וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת ארה"ב הכריזה: ג'נרל מוטורס תיכנס היום להגנה מפשיטת רגל ותולאם

ניו יורק טיימס

1.6.2009 / 8:15

60% ממניות החברה יהיו בידי הממשל; בעלי האג"ח והנושים הקיימים יקבלו 10% מהחברה בתמורה לחובות של 27 מיליארד דולר



ניו יורק טיימס ובלומברג



נשיא ארה"ב ברק אובמה יכריז היום על כניסתה של ג'נרל מוטורס להגנה מפשיטת רגל, תוך הימור נועז על כך שהלאמה זמנית של האייקון של הקפיטליזם האמריקאי תאפשר להציל את החברה, לפחות במתכונת מצומצמת. 60% ממניותיה יהיו בידי הממשל, והיא תקבל סיוע של 30.1 מיליארד דולר מכספי משלמי המסים.



פשיטת הרגל תוגש בניו יורק, והיא מהווה רגע התפכחות עבור תעשייה שהיתה בעבר הליבה של הכלכלה האמריקאית. היא מביאה לשיאם ארבעה חודשים של עימות בין וושינגטון ודטרויט, שצפוי להביא לצמצום דרסטי בגודלה של התעשייה. פשיטת הרגל גם מכניסה את הממשלה לטריטוריה לא מוכרת של בעלות על עסק.



במסגרת ההגנה מפשיטת רגל יקבל איגוד העובדים של החברה 17.5% ממניותיה, עם אופציה לרכוש 2.5% נוספים. 12% ממניות החברה יעברו לידי ממשלת קנדה, שתלווה ל-GM סכום של 9.5 מיליארד דולר. בעלי האג"ח והנושים הקיימים יקבלו 10% מ-GM החדשה, עם אופציות לרכוש 15% נוספים, זאת בתמורה ל-27.1 מיליארד דולר בחובות בלתי מובטחים.



אובמה יאמר היום כי GM תוכל לחזור ממצב של חדלות פרעון למצב פעיל, גם אם לא תיראה כמו ענקית התעשייה שהיא היתה. פקידי ממשל תידרכו כתבים בנוגע לתוכניות ל-GM ביום ראשון בלילה, בעוד שהנשיא אובמה החל להודיע על כך לחברי הקונגרס. אולם הבית הלבן התעקש כי אין לנקוב בשמם של הפקידים.



אובמה יפרוש את האסטרטגיה שבה תוכל GM בגירסתה המצומקת להיות רווחית, גם אם מכירות כלי הרכב בארה"ב ימשיכו לדשדש בקצב שנתי של 10 מיליון לשנה, וגם אם GM תאבד מנתח השוק הנוכחי שלה, 20%, בארה"ב.



כדי לבצע זאת, יצטרכו משלמי המסים האמריקאיים להשקיע עוד 30 מיליארד דולר בחברה, בנוסף ל-20 המיליארד שכבר הושקעו, כדי לשמר את נזילותה בחודשים האחרונים. אין לדעת עתה אם ההשקעה תשתלם.



GM כבר פיטרה 21 אלף עובדים מאוגדים וסגרה כ-20 מפעלים, צעדים שאף אנליסט לא צפה בהתחשב בכך שבבית הלבן יושב נשיא דמוקרטי הנחשב לבעל בריתם של האיגודים המקצועיים. 40% מ-6,000 סוכנויות הרכב של GM ייסגרו, ואיגוד העובדים ייאלץ לממן חצי מקרן ביטוח הבריאות - שגודלה 20 מיליארד דולר - באמצעות מניות של GM שיקבל בחברה לאחר ארגונה מחדש. רבים מגמלאי GM ייאלצו, אם כך, לקבל מניות ששוות עשירית משוויין כשעזבו את החברה.



GM החדשה תייצר את מותגי קדילק, שברולט, ביואיק ו-GMC. לפי הערכות נמכרו באפריל 825 אלף מכוניות בארה"ב, קצב שנתי של 9.9 מיליון. ב-2008 הגיע סך המכירות ל-13.2 מיליון לעומת 16.8 מיליון בממוצע בשנים 1997-2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully