וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר חלף? ספרו את זה למיליוני המובטלים

ד"ר אפרים דוידי

1.6.2009 / 15:15

הכלכלנים והפוליטיקאים מגרדים נתונים שיודיעו על תחילת היציאה מהמשבר. מיליוני העובדים שמצטרפים למעגל האבטלה – עוד לא שמעו על זה

בשבועות האחרונים כותרות העיתונים התחלפו. לא עוד משבר. מעתה יש להגיד "יציאה מן המשבר". ברק אובמה הרגיע: "נצא מן המשבר", ויש כלכלנים ופרשנים הסבורים ש"כבר יצאנו מן המשבר". ה"הוכחות" הן רבות: עלייה מסוימת ב"מדד אימון הציבור" או קפיצה של כמה אחוזים בבורסות ברחבי העולם.

אבל העובדות הן עקשניות: המשבר הקפיטליסטי העמוק טרם חלף. לפעמים נדמה שפוליטיקאים, בעלי הון ופרשנים כלכליים מחפשים (ובזכוכית מגדלת) את הנתון הכלכלי החיובי שבאמצעותו ניתן יהיה להסביר מדוע "המשבר מאחורינו". חבל רק שמיליוני העובדים החדשים המצטרפים מדי חודש למעגל האבטלה ברחבי העולם – טרם שמעו על כך.

אם האבטלה היא "המדחום" של המשבר הקפיטליסטי - או אם כעומק האבטלה - עומק המשבר - המשבר עדיין עמנו, ולזמן ארוך. על פי נתונים ארגון העבודה הבינלאומי שפורסמו בסוף השבוע, לקראת ועידת הארגון השנתית שתפתח השבוע בז'נבה, יש לצפות שעד סוף השנה מספר המובטלים יגיע עד 239 מיליון. זאת, על פי התחזית המחמירה.

על פי התחזית המקלה, מספר המובטלים יעמוד בסוף 2009 על "רק" כ-210 מיליון. בהשוואה לנתוני התעסוקה בעולם של טרום המשבר בקיץ של 2007, מדובר על תוספת שבין 39 ל-59 מיליון מובטלים. כך, שמדי חודש נוספים ובממוצע כשני מיליון מובטלים ברחבי תבל.

ולא מדובר רק על מדינות העולם השלישי. על פי התחזית, בספרד צפוי בסוף השנה שיא בשיעור האבטלה: 20% - אחד מכל חמישה עובדים יהיה מובטל. על פי תחזיות ארגון העבודה, האבטלה במזרח התיכון תעלה עד סוף השנה ב-25% לעומת הקיץ של 2007. עד עכשיו אחד מכל שלושה עובדים במזה"ת מועסק במה שמוגדר על ידי חוקרי הארגון כ"מקום עבודה פגיע" – קרי: הוא נתון לסכנת סגירה או להורדה משמעותית בשכר.

העובדים ב"מקומות עבודה פגיעים", העניים ביותר, יהיו מעתה ארבעה מכל עשרה. ועוד: עובדות נפגעות יותר מעובדים מהשילוב בין שכר נמוך לסכנת פיטורים. גם כאן, במזרח התיכון, ובכל העולם.

האם המגמה להעמקת האבטלה תירשם בכל העולם? על פי תחזית מומחי ארגון העבודה, כפי שנמסרו בדו"ח המיוחד "מגמות תעסוקה בעולם", רק בחלקה המזרחי של אסיה – קרי סין, וייטנאם והודו, צפוי "גידול מתון" בתעסוקה. זאת, חרף הקשיים הגוברים של המפעלים שרוב תוצרתם מיועדת לייצוא.

כאן בביבילנד

אם נקודת המוצא לבחינת מגמות התעסוקה בעולם היא שנת 1991, תחילת עידן הגלובליזציה הקפיטליסטית, אז שנת 2009 "תהיה הגרועה ביותר בכל הנוגע להעמקת האבטלה, סגירת מקומות עבודה, התרוששות עובדים והעסקה בשכר נמוך", כדברי מחברי הדו"ח. האם ניתן לעשות דבר מה מול העמקת המשבר?

במסיבת עיתונאים שנערכה עם הצגת הדו"ח אמר חואן סומוביה, מנכ"ל ארגון העבודה: "בכל הנוגע לתעסוקה המפתח הוא בידי הממשלות. ככל שהממשלות ישקיעו יותר ביצירת מקומות עבודה, בהכשרה מקצועית, בגיוס עובדים חדשים – גם לשורותיהן, כן ניתן יהיה לספוג טוב יותר את תוצאותיו ההרסניות של המשבר.

בעתות משבר שוק התעסוקה מתאושש רק כעבור ארבע עד חמש שנים. כך שעכשיו הוא הזמן לפעול. אין להמתין ולצפות לבשורות טובות ואין לסמוך על כוחות השוק. ההחלטה היא בידי הממשלות".

אגב, סומוביה אינו דובר עברית ולא מתח ביקורת על המדיניות הכלכלית והחברתית של ממשלת ישראל. הוא פשוט לא יודע שאצלנו, בביבילנד, הכלכלה מתנהלת אחרת.

  • עוד באותו נושא:
  • אבטלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully