וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: הרצון להשתלב בשוק העבודה דווקא גדל למרות שהמשק מצוי במיתון

טל לוי

4.6.2009 / 12:07

לאומי: לו שיעור ההשתפות בשוק העבודה היה נותר ללא שינוי, האבטלה היתה מגיעה ל-7% בלבד



ברבעון הראשון של השנה הסתכם שיעור האבטלה במשק הישראלי בכ-7.6%. זאת לעומת שיעור אבטלה של כ-6.5% ברבעון האחרון של שנת 2008. העלייה החדה בשיעור האבטלה ברבעון הראשון הושפעה מירידה של כ-8,000 מועסקים, שמקורה בסקטור העסקי ובמרבית ענפיו, תופעה שלא נצפתה מאז שנת 2003.



בנוסף, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה המשיך במגמת העלייה שלו והגיע לשיא של כ-56.8%. תופעה זו, אשר בלטה בקרב נשים, משמעותה שגדל הרצון להשתלב בשוק העבודה למרות הידיעה כי המשק מצוי במיתון. לו היה נשמר שיעור ההשתתפות ברמה דומה לזו שהיה ברבעון הקודם, הרי ששיעור האבטלה היה נמוך יותר והיה מסתכם בכ-7%. כך כותבים הבוקר כלכלני בנק לאומי.



במבט ארוך יותר על פני השנים, ממדי העלייה בשיעור ההשתתפות בשנים האחרונות הם מרשימים ונראה שמדובר בתוצאה של מדיניות כלכלית שכיוונה לתוצאה כזו. עם זאת, למרות עלייה זו, שיעור ההשתתפות הממוצע בישראל עדיין נמוך ביחס למקובל במדינות המפותחות, העומד על כ-62% בממוצע. ככל ששיעור ההשתתפות ימשיך ויעלה בישראל, כך ילך ויגבר הצורך במציאת פתרונות תעסוקה הולמים למצטרפים הנוספים לכוח העבודה.



שיעור האבטלה יגיע ל-9%
בהשוואה למיתון הקודם אשר התרחש בראשית העשור, הרי שעוצמת הפגיעה בשוק העבודה, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני התעסוקה לרבעון הראשון של 2009, גדולה יותר. זאת, למרות ששיעור האבטלה כיום עדיין נמוך מזה שהיה במיתון הקודם. במבט קדימה, נראה ששיעור האבטלה יוסיף ויעלה במהלך השנה עד ל-9%, בקירוב, לקראת סופה, כאשר בממוצע שנתי צפוי שיעור האבטלה להסתכם בכ-8.1%. זוהי תוצאה של ירידה במספר המועסקים במשק על רקע המיתון במשק מחד, והמשך השפעת הגידול במספר דורשי העבודה בעקבות העלייה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, מאידך.



ירידה בהיקף התחלות הבנייה
הבנייה בישראל-קצב התחלות הבנייה השנתי הגיע ברבע הראשון של השנה לכ-27,500 דירות
ברבע הראשון של השנה מספר התחלות הבנייה הסתכם בכ-6,900 דירות, על פי נתונים מנוכי עונתיות, ירידה של כ-7.1% בהשוואה להיקף התחלות הבנייה בתקופה המקבילה אשתקד.



בגמר בניית הדירות נרשמה באותה תקופה עליה של כ-4.2%. בחינה של המגמה ארוכת הטווח של היקפי התחלות וגמר בניית הדירות, כפי שניתן לראות בגרף, מלמדת כי הרמה הנוכחית נמוכה יחסית לממוצע ארוך הטווח של המשק הישראלי (בתקופה בה היקף העלייה לישראל נמוך ויציב יחסית).



פילוח של התחלות הבנייה לפי מחוזות מצביע על ירידה של כ-6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, במחוז המרכז, המהווה כשליש מהתחלות הבנייה ועל עלייה במחוז הצפון ובירושלים המהווים יחד כשליש מהתחלות הבנייה. בפילוח לפי ערים נראה כי הירידה החדה ביותר בהתחלות הבנייה (74%) הייתה בעיר מודיעין.



כאשר בוחנים נתונים המשקפים את הביקוש לדיור, הרי שמכירת הדירות החדשות נעה בשנים האחרונות בקצב שנתי של 12-14 אלף דירות, כאשר כמחצית מהדירות שנמכרו בשליש הראשון של השנה, נמכרו במחוזות המרכז ותל-אביב.



היקף הדירות שנמכרו בתקופה זו דמה לממוצע של השנים האחרונות. כך, בניגוד ליציבות היחסית במכירת הדירות הרי שמספר הדירות אשר נותרו למכירה נמצא מאז ראשית 2007 במגמת ירידה ברורה.



נתוני ההאטה בהתחלות הבניה מסבירים תופעה זו. היציבות היחסית בביקושים לעומת צמצום ההיצע באים לידי ביטוי בירידת מספר "חודשי ההיצע" (היחס בין מספר הדירות שנותרו למכירה בסוף החודש למספר הדירות שנמכרו באותו חודש) של דירות הנמצאות בשוק, לפחות מ-9 חודשים בממוצע - זוהי רמת שפל שלא הייתה, גם בשיאו של "מחזור העסקים" בשנה שעברה.



זהו אחד ההסברים לכך שעד כה לא נרשמה ירידה במחירי הדירות בישראל. הערכתנו היא שמחד, ההיצע ההולך וקטן עלול להמשיך ליצור לחצים לעליות המחירים, אך מאידך, גורמי הביקוש, המושפעים מעלייתו המהירה של שיעור האבטלה, והירידה הצפויה בשכר, צפויים לפעול להיחלשות בביקוש לדיור. התוצאה של כוחות מנוגדים אלו צפויה להיות בכיוון של בלימת עליות מחירי הדירות ואף ירידת מחירים בהמשך השנה ובמהלך 2010.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully