וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרגא ברוש: באוצר ראו בשולחן העגול כהפיכה - הם חשבו שאנחנו רוצים לתפוס את השלטון

טל לוי

8.6.2009 / 11:13

מנואל טרכטנברג: התפתחה אצלנו תרבות כוחנית שבה כולם נגד כולם ובסוף כולם מפסידים



"מהו ה-new deal שיזניק את ישראל?" על שאלה זו ניסו לענות המשתתפים בפאנל בנושא שנערך במסגרת כנס ישראל 15 של themarker ומכון ראות. בפאנל השתתפו מנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, ראש המועצה הלאומי לכלכלה מנואל טרכטנברג, יו"ר גיוון אימג'ינג ומנכ"ל טבע לשעבר ישראל מקוב, ויו"ר ההסתדרות עופר עיני.



האם יש תחושת דחיפות אמיתית בקרב כל השחקנים הרלוונטים?



שרגא ברוש: "טעינו טעות גדולה כשהגענו לפי תהום כדי להגיע לתחושת הדחיפות. במשרד האוצר ראו בהקמת השולחן העגול (פורום משותף בין המעסיקים לעובדים למשרד האוצר - ט.ל.) כ'הפיכה' ולא כ'מהפיכה'. הם חשבו שאנחנו רוצים לתפוס את השלטון ולא כך הוא. אנחנו נמצאים בדקה ה-99 והכלי הזה הוא הכרחי. האמון בינינו לבין ההסתדרות הוא הכרחי".



ישראל מקוב: "אנחנו נמצאים בתהליך טרנספורמציה, ויש בו איומים והזדמנויות וצריך לנצל את שניהם. השולחן העגול בו יושבים המעסיקים, הממשלה וההסתדרות הוא כלי הכרחי ליצירת שינוי. אבל חשוב לטפל בבעיית הליבה שהיא כיצד להעצים את יכולת התחרות של ישראל בזירה הגלובלית. כושר התחרות של ישראל נובע משני דברים: חדשנות ופריון. בתחום הפריון ניתן לחולל נפלאות מפני שרמת הפריון במשק שלנו היא נמוכה ביותר ועומדת על כ-60% מהתעשייה בארה"ב. אין סיכוי למשק ברמת פריון שכזו להתחרות בזירה הגלובלית ולכן זו לא שאלה של דחיפות, זה הכרח".



ירום אריאב: "אני לא בטוח שכולם מרגישים את הדחיפות. אני לא בטוח שכולם מבינים את חומרת המשבר הכלכלי ואת הצורך להתגייס ולהקריב כדי שהשפעת המשבר תהיה קטנה ככל האפשר ומצד שני ליצור את אדני הזינוק הנכונים לצמיחה עתידית".



אריאב רמז לסירובו של עופר עיני לאפשר הקפאת שכר במגזר הציבורי ואמר כי "אני לא בטוח שההכרה שכדי לבנות שותפות אמת צריך לשנות את כללי המשחק בצורה יסודית מחלחלת לכולם. אני חושב ששותפות בין גורמי המשק חיונית. ההתחלה טובה כי יש תחושה שכולם מתגייסים למשימה ושכולם מכירים בחשיבות העניין. התחלה שצריכה לעבור שיפור משמעותי, שכן המפתח לכך שנצמח הוא שנעשה רפורמות ואי אפשר להשביע את רצון כל הצדדים. אם צריך להתקדם בדברים כמו קרקעות ונמלים או חשמל או מים.



מנואל טרכטנברג: "אנחנו מצויים כבר זמן רב בשיווי משקל רע. התפתחה אצלנו תרבות כוחנית בין כולם לכולם: בין הממשלה לכנסת, בין האוצר לכנסת, בין העובדים לאחרים ובין המגזר הציבורי לעסקי. כל אחד ואחד הוא רציונלי לחלוטין וזו הצרה, כי שיוויי המשקל האלה נשענים על רציונליות. לא ייתכן שהמדיניות הכלכלית תיקבע על ידי גוף יחיד. התוצאה גרועה לכולנו כי תוצאות של עימות היא גרועה לכל השחקנים והשאלה איך משנים.



עופר עיני: "יש פער אדיר בין מה שמרגישים ראשי המערכות לתחושה האמיתית בציבור. הרגשנו היטב את המשבר עוד לפני שפרץ בכל הכח. הדבר הראשון שהמעסיקים ואנחנו עשינו זה להעביר את תחושת הדחף שלנו לממשלה ולאוצר. באוצר עדיין לא הפנימו את זה. השולחן העגול לא נולד כי הממשלה רצתה זאת אלא בגלל אילוץ פוליטי שחייב אותנו לשבת ביחד. אנשי משרד האוצר אמרו בחדרי חדרים ש'על גופתנו השולחן יתנהל בצורה כזאת'. כשצד אחד חושב כך קשה להפוך את השולחן למצב יעיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully