וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד השלום הגלובלי: ישראל במקום ה-4 לפני אחרון - גרועה מסודן

דפנה מאור

3.6.2009 / 9:40

עורכי המדד: התקדמות במעלה המדד משפרת את הצמיחה הכלכלית; איראן מדורגת 42 מקומות מעל ישראל



ישראל מדורגת במקום ה-141 בדירוג המדינות שוחרות השלום בעולם, על פי מדד השלום הגלובלי (Global Peace Index) של המכון לכלכלה ושלום באוסטרליה, שהתפרסם ביום שלישי. יש רק 3 מדינות בדירוג שהן פחות שלוות מישראל, לפי הדירוג: עיראק, אפגניסטן וסומליה. מדינות כמו סודן, פקיסטן והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו נמצאות מעל ישראל. המדינה השלווה ביותר בעולם, שלא במפתיע, היא ניו זילנד, שמאוכלסת בעשרות מיליוני כבשים ופרות וכמה מיליוני אנשים. במקומות הבאים מדורגות דנמרק, נורווגיה, איסלנד ואוסטריה. ארה"ב מדורגת במקום ה-83 וסוריה במקום ה-92. איראן מדורגת במקום ה-99, למרות מאמציה להתחמש בנשק גרעיני.



בממוצע, רמת השלום העולמי פחתה בגלל המיתון הגלובלי. העלייה במחירי המזון והדלק לפני פרוץ המשבר וההאטה הכלכלית החדה שנרשמה לאחר מכן פגעו בדירוגים של המדינות שנפגעו קשה במשבר. דוגמא בולטת היא איסלנד, שהיתה במקום הראשון בשנת 2008, אולם הקריסה הפיננסית והכלכלית שלה פגעה בחלק מהמדדים.



שיטת הדירוג מתבססת על 23 אינדיקטורים של שלום, שנבחרו על ידי פאנל של שופטים. אינדיקטורים אלה מחולקים לשלוש קטגוריות: סכסוכים מתמשכים - מקומיים ובינלאומיים; ביטחון בחברה ומיליטריזציה. האינדיקטורים עצמם כוללים אמות מידה כמותיות כמו הוצאה בטחונית או שיעור האוכלוסייה בכלא, מספר מקרי מוות בגלל סכסוכים פנימיים ומדדים לא כמותיים, כמו קשרים עם מדינות שכנות; איום בהתקפה מבחוץ; תפיסות של פשיעה בחברה; אי יציבות פוליטית; אי שיוויון בין המינים; וזלזול בזכויות אדם. מדינות החמושות בגרעין כמו פקיסטן ורוסיה זכו לציונים נמוכים במיוחד. ישראל נקלעה לתחתית הרשימה, בין היתר, בשל איום חמור בהתקפה מבחוץ. עם זאת, איראן מדורגת 42 מקומות מעליה, למרות גישתה התוקפנית, איומיה להתחמש בגרעין, אי שיוויון והפרה של זכויות אדם.



נשיא המכון, קלייד מקונהי, אמר כי השפעתה של סביבה לא אלימה על הכלכלה היא גדולה. "מניעת אלימות, כולל אי שקט אזרחי, פשיעה ולחימה יוכלו לחסוך לעולם 7.2 טריליון דולר מדי שנה בהוצאות ישירות ואובדן עסקים", הוא אמר. הדו"ח מיועד לסייע למגזר העסקי לפעול בשיתוף עם הממשלה כדי להפחית אלימות ולהקצות משאבים כלכליים למטרות שוחרות שלום יותר, הוא אמר.



המיתאם בין השיפור במצב הכלכלי לבין המיקום ברשימה גבוה, לדברי המכון. התמ"ג גדל בממוצע ב-3,100 דולר לנפש לכל עלייה של 10 מקומות ברשימה. דוגמא טובה לכך הן בוסניה והרצגובינה, שזינקו מהמקום ה-50 ל-23.



דירוג לפי מדד השלום העולמי
1 ניו זילנד
2 דנמרק
3 נורווגיה
4 איסלנד
5 אוסטריה
6 שוודיה
7 יפאן
83 ארה"ב
92 סוריה
99 איראן
136 רוסיה
137 פקיסטן
140 סודן
141 ישראל
142 סומליה
143 אפגניסטן
144 עיראק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully