5.9% עבור יתרות מטבע החוץ של ישראל

טל לוי

31.5.2009 / 19:20

מדובר בתשואה גבוהה לעומת ממוצע התשואות של 4.5% בשנים 08'-98'; יתרות המט"ח של ישראל: 42.5 מיליארד ד'



בנק ישראל השיג בשנת 2008 תשואה דולרית גבוהה של 5.9% עבור יתרות מטבע החוץ של מדינת ישראל שהסתכמו בתום 2008 ב-42.5 מיליארד דולר. כך עולה מהדו"ח השנתי שהגיש הבנק. מדובר בתשואה גבוהה לעומת הממוצע בשנים 1998-2008 שעומד על 4.5%. מהבנק נמסר כי תשואה זו הושפעה במידה רבה מירידת התשואות - לפדיון בשוקי איגרות החוב של ממשלת ארה"ב ושל ממשלות אחרות ברחבי העולם, על רקע המשבר העולמי המתעצם.



בכל 2008 עלו יתרות מטבע החוץ של ישראל ב-14 מיליארד דולר אך העלייה היא בעיקרה תוצאה של רכישות מטבע חוץ על ידי בנק ישראל בהיקף של 12.1 מיליארד דולר. זאת במסגרת תוכנית להגדלת יתרות מטבע החוץ, שמופעלת מאז סוף הרבעון הראשון של 2008.



רמתן הממוצעת של יתרות מטבע החוץ בדצמבר 2008 מכסה, לראשונה בעשור האחרון, את כל החוב החיצוני לטווח קצר של המשק - 103%, לעומת רמות כיסוי סביב 80% בשנים הקודמות - והיא שווה ל-4.8 חודשי יבוא, לעומת 4 חודשים בממוצע בשנה הקודמת.



מבנק ישראל מוסרים כי למרות המשבר הפיננסי העולמי החריף ב-2008, יתרות מטבע החוץ של ישראל כמעט לא נפגעו. זאת משום שהן מושקעות בנכסים שמרניים, כחלק ממדיניות ניהול היתרות של בנק ישראל.



נוסף על כך נקט הבנק במהלך השנה צעדים להקטנת החשיפה של תיק היתרות לסיכונים הפיננסיים הגוברים: החשיפה הבנקאית צומצמה עד מתחת לאחוז, הוקשחו כללי ההשקעה, והוטלו מגבלות נוספות על הנכסים המותרים להשקעה. בעקבות רמת התשואות הנמוכה בארה"ב כבר בתחילת 2008, אריכות תיק הדולר קוצרה מ-24 חודשים ל-14 חודשים. זאת מחשש לעליית תשואות, שתביא להפסדי הון גדולים מעבר להכנסות מריבית ובעקבות זאת לתשואת החזקה שלילית.



בנק ישראל הוא הבנק של ממשלת ישראל והוא הבנק שדרכו משלמת ממשלת ישראל כסף במטבע זר. הגדלת יתרות החוץ נעשית באמצעות כסף זר שנכנס לממשלת ישראל כמו ריבית שישראל מקבל על החזקת איגרות חוב, סיוע החוץ של ארה"ב לישראל מגדיל גם הוא את היתרות. מאחר ויתרות המט"ח אינן מיועדות לתשלום בשקלים - הרי שהבנק אדיש לשאלת שער החליפין של הדולר מול השקל. לעומת זאת, הבנק חשוף לתנועת הדולר בעולם ובמיוחד במסחר מול היורו. הבנק מנהל את הכסף בצורה השמרנית ביותר ותוך שמירה על נזילות גבוהה למקרה שישראל תצטרך לשלם במטבע חוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully