וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ת"א: אושרה בניית 7 מגדלים בדרום העיר

רז סמולסקי וגיא ליברמן

1.6.2009 / 8:08

הוועדה לתכנון ובנייה בעיריית ת"א אישרה הקמת מגדלים בין פלונרטין לנוה צדק - בהמשך למגדל נחושתן שהוקם לפני 5 שנים. התושבים מוחים

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל אביב אישרה בשבוע שעבר מסמך מדיניות לבניית מתחם המסילה הסמוך לרחוב אילת שבדרום העיר. לפי חזון העירייה, אזור המוסכים והחנויות הסיטונאיות שבמקום ייהפך למתחם מגדלים.

המסמך מתייחס לשטח של 128 דונם וכולל שבעה מגדלים ו-30 בניינים לשימור. כיום מאופיין האזור בבנייה ישנה ומוזנחת ויש בו האנגרים וחנויות פרטיות קטנות. חלק מהבניינים בו מיועד לשימור. הבניינים החדשים יוסיפו כ-650 יחידות מגורים לכ-750 היחידות הקיימות כיום באזור. לאחר השלמת הבנייה, הצפויה להימשך כמה שנים, יהיו במתחם כ-1,400 יחידות וייבנו בו גם גני ילדים, בית ספר יסודי ומרכז קהילתי.

עם המגדלים באזור שאליו מתייחס מסמך המדיניות נמנה מגדל נווה צדק (נחושתן), שנבנה כבר לפני חמש שנים, ובו 38 קומות. המגדלים הנוספים שאמורים לקום הם מגדל ליבר, בגובה 32 קומות, למגורים או למשרדים; מגדל ניבה, בגובה 26 קומות, המיועד למגורים; מגדל האטד, בגובה 32 קומות, למשרדים או מגורים; מתחם לפיד, שיכלול שני מגדלים ובהם 150 דירות; ומתחם אליפלט, שיכלול שני מגדלים נוספים.

למסמך שאושר אין מעמד חוקי של תוכניות מתאר, ולמעשה הוא מהווה מעין הצהרת מדיניות עירונית לגבי עתידו של המתחם. עם זאת, אישורו מקדם מאוד את תוכניות המגדלים, שנמצאות בשלבים שונים של תכנון. הוועדה המקומית נדרשה להציג את המסמך לאחר שהוועדה המחוזית דרשה לראות תוכניות מלאות לאזור ולא לדון בכל פעם בתוכנית בנייה פרטנית. עם זאת, המסמך אינו מחליף אישור פרטני של תוכניות הבנייה של כל אחד מהמגדלים.

מצג שווא של התוכנית

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל אביב ערכה שלושה דיונים בעניין המתחם בעקבות מאבקם של תושבי השכונות פלורנטין ונווה צדק, שמחו על האופן שבו מפתחת העירייה את האזור. התושבים הצביעו על מחסור כבד בתשתיות תחבורה ומבני ציבור באזור וטענו כי העירייה פעלה באופן פסול, משום שבמקום ליצור תוכנית בנייה כוללת, היא נהגה לבחון כל מגדל בנפרד, בלי לשקלל את השפעת כלל הפרויקטים והדירות שיוקמו במתחם על סביבתם.

למרות מחאות התושבים, במסמך המדיניות שאושר לא כלולים שינויים תחבורתיים משמעותיים, למעט ברחוב שלבים וברחוב אליפלט הממשיך אותו - שמיועדים להיות הכניסה הדרומית לעיר, במקום שדרות ירושלים הפקוקות. רחוב אילת (ודרך יפו הממשיכה אותו) ימשיך להיות העורק שיחצה את המתחם. הרחובות הרצל, אלנבי ונחלת בנימין אינם ניתנים להרחבה, ולפיכך יישארו כמות שהם.

ועד תושבי נווה צדק, הכולל כמה מאות חברים, התנגד בעבר לתוכניות להקמת מגדלי ליבר וניבה. הוועד הגיב לאישור מסמך המדיניות באכזבה: "ההחלטה למעשה מאשרת מנגנון אוטומטי להעברת תוכניות, מבלי שיש כאן תוכנית אמיתית שמספקת פתרונות לשכונה ולאזור דרום העיר", נמסר מהוועד. "מדובר בתכנון אומלל, שמטרתו היחידה הינה לאשר הקמת חומת מגדלים לאורך רחוב אילת, שתהווה חיץ בין שכונת נווה צדק לפלורנטין והמשך למגדל נווה צדק.

"עד היום ניסתה העירייה לאשר כל מגדל בנפרד בשיטת הסלאמי - ועכשיו היא נותנת מעין מצג שווא של תוכנית כוללת, שאין בה תוכן, כי אין פתרונות תחבורתיים לאלפי הדיירים שיתגוררו במגדלים, אין מוסדות חינוך שהאזור זקוק להם, וגם אין תוספת של שטחים ירוקים מול הציפוף. הסיבה היחידה לעמדת העירייה היא לחץ של יזמים".

עם זאת, בוועד מוצאים קרן אור בהחלטת העירייה: "עד היום העירייה ניסתה לאשר כל תוכנית בצורה פרטנית, לרוב הרחק מעין הציבור", אמרו בוועד. לפחות עכשיו יש משהו כולל, שניתן להילחם בו בצורה מאוחדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully