וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשתות השיווק שוברות שיאים: פערים של מאות אחוזים על פירות

עמירם כהן

3.6.2009 / 16:35

מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי: בתנאי שוק חופשי - קשה להתמודד עם התופעה באמצעות רגולציה



רשתות השיווק שברו השבוע שיאים חדשים בפערי התיווך שגבו ממכירת פירות העונה, פערים שהסתכמו במאות אחוזים.



את התופעה הוביל המשמש, כשנמכר בראשית השבוע בחלק מרשתות השיווק ב-15-20 שקל לקילו, בעוד שמגדלי הפירות לטענתם, קיבלו תמורתו מסיטונאי הפירות 3.5-4.0 שקל, פערי מחיר המבטא פער תיווך של 330%-470%. באחת הרשתות הגדולות התבקשו הצרכנים לשלם גם 25 שקל לקילו, מחיר המבטא פער תיווך מדהים של יותר מ-600%.



"פער תיווך" מוגדר כהפרש בין התמורה ליצרן למחיר הסופי שמשלם הצרכן והוא מורכב משני חלקים; הפער הסיטונאי והפער הקמעונאי (רשתות השיווק והירקנים).



מנתוני משרד החקלאות עולה כי הפער הסיטונאי (הממוצע) הסתכם בימים האחרונים ב-7 שקל לקילו והפער הקמעונאי ב-11.5-16.5 שקל לקילו. בפירות עונה אחרים, כמו האפרסק (200%) וענבים (250%) פערי התיווך היו נמוכים יותר.



מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, מסר בתגובה כי התופעה ידועה למשרד, אך בתנאי שוק חופשי בענף הזה, קשה להתמודד איתה באמצעות רגולציה מנהלית, מפני שניסיון להגביל פערי התיווך יעמדו בסתירה לחוק יסוד חופש העיסוק.



לדברי ישי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה הזו היא הקמת שוק סיטונאי מסודר ומודרני, כפי שקיים באירופה, שבו כל רגע נתון לדעת את המחירים שהסיטונאי משלם לחקלאי ואת המחיר שהסיטונאי גובה מהקמעונאי ואת המחיר שהקמעונאי גובה מהצרכן ולחשוף בכך לאור היום את פערי התיווך. אני משוכנע שהצרכן לא יסכים לשלם 25 שקל לקילו משמש כשהחקלאי קיבל 3.5 שקלים. אנחנו מתקדמים בעניין הזה ויש כבר תב"ע להקמת שוק סיטונאי מסודר בצומת מסובים.



מנהל ענף פירות במועצת הצמחים גדי הורביץ, אמר בתגובה כי יש דרכים להתמודד עם התופעה של גזירת קופונים על חשבון הציבור וכי יש רשתות שיווק באירופה, כמו הרשת הגדולה בצרפת "קרפור" החושפות בנוסף למחיר לצרכן את המחיר בו היא קונה את התוצרת מהיצרן או מהסיטונאי ומאפשרת בכך לצרכן לנהל צרכנות נבונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully