וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטת ענת ברון: הבנקים בפאניקה ונתלים במצב לסגירת ברזי אשראי

הילה רז

1.6.2009 / 18:16

כך אמרה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב בכנס בנושא דיני בנקאות של לשכת עורכי הדין בתל אביב



"הרושם שנוצר הוא שהבנקים בפאניקה עקב המשבר הכלכלי. הבנקים סגרו את הברז ונתלים במצב כצידוק לכך. דווקא במשבר, הנזק שנגרם ללקוחות הוא רב יותר מאשר בזמנים רגילים. צריכים לבדוק אם התנהלות הבנקים מידתית וסבירה. מתקבל הרושם שהבנקים נוקטים בהתנהגות מתגוננת במתן אשראי. על הבנקים להיזהר אם ימתחו את החבל יותר מדי, שלא יתברר שההתנהגות שלהם היתה רשלנית" כך אמרה היום שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ענת ברון בכנס בנושא דיני בנקאות של לשכת עורכי הדין בתל אביב.



השופטת הוסיפה, "נוכח המשבר הכלכלי, השיקולים שמנחים את הבנקים במדיניות אשראי הם ברמת המאקרו, של כלל ציבור הלקוחות. הבנק לא מסתכל על לקוח ספציפי, כפי שבוחנים זאת השופטים, לא מעמיקים בבחינת יכולתו להשתקם ולהחזיר הלוואות ולעמוד על רגליו. ייתכן שיש כאן התנהלות שרירותיות וחוסר מידתיות בהתנהלות הבנקים". ברון הבהירה כי הביטוי החוזר ונשנה לגבי מתן אשראי על ידי הבנקים הוא "נמנעים".



לדבריה, "בימים כתיקונם היו מעמידים ללקוחות אשראי זה. אך נראה שהשיקול המרכזי של הבנקים הוא הרצון לא ליטול סיכון כלשהו. אם לא יתנו אשראי - מה יקרה להם? אם הם יתנו אשראי ייתכן והמהלך ייתפס כלא נכון מבחינת הבנק".



עו"ד דליה טל, היועצת המשפטית של דירקטוריון בנק לאומי, התנגדה לדברי השופטת באומרה "הבנקים ניזונים מכספי מפקידים של הציבור ועל הבנקים לנהוג בהם בזהירות רבה, ולא לתת אשראי למי שלא מגיע לו. המאזנים האחרונים של הבנקים מראים שיש עלייה במתן אשראי של הבנקים לציבור. הבנקים הקטנים עלו יותר יחסית לבנקים הגדולים. אנשים מרגישים מצוקה, הבנקים מחמירים יותר".



טל הוסיפה כי אין צורך בהתרעות נוספות לעסקים שבנק יודע שאין להם זכות קיום כלכלית. לדבריה, "איך בנק יכול לתת התרעה לעסק קורס? הבנק יודע שהעסק לא יחזיק מעמד. הבנק נתן התרעה, והוא צריך להוציא עוד כסף. זה לא כסף שלו, אלא של כל המפקידים. מדובר במיליוני שקלים".



טל, בעצמה חברת דירקטוריון בנק לאומי, חלקה שבחים לעמיתיה בבנק הפועלים. לדבריה, "כל הכבוד לבנק הפועלים, הוא צלח את המשבר למרות הפסד של 1.3 מיליארד שקל. המדינה לא שמה כאן שקל. זה בנק מעולה, שמתנהל נכון והוא צלח את המשבר. טוב שהם מתנהלים בזהירות, אם לא צריך לתת אשראי ללקוח שעומד בפשיטת רגל, למרות שמאוד פופולרי להציל את הציבור, הבנקים לא צריכים להציל את כל הלקוחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully