וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום נשיא ארה"ב ברק אובמה במצרים: באתי כדי לחפש התחלה חדשה בין ארה"ב למוסלמים ברחבי העולם

TheMarker Online

4.6.2009 / 13:15

אובמה התמקד בהושטת יד לפיוס עם העולם המוסלמי; "שום נאום לא יכול לבטל שנים של חוסר אמון"



נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, פתח היום (חמישי) את נאומו ההיסטורי בקהיר וקרא ל"התחלה חדשה" בין ארצות הברית לעולם המוסלמי. "אני מודה לכם על הכנסת האורחים. אני גאה לשאת עמי את הרצון הטוב של העם האמריקאי וברכת שלום מהקהילות המוסלמיות בארצי: א-סלאם עליכום", בירך אובמה את הנוכחים בתחילת נאומו.



לדברי הנשיא, "אנו נפגשים בתקופה של מתיחות בין ארה"ב למוסלמים ברחבי העולם - מתח שמקורו בכוחות היסטוריים שמרחיקים לכת מעבר לוויכוח הפוליטי הנוכחי. היחסים בין האיסלאם למערב כוללים מאות שנים של קיום משותף ושיתוף פעולה, אך גם עימותים ומלחמות דתיות. בתקופה מאוחרת יותר, המתח הוזן על ידי קולוניאליזם ששלל זכויות ואפשרויות ממוסלמים רבים ועל ידי מלחמה קרה, שבמהלכה מדינות בעלות רוב מוסלמי נתפסו לעתים קרובות ככלי שרת, ללא התייחסות לשאיפות שלהן עצמן. זאת ועוד, השינוי שהביאו המודרניזציה והגלובליזציה גרמה למוסלמים רבים לראות את המערב כעוין למסורות של האיסלאם".



אובמה הבהיר כי הוא בא לקהיר "כדי לחפש התחלה חדשה בין ארה"ב למוסלמים ברחבי העולם, התחלה שתתבסס על אינטרסים הדדיים ועל כבוד הדדי, ועל כך שאמריקה והאיסלאם לא צריכים להיות בתחרות. במקום זאת, הם חופפים וחולקים עקרונות משותפים - עקרונות של צדק ושל קדמה, סובלנות וכבוד לכל בני האדם".



"שום נאום לא יבטל שנים של חוסר אמון"



אובמה הדגיש כי הוא מכיר את הקושי בשינוי. "אני מודע לכך שהשינוי לא יתחולל בן לילה. שום נאום לא יכול לבטל שנים של חוסר אמון, וגם אינני מסוגל לענות כעת על כל השאלות המסובכות שהביאו אותנו עד הלום. אבל אני משוכנע שכדי לנוע קדימה, אנחנו חייבים לדבר בגלוי על כל הדברים שאנחנו מסתירים בלבנו, דברים שלעתים קרובות מדי נאמרים רק מאחורי דלתיים סגורות".



לדברי הנשיא, "חייב להיות מאמץ מתמשך להקשיב אחד לשני, ללמוד אחד מהשני, לכבד אחד את השני ולחפש מכנה משותף. כפי שהקוראן הקדוש אומר: "היה מודע לאל ואמור תמיד את האמת". זה מה שאני אנסה לעשות ? לומר את האמת כמיטב יכולתי".



תכונה רבה ניכרה בעיר הבירה המצרית לפני הנאום. אמצעי האבטחה בקהיר היו חסרי תקדים ושעות ספורות לפני נאומו של אובמה, נהרו מאות אנשים לאוניברסיטה ומילאו את האולם.



על פי דרישת הבית הלבן הוזמן לטקס שגריר ישראל בקהיר, שלום כהן. לא רחוק ממנו ישבו נציג איראן ו-11 מחברי בית הנבחרים שנמנים עם סיעת "האחים המוסלמים" ובקרבתם קבוצה של אמנים מצרים, בראשם עאדל אימאם ולילא עלווי, אשר מתנגדים לכל סוג של נורמליזציה עם ישראל.



במקביל, דיווח העיתון המצרי "אל מסרי אל יום" כי אובמה נפגש לפני כחודשיים בוואשינגטון עם נציגי "האחים המוסלמים" החיים בארה"ב ובאירופה. על פי הדיווח, נציגי האחים ביקשו שלא להודיע על הפגישה והציגו בפניו את עמדתם, התומכת בדמוקרטיה ובמלחמה בטרור. נציגי הארגון אף הדגישו כי הוא דבק בהסכמים שעליהם חתומה מצרים.



תושבים בקהיר ששוחחו עם "הארץ" לפני הנאום, אמרו כי הם מלאי תקווה שביקור אובמה יביא עימו שינוי ותקווה. אחרים בקהיר דיברו על האופטימיות שמביא עמו הנשיא בביקורו. זוג שטייל לא רחוק מהאוניברסיטה, אמר כי הוא מקווה שאובמה יצליח להביא לפתרון הסוגייה הפלסטינית. עם זאת, היו גם אחרים, שחששו שהביקור נועד "בעיקר לחזק את המשטר ופחות את העם".



לקראת נאומו של אובמה, פירסם נשיא המדינה שמעון פרס מאמר בעיתון "הטיימס" הלונדוני, בו הצהיר כי "הגיע הזמן להביא לסיום הסכסוך הערבי-ישראלי, זוהי הזדמנות נדירה לשלום במזרח התיכון". לדברי הנשיא, "הדרך לשינוי תדרוש משא ומתן גלוי ומשותף בין ישראל לכל שכנותיה באזור. תהליך דיפלומטי שכזה צריך להיכלל באסטרטגיה של כל הנוגעים בדבר, תהליך שיביא להסדרת יחסי מדינת ישראל ומדינות האזור ויספק את הלגיטימציה הדרושה לרשות הפלסטינית לקראת התהליכים ההיסטוריים שהיא עתידה לעבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully