וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביגדור ליברמן, אל תוותר!

גיא רולניק

4.6.2009 / 7:37



מפלגת ישראל ביתנו, שזכתה לפני 16 שבועות בהישג אדיר בבחירות ואספה לא פחות מ-15 מנדטים - ספגה השבוע מפלה קשה בממשלה כאשר הצעת החוק המדוברת ביותר שלה, שעליה היא רכבה בכל תשדירי הבחירות, נתקלה בחומה בצורה בוועדת השרים לענייני חקיקה.



הצעת החוק של ח"כ דוד רותם, הידועה בין השאר כ"חוק האזרחות והנאמנות", קובעת כי אזרחות תהיה תלויה בהצהרת נאמנות למדינת ישראל כיהודית וכציונית. למעט נציגי ישראל ביתנו, הצביעו כל חברי ועדת השרים נגד ההצעה.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, מיהר להרגיע את בוחרי המפלגה המאוכזבים: "מבחינתנו, לא מדובר בסוף פסוק, ואין לי ספק שישראל ביתנו תשוב ותנסה לקדם את הצעת החוק".



המפלה המיידית של הצעת חוק האזרחות והנאמנות כבר בשלב ועדת השרים לענייני חקיקה אינה מבשרת טובות ליוזמי החוק. לפיכך אנחנו שולחים להם מכאן עצה קונסטרוקטיווית, למי שחרדים לנאמנות של אזרחי מדינת ישראל. התחילו בקטן, עשו צעד ראשון, בטרם תדרשו מכל אזרחי ישראל נאמנות.



הנה הצעת חוק חלופית, שאביגדור ליברמן יכול להגיש לוועדת השרים לענייני חקיקה. גם היא עוסקת בנאמנות, אבל היא מתחילה עם קבוצת אוכלוסייה קטנה יותר, נבחרת יותר, ברורה יותר, שמחויבת יותר מכל קבוצה אחרת לנאמנות למדינה: ח"כים, שרים וראשי ממשלה.



הצעת חוק "נאמני הציבור", כך נקרא לה לצורך הפשטות, תורכב משלושה סעיפים כלליים:



? אדם החשוד בעבירות פליליות חמורות, כמו הלבנת הון, הפרת אמונים, שוחד או שיבוש הליכי חקירה, לא יוכל לשמש במקביל כשר בממשלה - אלא אם כן קבע היועץ המשפטי לממשלה שהסיכוי שיוגש נגדו כתב אישום קלוש, שהחקירה התמשכה יתר על המידה או שחומר הראיות שבידי המשטרה והפרקליטות דל.



נדמה לנו שיש לפחות שר אחד בכיר מאוד בממשלה, שיש נגדו חשדות חמורים שאיש במערכת החוק לא מפקפק במשקלם. הוא מוכר היטב לח"כים של ישראל ביתנו.



? כל ח"כ, שר ופקיד בכיר בסקטור הציבורי השולט על משאבי ציבור, זיכיונות, הטבות, הפשרת קרקעות, רכש וכדומה - יידרש למסור לידי מבקר המדינה הצהרת הון ודו"ח הכנסות המתייחס לשלוש השנים לפני היבחרו למשרה ציבורית, לשנים שבהן הוא מכהן במשרה ציבורית ולשלוש השנים לאחר שסיים את המשרה הציבורית.



נניח, למשל, שיש שר או ח"כ שערב כניסתו לתפקידו נבעו לו הכנסות של מאות אלפי שקלים בשנה ורכושו גדל באורח פלאי - הרבה מעבר למשכורת המדווחת שלו כח"כ או כשר - ראוי שייתן לציבור הסברים בנוגע למקור ההכנסה הזאת, כיצד היא הושגה ואם האנשים ששילמו לו את הסכומים האלה מצפים לתמורה כלשהי בהמשך.



לא פחות מעניין הוא מה שקורה להכנסתו ולרכושו של פקיד ציבור כאשר הוא עוזב את תפקידו. כך למשל זכור סיפורו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, שמעון שבס, שנהפך למיליונר כבד מיד לאחר עזיבת תפקידו, אף שהיה לו ניסיון אפסי בעולם העסקים.



? כל שר וח"כ שמתנגד לרפורמות כלכליות הפוגעות בוועדי עובדים גדולים שהתפקדו למפלגה שלו והצביעו עבורו, או פוגעות בעסקיהן של 20 המשפחות השליטות במשק, יתבקש לתת הסבר למניעי הצבעתו, לקשריו ולמפגשיו עם נציגי הוועדים והמשפחות. כך למשל שר התקשורת, משה כחלון, שדרש להוציא מחוק ההסדרים את היוזמה להכניס מפעיל חמישי לשוק הסלולר - יתבקש להסביר לציבור מדוע הוא סבור שהאינטרסים של חמישה משקיעים כבדים בשוק הסלולר קודמים לאינטרסים של חמישה או שישה מיליון צרכני הסלולר.



בדברי ההסבר להצעת החוק הזאת אפשר להביא קטעים מתוך מצע הבחירות של ישראל ביתנו; בפסקאות הראשונות שלו מצאנו כמה קביעות חדות שאי אפשר שלא לברך עליהן:



"יותר מ-50 שנה לאחר הקמתה, אנו עדים להידרדרותה של ישראל בתחומים רבים. המדינה שהיתה אמורה להיות ביתנו נהפכה עבור רבים מאתנו ל'דירה שכורה'. מאות אלפי אזרחים מרגישים עצמם זרים בביתם שלהם. המשבר החברתי מעמיק והולך. המדינה מנוהלת על ידי אוליגרכיה - שכבה מצומצמת, שמרכזת בידיה למעשה את מוקדי הכוח וההשפעה. אותה שכבה רואה עצמה כאליטה חברתית, השאר מהווים עבורה חוטבי עצים ושואבי מים. תכונות כמו כישרון, חריצות, השכלה ומקצוענות חדלו להיות קריטריונים נאותים להערכת פעילותו של אדם זה או אחר. מעמד חברתי לקליקות מסוימות הוא גורם דומיננטי בהערכת אדם, תכונותיו, יכולתו ופועלו".



יפה כתבו אנשי ישראל ביתנו את הדברים. אבל מוזר שהם לא מודעים לכך שדווקא ראש המפלגה שלהם הוכיח את ההפך: שכישרון מנצח בישראל, יותר מבכל מקום אחר.



כזכור, הצליחה בתו של אביגדור ליברמן, מיכל, לצבור בתחילת שנות ה-20 לחייה רווחים של לפחות 12 מיליון שקל מעסקים בינלאומיים. עד עצם היום הזה לא טרח אביגדור ליברמן, יוזם חוק האזרחות והנאמנות, להסביר לציבור בישראל כיצד בחורה כה צעירה צוברת סכומי עתק כאלה.



אז אחד משניים: או שבישראל, בניגוד למה שכתוב במצע הבחירות של ליברמן, גם מי שאינו משתייך לאוליגרכיה והוא רק כישרוני באופן יוצא דופן יכול ליהפך למולטי-מיליונר - או שבישראל יש כאלה קהות חושים, טמטום וריקבון, עד שהציבור מעלה לתפקידים בכירים בשלטון גם אנשים שמהתעשרותם שלהם ושל מקורביהם עולה סירחון עז.



ויש כמובן אפשרות נוספת - להתמודד עם השחיתות הגואה ועם תחושת חוסר האונים של האזרח בישראל מול האוליגרכיה והשלטון המתעמרים בו. בפעם הבאה שאתם מביטים בניכויי מס הכנסה בתלוש השכר שלכם, בחשבון הסלולר שלכם, בהתעמרות רשות ממשלתית כלשהי בכם - נסו לאמץ את הגישה החיובית, הפייסנית, של משפחת ליברמן כפי שבאה לידי ביטוי בהכרזתה של בתו הצעירה של ראש ישראל ביתנו, בכניסתה לחקירה במשטרה: "כמו שאבא שלי אומר - הכל גן עדן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully