וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת ביהמ"ש העליון: בתי המשפט אינם פס ייצור; השר נאמן: המערכת לא מתפקדת בכל הקשור לפשע מאורגן

הילה רז

1.6.2009 / 14:34

השופטת ביניש: "אנחנו רוצים לשפר את העבודה של המערכת השיפוטית ללא תוספת משמעותית של אמצעים"



"יש שוני באווירה בין לשכת עורכי הדין למערכת השיפוטית. לפני מספר שנים הורגשה אווירה עכורה וניכור, שאינה קיימת עוד", כך פתחה את דבריה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, במושב הפתיחה של לשכת עורכי הדין המתקיים באילת. ביניש הוסיפה כי "בשנתיים האחרונות עמדו כנסי לשכת עורכי הדין בצל המתח עם שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן. הלקח של הנזק הרב נלמד על ידי כולם, וכעת יש שיתוף פעולה", אמרה.



מול קהל של כ-700 עורכי דין הבהירה ביניש כי לדעתה יש לשפר את עבודת מערכת השיפוט העמוסה לעייפה ומתקשה לשאת בנטל הרב, בשל חוסר באמצעי עבודה. הנשיאה הביעה גאווה באי התלות של השופטים וביושרה הגבוהה שלהם, אך לדבריה "זה לא אומר ששופטים לא יכולים לטעות, גם שופטים הם בני אדם, אבל הטעויות נעשות על פי מיטב הכישורים המקצועיים שלהם".



ביניש התייחסה לדו"ח היועץ הארגוני שנחשף ב-TheMarker לפני כשבוע, הקובע כי בניהול בית המשפט המחוזי בתל אביב נמצאו כשלים רבים ולדבריה "המערכת לוקה בפן ניהולי וארגוני, אבל לא במהות. הדברים הללו צריכים תיקון...נעזרנו ביועצים ארגוניים, ושיתפנו את כל השופטים, לפי תחושתי אנחנו עומדים על סיפה של תקופה חדשה. אנחנו רוצים לשפר את העבודה של המערכת השיפוטית ללא תוספת משמעותית של אמצעים וללא שינוי חקיקה מרחיקי לכת".



ביניש הוסיפה כי עיקר הביקורת על שופטים היא בהמתנה לפסקי דין: "חרטנו על דגלנו יעד של התייעלות, אך נגד עינינו מצוי תמרור אזהרה: בתי המשפט הם לא בתי חרושת העומדים מול פס יצור. הם לא מאופיינים ביעילות מעצם טיבם".



ביניש הלינה על עורכי הדין המציפים את בתי המשפט בבקשות סרק, רק כדי לדחות דיונים במטרה להיטיב עם חלק מלקוחותיהם. השופטת ביקשה את עזרתם של עורכי הדין בייעול ההליכים המשפטיים ואמרה כי "לעורכי הדין יש כוח רב, ואתם יכולים לסייע למאמצים לשמיעת דיונים ברצף, כדי למנוע דחיות... התחלנו לפתח סדנאות לשופטים כדי ללמדם לכתוב פסקי דין קצרים, להגביל את מספר המסמכים המוגשים, לשמוע רק סיכומים בעל פה, ולתת את פסיקתם קרוב ככל האפשר בתום הדיונים". ביניש הוסיפה "אנחנו משקיעים הרבה מאוד כדי ששופטים ועורכי דין יעכלו את השינוי".



שר המשפטים, הפרופ' יעקב נאמן, עד לפני כחודשיים עורך דין מבוקש, עדיין דיבר לקהל כחלק בלשון "אנחנו" כשהוא מתייחס לעצמו כעורך דין. עם זאת, השר לא חסך ביקורתו על עורכי הדין המעמיסים בקשות ומבקשים דחיות מופרכות משופטים, והכל כדי להרשים את הלקוח. "יש לבצע שינויים בכוחות משותפים של מערכת שפיטה ושל ציבור עורכי הדין, יש דברים שאנחנו חייבים לעשות יחדיו: דרך ניהול המשפט".



נאמן ציין כי "השופט צריך להיות מסוגל לקרוא כתב תביעה וכתב הגנה, ואם התיק לא מסובך הוא יכול לפסוק לפיהם בלבד. על השופט לקבוע במדויק ומראש סדרי דין: באיזה יום המשפט יתחיל, כמה ימים יש לתביעה לטעון, כמה עדים יישמעו, כמה זמן לתשובת ההגנה, אין סיכומים בכתב - רק סיכומים בעל פה, ושופט ייתן את פסק דינו מייד". נאמן פנה בציניות לעורכי הדין ואמר: "אתם צריכים להראות ללקוח שמשלם טוב כמה קילוגרמים של כתבי טענות הגשתם לבית המשפט כדי שהוא ישלם לכם?".



השר הבהיר חד משמעית "כל עוד אני חבר בוועדה לבחירת שופטים, הדבר החשוב ביותר הוא מערכת עשיית צדק יעילה ומהירה ופסיקת הוצאות ריאליות... אני בעד הטלת אגרות על בקשות ביניים. אין צורך בשינויי החוק, זה תלוי רק בשופטים. הוצאות ריאליות שייפסקו על ידי בית המשפט יביאו לחלק גדול מההגשות להתאדות".



נושא נוסף עליו התעכב השר הוא הפשע מאורגן במדינת ישראל. בעניין זה אמר נאמן "אנחנו בשיא השיאים של גינס. המערכת לא מתפקדת. המלחמה בפשע המאורגן דורשת שיתוף פעולה של כל רשויות המדינה. אך בפועל מערכת המסים קיימת לעצמה, רשות ני"ע קיימת לעצמה, הרשות להלבנת הון פועלת לבדה - אין שיתוף פעולה. חייבים לרכז את כל הרשויות ולשתף פעולה ביניהם. אמרו לי שיש לשמור על סודיות, אך הסודיות הזו היא שמביאה להשתוללות הפשע מאורגן. זה גורם לנזק כלכלי ולחיי אדם. יש צורך בשינוי יסודי". בסיום נאומו ציין נאמן כי הצטרף לממשלה כדי להיות שליח ציבור, ולדאוג שהצדק במדינת ישראל ייעשה מיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully