וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה על המקום ליד השולחן העגול

אורה קורן

5.6.2009 / 7:11

השבוע הודיע אוריאל לין על פרישת איגוד לשכות המסחר מלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. ההסבר הרשמי: התנגדות לעסקת החבילה. סיבה אפשרית נוספת: לין רוצה להצטרף לפורום המשולש



>> הדרמה שפרצה השבוע במגזר העסקי נראתה בתחילה כעוד מאבק אישי בין ראשיו, אך בהמשך התברר כי אף שהכל אישי - יש כאן גם פן ענייני.

משני צדי המתרס ניצבים נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ונשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין - והמאבק ביניהם ניטש על הסעיפים העוסקים בשינוי חוקי העבודה בעסקת החבילה בין הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים. בין השאר, מחייבים הסעיפים את המעסיקים להתיר לנציגי ההסתדרות להיכנס ללא הגבלה לחברות, וכן לנהל שיחות עם ועד העובדים. ברוש חתם על העסקה ומגונן על הסעיפים, ואילו לין פועל להוציא אותם מהעסקה בטענה שהם אסון למגזר העסקי.



מאבקי הכוח בין נשיאי התאחדות התעשיינים לאיגוד לשכות המסחר לא התחילו השבוע. תחילתם בקדנציות קודמות, אך הם התעצמו בתקופת כהונתם של ברוש ולין. המאבק הוא על הנהגת המגזר העסקי במסגרת המאגדת את רוב ארגוני המעסיקים - לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. באופן מסורתי עומד בראשה נשיא התאחדות התעשיינים, אך מדי פעם מתגרה בו נשיא איגוד לשכות המסחר וטוען לכתר.



השבוע הודיע לין על פרישת האיגוד מלשכת התיאום. הנימוק הרשמי הוא כי ברוש כשל בייצוג המגזר העסקי כשהסכים להחיל עליו את שינויי החקיקה בתחום יחסי העבודה. ברוש, מצדו, טוען כי לין מונע על ידי שיקולים פוליטיים. לדבריו, בעסקת החבילה המעסיקים קיבלו הקלות לעומת המצב הקיים, והסעיף המתייחס למשא ומתן עם העובדים אינו מחייב את החברות לחתום על הסכם כלשהו.



אבל ייתכן שלין, המתנגד לעסקת החבילה, דווקא למד משהו מהכוחניות של יו"ר הההסתדרות עופר עיני. מקורבים ללין אומרים כי פרישתו עשויה להכשיר את הקרקע לדרישה מהממשלה כי תצרף אותו לשולחן העגול - הכולל כיום את ברוש, את עיני ואת נציגי משרד האוצר - ולרבע אותו. זו כנראה הסיבה לכך שבהצעת הפרישה תמכו רוב חברי נשיאות האיגוד, למעט סגנו של לין אריה זייף ונחמה רונן.



לין מסר בתגובה: "אנחנו תובעים מהממשלה כי מעתה ואילך, אם היא רוצה לדבר עם כל המגזר העסקי - שתדבר גם אתנו. המגזר העסקי נחלק כיום בין אלה שיש להם תלות בהסתדרות לאלה שלא מוכנים לתלות שכזו, שאני מייצג אותם".



ההתנגדות במשק לעסקת החבילה מתרחבת. מתברר כי ההסתדרות גרפה בעסקה הטבות בלי שהתחייבה במפורש להסכים לשינויים המבניים, אלא רק הביעה נכונות עקרונית לפתוח במשא ומתן לגביהם - דבר שקיים גם כיום. לכך מיתוספים דברי עיני, שלפיהם בעסקת החבילה קיבל את מה שההסתדרות לא קיבלה מאז קום המדינה. לפיכך, ייתכן כי מהלך שכולל שינוי חקיקה בתחום יחסי העבודה במשק, מן הראוי שיעלה לדיון רחב ומעמיק בהשתתפות מומחים ליחסי עבודה - ולא ייסגר בעסקת תן וקח שנקבעת בעיקר על ידי שלושה אנשים בשולי דיונים לחוצים על התקציב.



אוריאל לין



תפקיד: נשיא איגוד לשכות המסחר גיל: 74



מגורים: תל אביב מצב משפחתי: נשוי + 1 השכלה: עו"ד, בעל תואר במשפטים תפקידים קודמים: ח"כ, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, הממונה על הכנסות המדינה, מנכ"ל משרד האנרגיה



תפקיד נוסף: בעל השליטה בקבוצת רשת לין, המחזיקה בחברת כוח אדם



שרגא ברוש



תפקיד: נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים



גיל: 56 מגורים: רמת גן



מצב משפחתי: נשוי + 2 השכלה: לימודי כלכלה ומינהל עסקים תפקידים קודמים: יו"ר המכון הישראלי ליצוא תפקיד נוסף: מנכ"ל י. ברוש שיווק ושירותים, המייצרת סיבים לשטיחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully