וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון היסטורי של פישר. מערכה ראשונה

גיא רולניק

5.6.2009 / 7:11

בקרב הענקים בין בנק ישראל לבנק הפועלים ניצח הנגיד סטנלי פישר - וכל האנשים שאמורים להגן על האינטרס הציבורי שואבים מכך עידוד גדול. אבל גם הם יודעים שזאת רק מערכה ראשונה בקרב בלתי נגמר



>> קשה להפריז בחשיבותו של הניצחון שרשם השבוע נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כאשר הצליח להדיח מתפקידו את יו"ר בנק הפועלים - בדיוק לפי התנאים שרצה: היו"ר היוצא עוזב את הבנק בלי תעודת הכשר והיו"ר הנכנס הוא איש שהבנק המרכזי סבור כי הוא ראוי ומתאים.

כל ראשי המגזר העסקי, כל הפוליטיקאים, כל אנשי הציבור, כל השחקנים המשמעותיים בדמוקרטיה ובמשק הישראלי עקבו בדריכות אחר קרב הענקים בין האינטרס הציבורי לבין האינטרס הפרטי. כולם רצו לראות כיצד זה יסתיים. האם לרגולטור החזק בישראל - האיש שנהנה מהעצמאות החוקית הגדולה ביותר והיוקרה המקצועית הרבה ביותר - יש את האומץ והיכולת, בישראל של 2009, לדאוג לאינטרס הציבורי ולאכוף את רצונו על הגורמים החזקים במשק.



בחודשיים האחרונים רבים היו משוכנעים שהנגיד יישבר ויתקפל תחת המתקפה האלימה נגדו. אנשים החרדים לדמותה של המדינה עקבו בדריכות אחר הקרב. הקרב הזה הוא כה חשוב והיסטורי לא משום שיו"ר בנק הפועלים המודח הוא דמות חשובה במשק או בבנקאות, רחוק מזה. גם לא בגלל המעורבות של שרי אריסון בפרשה. מי שמעורה בפרשה יודע שלאריסון יש כוונות טובות - והבעיה היא האנשים שסביבה ואלה שמשפיעים על האנשים שסביבה.



הקרב הזה הוא כה משמעותי משום שבשנים האחרונות גובר והולך החשש שהמדיניות הכלכלית בישראל, ההחלטות החשובות ביותר המשפיעות על רווחת הציבור, לא מותוות על ידי האנשים אשר לכאורה משפיעים - ראש הממשלה, שר האוצר, חברי הכנסת, הבוחרים, הרגולטורים והפקידים - אלא על ידי קבוצה קטנה, מועדון של אנשי עסקים ובנקאים, רשת חברתית קטנה וצפופה שמנהלת את המדינה לפי האינטרסים הכלכליים הצרים שלה: הם שולטים בממשלה, בשרים, במחוקקים, ברגולציה ולעתים קרובות גם בעיתונות.



לסטנלי פישר, לשעבר סגן יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, יש ניסיון רב עם מדינות שבהן הכלכלה נשלטת על ידי כמה טייקונים עסקיים גדולים. הוא התמודד אתם ברוסיה ובתאילנד ובמקומות אחרים. כשנכנס לתפקידו בבנק ישראל הוא הביא בחשבון שיעמוד לעתים קרובות מול כמה משפחות חזקות, מול כמה טייקונים ובנקאים. אבל הוא לא שיער את העוצמה שלהם, הוא לא חשב לרגע שכאשר ינסה להחליף יו"ר בנק ייצאו נגדו לא רק בעלי ההון הגדולים, אלא גם רוב העיתונים הכלכליים. הוא לא חשב שיעמוד כמעט לבדו במערכה.



פישר ניצח - וכל האנשים שאמורים להגן על האינטרס הציבורי, האנשים שאמורים להיות נאמנים לו, שואבים מהתוצאה של הקרב הזה עידוד גדול. אבל הם יודעים שזאת רק מערכה ראשונה בקרב בלתי נגמר: הכוחות הכלכליים החזקים ביותר במשק ימשיכו לנסות להחליש את הרגולציה ולעשות לה דה-לגיטימציה כדי לצבור יותר כסף, יותר כוח, יותר השפעה. ומכאן ואילך פישר מבין שתפקידו כנגיד בנק ישראל כבר לא מוגבל לשמירה על יציבות מערכת הבנקאות והמדיניות המוניטרית, אלא שעליו גם להוכיח לציבור שבמשק הישראלי יש עדיין משקל לאינטרס הציבורי ולאנשים אשר מופקדים עליו. גם פישר צריך להרגיש סיפוק גדול. אלמלא היה לנו נגיד בנק מרכזי עם יוקרה בינלאומית כה גדולה, עם עצמאות וחוסר תלות - ספק אם היה כאן מנהיג שהיה מסוגל לצאת לקרב הזה ולנצח בו.



סטנלי פישר



תפקיד: נגיד בנק ישראל גיל: 65 מגורים: הרצליה מצב משפחתי: נשוי + 3 תפקידים קודמים: משנה למנכ"ל קרן המטבע הבינ"ל, סגן יו"ר קבוצת סיטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully