וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעלמו עקבותיו של ברוקר לשעבר של קרדיט סוויס שמואשם במכירת ני"ע מגובי סאבפריים ללקוחות ללא ידיעה

נמרוד הלפרן

5.6.2009 / 21:05

ג'וליאן צולוב נמלט מביתו בניו יורק למרות מעקב אלקטרוני; אינקרדימייל הגישה נגדו תביעה בספטמבר



נעלמו עקבותיו של ברוקר לשעבר של הבנק השווייצי קרדיט סוויס, המואשם בהונאת המשקיעים כאשר מכר להם בלא ידיעתם ני"ע מגובי משכנתאות סאבפריים בהיקף של יותר ממיליארד דולר. ג'וליאן צולוב, בן 36, היה צפוי להודות באישומים המיוחסים לו במסגרת משפטו שאמור להיפתח בהמשך החודש, אמר עורך דינו בחודש אפריל. עם זאת, משרד התובע הכללי של ארה"ב הודיע היום לבית המשפט כי צולוב נעדר מאז ה-9 במאי, כאשר יצא מביתו בניו יורק ללא אישור. צו למעצרו הוצא ב-11 במאי, לפי מסמכים שהגיש משרד התובע הכללי לבית המשפט היום.



לפני הגשת האישומים נגד צולוב, בחודש ספטמבר, העריכו רשויות החוק בארה"ב כי הוא נמלט מהמדינה. עם זאת, לאחר הגשת כתב האישום, חזר צולוב לניו יורק ממולדתו בולגריה. במסגרת תנאי שחרורו בערבות, נאסר על צולוב לצאת מביתו, והוא היה כפוך למעקב אלקטרוני. לא ברור כיצד הצליח לחמוק מבלי שהדבר התגלה.



חברת אינקרדימייל הישראלית הגישה בחודש ספטמבר בארה"ב תביעה בסך 8.5 מיליון דולר נגד קרדיט סוויס ונגד צולוב. לטענת החברה, צולוב ביצע עבורה רכישה תוך שוהנה אותה וגרם לה להאמין שמכשיר ההשקעה סולידי ונזיל, בעוד שבפועל ההשקעה ספקולנטית וקשיחה יחסית.



צולוב, מואשם יחד עם ברוקר נוסף של קרדיט סוויס, אריק באטלר, בעבירות הונאת ני"ע וקשירת קשר לביצוע הונאה. בנוסף לאישומים הפליליים, הגישה רשות ני"ע בארה"ב (SEC) תביעה אזרחית נגד השניים.



לפי כתב האישום, הטעו צולוב ובאטלר את לקוחות הבנק כאשר אמרו להם כי ני"ע שמכרו להם מגובים בהלוואות לסטודנטים המבוטחות על ידי הממשל הפרדלי, וכי הם מהווים חלופה בטוחה להפקדה בבנק.



החל מנובמבר 2004, הציעו השניים ללקוחות עסקיים של קרדיט סוויס להשקיע בני"ע בלתי סחירים מסוג ARS המגובים בהלוואות לסטודנטים המבוטחות על ידי התוכנית הפדרלית להלוואות למימון לימודים (FFELP).



צולוב ובאטלר אמרו ללקוחות כי מדובר בהשקעה ברמת סיכון נמוכה, וכי הסיכוי להפסד הוא מינימלי משום שני"ע מבוטחים על ידי הממשל הפדרלי. עם זאת, מבלי לומר זאת ללקוחות, השקיעו השניים את כספי הלקוחות בשוק ה-CDO, הכולל ני"ע מגובי נכסים, בהם משכנתאות סאבפריים.



ההשקעות בשוק ה-CDO הניבו תשואה גבוהה יותר, לצד סיכון גדול יותר, ועל כן גרפו צולוב ובאטלר עמלות שמנות, נאמר בכתב האישום. ההונאה נחשפה לאחר קריסת מחירי ה-CDO, אשר מנעה מצולוב ובאטלר למכור את ני"ע שרכשו הלקוחות כדי להשיב לאחרונים את כספם.



Auction Rate Securities, ובקיצור ARS, הם סוג של מכשיר חוב - בדומה לאיגרת חוב. הם מונפקים על ידי חברות, רשויות מקומיות וחברות כרטיסי אשראי לטווחים ארוכים, אולם הריבית עליהם משתנה ונקבעת מחדש במכרז מדי שבוע, שבועיים, חודש או חמישה שבועות. שוק ה-ARS, ששוויו 330 מיליארד דולר, קרס בפברואר 2008 בעקבות משבר האשראי העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully