וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתן רף: "רגולציה על שכר הבכירים לא תהיה אפקטיווית"

מאת נורית רוט

4.6.2009 / 7:10

רף סיפק תחזית אופטימית: "אני צופה ירידה של 1%-1.5% בתוצר. בשנה הבאה אמריקה תתחיל להתאושש, ב-2010 תהיה צמיחה של 2%"



>> איתן רף, יו"ר דירקטוריון בנק לאומי, סבור כי ניתן היה לצמצם את ממדי המשבר הכלכלי בטיפול נכון יותר. רף הסביר אתמול בכנס לשכת עורכי הדין באילת את שורשי המשבר הפיננסי: "מוצרים לא נכונים נמכרו, וחלק גדול מהם היו מוצרי משכנתאות ששווקו לקהל הלא נכון. חלק מהעניין הוא בפירוש הולכת שולל. הנדל"ן האמריקאי הכפיל את מחירו, וההנחה היתה שזה יעלה. הבעיה היתה שהאמריקאים הפכו את הדירות שלהם לכספומטים, וכל פעם שהערך עלה - לקחו הלוואות נוספות. ניתנו משכנתאות של 110% משווי הנכס.

"בישראל, לעומת זאת, התיאבון של הבנקים היה צנוע, אבל ברגע שליהמן ברדרס פשטה את הרגל, ההשפעה על השוק העולמי היתה קשה. החשש שאני רואה לעולם הבנקאות הוא שבנק גדול יתמוטט. הטעות הגדולה היתה שאיפשרו לליהמן לפשוט את הרגל. טיפול אחר בליהמן היה גורם למשבר להיראות הרבה יותר צנוע".



על הבונוסים לבכירים, אמר רף: "בבנק לאומי מערכת התמרוץ של ההנהלה נעשית על בסיס רב-שנתי כדי לקחת את נושא הסיכון בחשבון. משקל הסיכון הוא מאוד משמעותי, כמו העמידה ביעדים וההישגים העסקיים. המנהלים נדרשים לעמוד ביעד סובייקטיווי ויעד אובייקטיווי. אם המערכת עשתה תשואה מעליך, זה נלקח בחשבון. אנחנו מאוד קפדנים, ורגולציה נוספת לא תהיה אפקטיווית".



התחזית של רף אופטימית: "אני צופה ירידה של 1%-1.5% בתוצר. בשנה הבאה אמריקה תתחיל להתאושש, ב-2010 תהיה צמיחה בסדר גדול של 2%, וכך גם אצלנו. הבעיה העיקרית שלנו זה האבטלה. צמיחה של 2% תעצור את האבטלה, כך אני מקווה".



לדברי רף, "מערכת הפיקוח החוץ-בנקאי כשלה. אותם גופים מוסדיים - חלק גדול מהכסף שלהם הושקע כהון עצמי בחברות ישראליות שהשקיעו במזרח אירופה - וזה לא תומחר נכון. זו, למעשה, משכנתא שנייה בריבית שהיתה הרבה יותר זולה ממשכנתא ראשונה". בעניין עלויות הרגולציה על המערכת הבנקאית, אמר רף כי מדובר בסכומים של 60-70 מיליון דולר בשנה. "זו עלות גדולה מאוד, שגדלה. צריך לאמץ גישה של 'מעט זה יותר'. הייתי רוצה לראות רגולציה גלובלית פשוטה. לא ייתכן שהמערכת הבנקאית תשחק עם סט כללים אחד, והחוץ-בנקאית עם סט כללים שונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully