וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: אפעל להגבלת החקיקה הפרטית בכנסת

מאת מירב ארלוזורוב

4.6.2009 / 7:10

יו"ר הכנסת מציע לחייב כל חוק שעלותו יותר מ-2 מיליון שקל בתמיכה של 55 חברי כנסת



>> יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, אמר אתמול ל-TheMarker כי בכוונתו לצמצם את החקיקה הפרטית בכנסת באמצעות הטלת הגבלות נוספות על אישורם של חוקים פרטיים. בכך מתכוון ריבלין להתמודד עם הביקורת של משרד האוצר, שבו טוענים כי הדרך היחידה לעצור את שטף החקיקה הפרטית בכנסת היא חוק ההסדרים.

כיום, חוק פרטי שעלותו יותר מ-5 מיליון שקל מחייב תמיכה של 50 חברי כנסת. הכלל הזה נקבע במטרה לעצור את שטף החקיקה הפרטית שמייצרים חברי הכנסת, ואשר מטילה עול כבר מאוד על תקציב המדינה. הדרך של המדינה להתמודד עם העול הזה עד כה היתה באמצעות חוק ההסדרים - שבו נכללים סעיפים המבטלים את החקיקה הפרטית של הכנסת במהלך השנה שקדמה.



אף שהעלאת הרף לחקיקה הפרטית הקטינה את היקפה, היא לא הצליחה למנוע אותה - ולכן גם השנה חוק ההסדרים כולל סעיפים רבים שמבטלים חוקים פרטיים שהעבירה הכנסת. ריבלין, שנלחם עתה להצר את היקפו של חוק ההסדרים, מציע לכן להטיל הגבלות נוספות על החקיקה הפרטית. הוא מציע כי הצורך במספר מינימלי של חברי כנסת מאשרים יוטל על כל חוק בעלות של יותר מ-2 מיליון שקל, וכי מספר חברי הכנסת המינימלי הנדרש לאישור יהיה 55. לדבריו, כך חוקים לא יקבלו את אישור הכנסת אלא אם חברי כנסת סוררים מהקואליציה יתמכו בהם.



ריבלין אמר כי הוא מתנגד לחקיקה הפרטית, וכי הוא מצביע תמיד נגד החוקים הפרטיים. עם זאת, לדבריו הנזק שגורמים החוקים הפרטיים אינו מצדיק את השימוש בחוק ההסדרים - שהופך את עבודת הכנסת למיותרת. לדבריו, "לא ייתכן שחודש אחרי שהכנסת אישרה חוק - הממשלה באה ומבטלת אותו".



עוד טען ריבלין כי חוק ההסדרים גורם לממשלה ליהפך לפסיווית: "במקום למנוע את החקיקה הפרטית ולהילחם בחברי הכנסת, הממשלה נותנת לחוקים הפרטיים לעבור - ביודעה שבסוף השנה היא תבטל את כולם במסגרת חוק ההסדרים. השימוש הזה בחוק מאפיין דווקא ראשי ממשלה - כמו אהוד ברק ובנימין נתניהו - שמעולם לא היו בפרלמנט. הם לא יודעים להיות כאן בימי רביעי, הימים של החקיקה, ולוודא שחקיקה פרטית לא עוברת, ולקרוא את הח"כים לסדר. אריאל שרון ידע לעשות את זה. צריך להילחם בחברי כנסת סוררים, גם מתוך הקואלציה. צריך לאיים על ש"ס בפיטורי שריה אם היא תצביע על חוקים בניגוד לדעתה של הממשלה. זוהי הדרך להילחם בחקיקה הפרטית - ולא חוק ההסדרים".



ריבלין אמר כי הוא מוכן לקיים דיון בעניין מעמדו והיקפו של חוק ההסדרים, תוך הבאה בחשבון של יכולת התפקוד של הכנסת כפרלמנט - שבו קיים כיום קושי ניכר להעביר חוקים של הממשלה המכהנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully