וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-9 במרץ הייתי בחוץ

ד"ר דפנה פפר

7.6.2009 / 14:58

המדורים הכלכליים ממהרים להזהיר את המשקיעים שהבורסה עלתה חזק – ד"ר דפנה פפר מתלבטת אם (שוב) להצטרף לעדר

מדור כלכלי חשוב פתח היום בכותרת "היכן הייתם ב- 9 למרץ?" = היום שסומן כיום השפל של מדדי המניות בישראל ובעולם. מאז ועד היום זינקו המדדים בעולם ובישראל בשיעורים שנעו בין 32% עד 82%, כאשר כמה מהמניות הספציפיות המרכיבות את המדדים זינקו בשלושת החודשים החולפים ב- 300% ולעיתים אף יותר. מספר מניות גז או ביומד הפליאו בזינוקי סנפלינג פיננסים אקרובטיים עוצרי נשימה – 600%, ללא מאמץ.

איני זוכרת היכן הייתי ב – 9 למרץ. סביר להניח שייללתי על הפסדיי, מלמלתי מילות עידוד למשקיעים, ובוודאי שלא שקלתי לקנות את: ישראמקו, די מדיקל, קבוצת דלק, אפריקה או כלל ביוטכנולוגיה. גם בכור או בכלכלית ירושלים שנסחרו בשפל לא חשקתי. כן, גם אני הייתי בעדר המבוהל.

העדר ואני

בקיצור הייתי בחוץ, נשארתי עם חלק מהמניות שנשחטו. כבשה בעדר, כבר אמרתי?

באמצע אפריל, איפשהו אחרי שאפריקה וכלכלית עלו 67% ברצף קוסמי התחלתי לקנות מעט סחורה. בחשש. פתאום סרגון, אי.די.בי ודיסקונט השקעות נסחרו מתחת להון העצמי ובוול סטריט אובמה ואנשיו החלו להפיח רוח בגוויה שנקראת בורסה.

ברננקי הפציץ בכסף זול, כמעט באפס ריבית, חילץ בנקים כושלים, "הלאים" את A.I.G ונוספים וסייע לכניסתן של רוחות טיפה אופטימיות יותר. כסף זול היה מאז ומתמיד תמריץ לעידוד השווקים - פטנט ישן עוד מימי רוזוולט. בהדרגה העניין חלחל לכלכלה הישראלית שמצבה למרבה הפלא היה סביל יחסית וגם אצל פישר הריבית ירדה פלאים ואט אט הפחדים מעט נרגעו.

בחודש מאי החלו המנגינות המוכרות: כאן משאבת אינסולין ללא דקירה, זרם חשמלי למוח, סגירת פצעים ללא תפירה או דם וגולת הכותרת של גז בכל מקום בים – הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, והם דוחפים את המניות במאות אחוזים למעלה. אפילו נדל"ן ברומניה או ברוסיה זכו פתאום להערכת שווי חדשות ומניות נדל"ן חבוטות זינקו כאילו חנוכה בפתח.

בהפסקות קפה בקמפוס באור יהודה שמעתי יותר ויותר סטודנטים משוחחים ביניהם שהבנקים נסחרים ב – 60% מההון העצמי ולכן הם צריכים חייבים לעלות - וברגע שהציבור עוסק בבורסה סימן שמכת החשמל בצורת כסף בריבית אפס עובדת.

מידה של זהירות

השוק הישראלי מושפע ישירות מהמתרחש בוול סטריט כמו כל שוקי המניות בעולם. בישראל הדבר בולט יותר בגלל מניות הארביטראז' (אלו שנסחרות בת"א ובוול סטריט יחדיו) – ובהן טבע, פרטנר, סלקום, גילת, נייס אלווריון ורבות נוספות. עליות בטבע בוול סטריט יגרמו כמובן למחרת לעליית שערה בת"א ולהשפעה על מגמת השוק בת"א בה משקלה של טבע מהווה 9.5% ממדד המעו"ף. כלכלנים ואנליסטים ידועים כנוריאל רוביני ומרדית ויטני המשיכו כל אותם חודשים לצפות להמשך המפולת שבוששה להגיע. מנגד אובמה, גייטנר וברננקי הפגינו תקווה לניצני התאוששות.

הניצנים משכו את הוול סטריט למעלה למרות אינספור סיבות לירידות כמו המשבר בתעשיות הרכב והנדל"ן, המשבר בסקטור הבנקים, עלייה באבטלה, ירידה בצריכה, גירעון ענק וקשיים תקציביים. אבל השורה התחתונה הייתה ברורה: השוק חיפש (ומצא) סיבות לעליות, עד שבהדרגה גם אלו שטענו שמדובר בתיקון טכני בלבד החלו להבין שזהו שינוי מגמה.

בהיסטוריית שוקי ההון אין מצב (להוציא מקרים בודדים יוצאי דופן) ששוק הופך לשווריי ומתמיד בכך ללא הפסקה - אינני חובבת אידיאולוגיה של "מומחים טכניים" כמו: נרות יפנים, פיבונאצ'י, 60% עלייה מהשפל בתוך 200 ימים ועוד מיני פטנטים שחלקם לעיתים דומה לקפה אצל מגדת עתידות – המציאות, מסתבר, חזקה מהטכניקות ומהנבואות.

בדיוק עכשיו כשכולם אופטימיים ורבים צופים עתיד ורוד כדאי לחשוש ממימוש: הבלתי צפוי מגיע בדרך כלל בהפתעה. יש מספיק סיבות לאפשרות של מימוש: יחסי אובמה – ביבי, תקציב מוזר עם שאר ירקות בדמות מע"מ שספק יעבור, קואליציה שעלולה להתגלות כשבירה, מגזר ציבורי שמן מול מגזר עסקי רזה, עופר עיני שהפך לנסיך של הליכוד, אבטלה גוברת וצריכה קטנה ועוד שפע של סיבות.

על תאוות בצע ומימוש

10% ירידה בבורסה לא יהיו אסון. להיפך. שוק בריא זקוק למימוש והתאמות בכדי ליצור כוח ולהתבסס ברמות מחיר חדשות. המימוש יאפשר גם סינכרוניזציה עם הכלכלה העולמית, עליית מחירי הנפט, מחירי הסחורות ותנודת המטבעות ועוד סיבות למכביר.

כמו ש ב- 9 למרץ הייתי כאמור מחוץ לשוק, גם את האזהרה מהמימוש צריך לתת היום בעירבון מוגבל - רק שהעדר (ואני לפעמים חלק ממנו...) לא מקשיב לאזהרות. בהעדר אלטרנטיבות השקעה המימוש רצוי רק לא ברור מתי ואם יגיע, מכאן ואילך כל אחד יעשה את חשבון תאוות הבצע שלו, ורצוי בזהירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הכותבת היא כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully