וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוחרים בשוק על ביטול העסקה של קסם: איפה פה ההיגיון? מי שטעה נהנה ומי שעשה עסקה חכמה - הפסיד

טל לוי

4.6.2009 / 16:00

קסם ביטלה עסקות בהיקף של 10 מיליון שקל ומי שחשב שרכש מניה של ישראמקו – גילה כי העסקה לא בוצעה



"איפה פה ההיגיון? מי שטעה - נהנה, ומי שעשה עסקה חכמה - הפסיד. אנשים חשבו אתמול בערב שהם קנו מניה של ישראמקו והגיעו בבוקר כדי למכור את המניה ולגרוף רווח של 15% עבור עסקה חכמה. בפועל התברר שהעסקה, שעליה קיבלו אישור, בוטלה בדיעבד" כך אומרים סוחרים בשוק על ביטול העסקה שיזמה אתמול קסם שהיא חברת תעודות הסל של בית ההשקעות אקסלנס-נשואה.



הסיפור החל אתמול. חברת ישראמקו, גייסה 70 מיליון שקל באמצעות הנפקת זכויות. פירוש הדבר כי כל מי שהחזיק במניית החברה עד אתמול (היום הקובע) קיבל מניה נוספת עבור כל מניה שהחזיק, בתנאי ששילם תוספת מימוש של 1.7 אגורות לכל מניה. מאחר ומספר המניות בשוק הוכפל, מחירה של המניה נחתך, טכנית, בכמעט 50%.



השינוי במחיר ובמספר המניות של מניית ישראמקו חייב את תעודות הסל העוקבות אחר מדד תל אביב 100 לבצע שינויים באחזקותיהן. תעודות סל "מתכסות" לקראת היום, כלומר רוכשות מניות או מוכרות בהתאם למשקלן במדד. פירוש הדבר כי מי שהחזיק למשל ב-100 מניות של ישראמקו היה אמור להחזיק בסוף היום 200 מניות ולכן תעודות הסל מיהרו למכור חלק מהמניות שהחזיקו כדי להישאר עם אותן 100 מניות.



בתום המסחר, צללה המניה ב-19% במחזור גבוה של 50 מיליון שקל מאחר וקסם הזרימה פקודת מכירה. בהמשך, ביקשה קסם לבטל מכירה בשווי 10 מיליון שקל שבוצעה, לטענתה, בטעות. הבורסה אישרה את הבקשה וקבעה כי שער המניה יינעל ללא שינוי, כלומר לאחר ירידה של 19%.



מאחר והעסקה למכירת 10 מיליון שקל בוטלה, פירוש הדבר כי קונים שרכשו את המניות מקסם - וקיבלו על כך אישור - התעוררו בבוקר וגילו שהעסקה שבוצעה, לא בוצעה. מניית ישראמקו פתחה את המסחר בעלייה של 15% כך שמי שרכש 100 מניות בשווי 100 אלף שקלים אמור היה לראות רווח של 15 אלף שקלים עבור העסקה המוצלחת שביצע. בפועל, כאמור, העסקות בוטלו בדיעבד.



בשוק מסבירים כי מי שגזר את הקופון היתה דווקא חברת קסם, שביצעה את הטעות. "קסם מכרה יותר מדי מניות של ישראמקו ולכן היתה צריכה לרכוש היום את המניות במחיר גבוה ב-15% מהמחיר אתמול. מאחר והבורסה אישרה לקסם לבטל את העסקה, היא מנעה מקסם הפסד של מיליון שקלים וחצי בעוד שממשקיעים אחרים הפסידו את הרווח שהיו אמורים לראות" מסביר פעיל.



אין זו הפעם הראשונה בה טועה קסם: ב-20 בנובמבר 2008 מכרה קסם מניות תל אביב 25 בהיקף של 35 מיליון שקל והדבר הוביל את המדד מירידה של 7.6% לירידה של 11% ולהפסקת המסחר.



מהבורסה לניירות ערך נמסר כי "לבורסה הגיעה בקשה לביטול פקודה שהוגשה בשל טעות טכנית במניית ישראמקו. לאחר בחינת הנסיבות, החליט המנהל הכללי של הבורסה להשתמש בסמכותו לבטל עסקאות שהופגשו עם הפקודה השגויה, וזאת בהתחשב בתוצאות הטעות שארעה ובהשפעה שהייתה לה על תוצאות המסחר. בסביבות השעה 17:00 פרסמה הבורסה הודעה על פיה התקבלה בקשה לביטול עסקאות שגויות במניית ישראמקו. כשעה לאחר מכן פורסמה הודעה נוספת על פיה עקב בירור במניית ישראמקו חל עיכוב בפרסום תוצאות המסחר. מאוחר יותר התפרסמה הודעה על פיה בוטלו עסקאות שגויות במניית ישראמקו. העסקאות שבוטלו הן האחרונות שהופגשו מול הפקודה השגויה, מאחר שהיו נחותות בפרמטרים של מחיר וזמן. טובת השוק ותקינות המסחר עמדו בבסיס ההחלטה שלא לשנות את שער הנעילה, וזאת בהתחשב בין היתר בכך שההערכה הייתה כי פגיעה בציבור המשקיעים בדרך זו הקטנה ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully