וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאור דרישת המפקח על הבנקים: דיסקונט עשוי להקפיא אשראי כדי להתמודד עם יחס הלימות הון ראשוני נמוך

שרון שפורר

1.6.2009 / 9:01

חזקיהו לא מאפשר לבנק להשתמש בגיוסים האחרונים לחישוב יחס הלימות הון; דורש מברונפמן-שראן הנפקת זכויות



בנק דיסקונט, שבשליטת קבוצת ברופמן שראן, עשוי לצמצם את היקף האשראי שהוא מעמיד בתקופה הקרובה בכדי להעלות את יחס הלימות ההון הראשוני שלו בחזרה אל מעל ל-6.5% - אחרי שירד מתחת ליחס זה בסוף הרבעון הראשון ועמד על 6.4%.



המשמעות היא כי הבנק לא יוכל לעשות שימוש ברוב הגיוסים האחרונים שביצע בחודשים מארס-אפריל כהון לצורך חישוב יחס הלימות הון, וכדי לשפר את מצבו הוא יצטרך לפעול לריסון נכסי הסיכון - שהם המכנה לחישוב יחס הלימות ההון ונגזרים בעיקר מהאשראי שהבנק מעמיד.



יחס הלימות הון בבנקים הוא היחס שבין ההון שעל הבנק לרתק והוא אינו יכול לעשות בו שימוש למתן אשראי, לבין נכסי הסיכון בבנק - שנגזרים בעיקר מהאשראי שהוא מעמיד. בישראל היחס המינימלי הרשמי הוא 9% - אך המפקח על הבנקים דורש מהבנקים להגיע ליחס הלימות הון של 12% בסוף 2009. המטרה של החלת מינימום על יחס הלימות ההון היא למנוע מהבנקים מינוף גדול ולאלצם לשמור הון ככרית ביטחון בעבור הגנה מימים קשים.



ההון של הבנק דומה להון של כל חברה אחרת. הוא מורכב מהון מניות, מקרנות הון ומעודפים. אלא שעל בסיס הון זה קיימים מספר רבדים נוספים שיכולים להחשב לבנק כהון לצורך חישוב יחס הלימות הון. רבדים אלו כוללים את ההון המשני, ההון המשני העליון וההון הראשוני המורכב. שטרי הון אלו הם בעלי נחיתות הולכת וגדלה על פני הפקדונות בבנק או על אג"ח המובטח כפקדונות.



במשבר האחרון, מלבד הפרמטר של יחס הון כולל, גדלה החשיבות של יחס ההון הראשוני המקורי של הבנק - זה הנגזר מההון האמיתי שלו ביחס לנכסי הסיכון שהוא מעמיד, מאחר שמדובר בהון אמיתי ולא במכשירי חוב דמויי הון.



כעת מתמודד הבנק עם ירידה מתחת ליחס הלימות ההו ןהראשוני המינימלי אליו התחייב, וזאת אחרי שהוא ניצב בפיגור אחרי הבנקים הגדולים גם ביחס הלימות ההון הכולל שלו שהגיע בסוף הרבעון הראשון ל-10.4% - היחס הנמוך במערכת.



הבנק התחייב בפני בנק ישראל כי יעמוד ביחס הלימות הון ראשוני מינימלי של 6.5% בכדי להכיר בשטרי ההון הראשוני המורכב (סדרה ב) שהנפיק לחברת הביטוח מגדל בסוף חודש מארס כהון לצורך חישוב יחס הלימות הון. במקביל קיבל הבנק החלטה כי יאמץ את המדיניות גם בסדרה א של שטר ההון הראשוני המורכב שהנפיק בעבר.



בעקבות הירידה מתחת ליחס זה קיבל הבנק מהמפקח על הבנקים, לבקשתו, אישור לתקופת ביניים להכיר בשטרי ההון המורכבים לצורך חישוב יחס הלימות הון עד שיחזור ליחס הלימות ההון הראשוני המינימלי אליו התחייב. במקביל, ועד לחזרה ליחס זה, חזקיהו לא מתיר לבנק לעשות שימוש בהון שגייס במכשירי ההון המשני העליון לחישוב יחס הלימות הון בבנק. דיסקונט ביצע בחודשים מארס-אפריל 5 גיוסים בהיקף כולל של כמיליארד שקל (מתוכם כ-350 מיליון שקל לחברת הביטוח מגדל) - על פי הערכות לפיהן כל כ-100 מיליון שקל מוסיפים 0.1% ליחס הלימות ההון של דיסקונט. אלא שכאמור, הבנק לא יוכל להכיר בגיוסים אלו לצורך החישוב.



נכסי הסיכון של דיסקונט מאוד מושפעים ממט"ח. התחזקות הדולר ברבעון הראשון הביאה לעלייה בנכסי הסיכון של הבנק, ולכן לירידה ביחס הלימות ההון שלו. ייתכן שהיחלשות הדולר בשבועות האחרונים, עשויה לאושש את יחס הלימות ההון במידת מה.



נראה כי המטרה של חזקיהו היא לדחוק בבעלי השליטה בבנק - קבוצת ברונפמן שראן - לבצע הנפקת זכויות שתגדיל את הונו העצמי של דיסקונט, ועל ידי כך את יחס הלימות ההון הראשוני המקורי שלו. באחרונה נפגשו מתיו ברונפמן ואחיו אדם ברונפמן עם חזקיהו, בכדי לדון בדרכים האפשריות לחיזוק הון הבנק. לפי שעה הבנק עדיין לא הודיע על קיום הנפקת זכויות.



כאמור, אם לא יבצע הנפקת זכויות או הזרמת הון אחרת על ידי הקצאת מניות באחת החברות הבנות שלו, ייאלץ הבנק לצמצם את האשראי שהוא מעמיד - פעילות שהיא פעילות הליבה הרווחית של בנקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully