וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי מסייע לבז"ן: עלות פרויקט הפצחן המימני הצטמצמה ב-25% ותסתכם ב-500 מיליון דולר

טל לוי ויעל פולק

8.6.2009 / 9:53

בבז"ן מעריכים EBITDA של 150-200 מיליון דולר בשנה מהפרויקט



דירקטוריון (בז"ן) אישר השקעה של 500 מיליון דולר במטרה להקים מתקן פצחן מימני בבית הזיקוק של חיפה. בעבר אישר דירקטוריון החברה השקעה בהיקף של 670 מיליון דולר, אך הסכום הופחת בעקבות השינויים שחלו במשק העולמי ובשוק הנפט ומוצרי הדלק. בבז"ן מעריכים את ערכו הנוכחי של הפרויקט בכמיליארד דולר ואת ה-ebitda השנתי הצפוי מהפרויקט בכ-150-200 מיליון דולר.



בבתי הזיקוק רוכשים נפט גולמי ומזקקים ממנו תוצרים כמו בנזין, קרוסין, סולר, דלק סילוני ותרכובות אחרות. אחת השיטות לביצוע הזיקוק היא "פיצוח" (כלומר הפרדה) של החומרים המרכיבים את הנפט הגולמי. מדובר בשיטה שנחשבת ליעילה יותר לעומת האלטרנטיווה שהיא חימום. מרווחי הזיקוק (כלומר הפער בין מחיר הרכישה של הנפט הגולמי למחיר התוצרים) בענף נחלקים לבתי הזיקוק הכוללים פצחן לעומת בתי זיקוק שאינם מצויידים בו.



הפצחן שתרכוש בז"ן ויכנס לשימוש ב-2011, מסוגל לטפל מדי ביום ב-25 אלף חביות ולייצר מהנפט הגולמי תוצרי ביניים כמו סולר וקרוסין. בבז"ן מסבירים עם הפצחן יגדיל את המורכבות של בית הזיקוק בחיפה באופן משמעותי, בכך שיאפשר הפקת יותר תזקיקים בעלי ערך מוסף גבוה מכל חבית נפט. החשיבות הגדולה יותר ברכישת המתקן היא שהוא יגביר את גמישות בתי הזיקוק בבחירת חומרי הגלם ותמהיל המוצרים.



אחת הבעיות עימה מתמודדת בז"ן היא השוני בין מחיר התזקיקים השונים. בז"ן הוא בית זיקוק מוטה זיקוק בנזין ובתקופות בהן מרווחי הבנזין היו גבוהים יותר הצליחה בז"ן להכות את ממוצע מרווחי הזיקוק בענף. החל מהרבעון הרביעי של 2007 נפתחה תנועת מספריים: מצד אחד, המרווח על דיזל הופך לגבוה יותר - מה שפוגע בתוצאות בז"ן, ומצד שני, הביקוש לדיזל עולה והוא תופס מקום חשוב יותר בעולם הנפט. הפצחן יאפשר לבז"ן לעבור במהירות מזיקוק בנזין לזיקוק סולר ובכך להתמודד טוב יותר עם הביקושים בשוק.



בחברת בתי הזיקוק הדגישו כי הערכות לגבי המועד הצפוי להשלמת המתקן, היקף ההשקעות בו, התפוקה ויכולתה של החברה לגייס את המימון, מבוססות בין היתר על נתונים שהתקבלו מגורמים חיצוניים לחברה ובקבלת אישורים רגולטוריים. במידה וההערכות הללו לא תמומשנה, ברובן או בחלקן, הדבר עשוי להשפיע באופן מהותי על הקמת המתקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully