וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש עיריית נתניה: "במצבה של ממשלת ישראל צריך להעביר יותר ויותר סמכויות למישור המוניציפאלי"

ליאור דטל

8.6.2009 / 14:15

ראש עיריית עכו: "כולם הולכים למקומות שיש בהם הרבה כסף, ומקצועות החברה נשארו בלי המנהיגות"



"במצבה הנוכחי של ממשלת ישראל, צריך להעביר יותר ויותר סמכויות למישור המוניציפאלי", כך אמרה ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר, בכנס ישראל 15, בפאנל שבו נידונה השאלה מה נדרש לזינוק כלכלי וחברתי ברמה המקומית והאזורית. פיירברג התייחסה ל"בעיה המרכזית" של מדינת ישראל - "קיפאון והיעדר רצף שלטוני". זאת, לעומת המישור המוניציפאלי שמהווה "אי של שפיות", דבריה.



בפאנל קראו ראשי הרשויות לממשלה להקים שולחן עגול, משותף לראשי הרשויות ולממשלה, כמו זה שמתקיים בין המעסיקים, ההסתדרות והממשלה במטרה לקדם החלטות לפיתוח השלטון המקומי. בנוסף, המשתתפים דנו בצורך לאחד רשווית מקומיות וליצור שיתוף פעולה בניהן. מלבד פיירברג השתתפו בפאנל ראש עיריית עכו שמעון לנקרי, ראש מועצת מודיעין עלית יעקב גוטרמן, ראש המועצה המקומית שער הנגב אלון שוסטר, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר רענן דינור.



לנקרי אמר כי החברה הישראלית נותרה ללא מנהיגים. "בחברה הישראלית כולם הולכים להיי-טק, לרפואה, לעריכת דין, למקומות בהם מקבלים הרבה כסף, ומקצועות החברה נשארו בלי המנהיגות שלהם. התוצאה היא שבפוליטיקה לא כולם מוכשרים. הייתי מייחל למדינה שטייקונים כמו שטראוס ודנקנר היו יכולים להיות מנהיגים גם בצד הפוליטי.



לנקרי הוסיף כי השלטון המרכזי לא מחלק באופן צודק את המשאבים בין הרשויות המקומיות. "יש פערים בחינוך בין המרכז לפריפריה. חלוקת המשאבים צריכה להיות בתחום האחריות של הרשויות המקומיות כדי שזה לא יקרה". בנוסף הציע לנקרי להקים ראשי אזורים, שייבחרו בבחירות ויהיו אחראים על כמה רשויות מקומיות, שיחלקו את המשאבים לפי צרכי הערים.



ראש מועצת מודיעין עלית גוטרמן, אמר ש"כדי להוביל ישוב חייבים קטר ומנהיג שיוביל את כולם. ראש העיר צריך ללכת למשרדי הממשלה בעצמו ולהוביל את העיר. שתדעו שהבעל בית של הממשלה והמדינה הם אגף תקציבים והם קובעים הכל", אמר.



גוטרמן הסביר כי קיימת חשיבות עצומה בעידוד התעסוקה ברשויות המקומיות, על ידי הקמת אזורי תעשייה והיי-טק. לדברי גוטרמן, הממשלה הובילה החלטה לסייע להקמת חברות באזור התעשייה במודיעין עלית, וכרגע מועסקים באזור התעשייה 1,000 מתושביה ו-2,500 תושבים ממעגל העבודה השני. "זה מודל לחיקוי, הממשלה קיבלה החלטה לקחת את המודל של מודיעין עלית והעתיקה אותו לערים אחרות בישראל".



מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, רענן דינור, אמר כי "מעטים מבינים שהשלטון המקומי זה המקום שבו עושים את העבודה החשובה ביותר. יש שם את המפגש הבלתי אמצעי עם התושב, שאין באף רשות אחרת. הוא שחקן מרכזי חשוב בגלל כושר הביצוע שלו שהוא גבוה ביחס לשלטון המרכזי".



דינור ציין כי הממשלה צריכה להתרכז בפיתוח, תכנון ובקרה של פרויקטים ולא בביצוע. "המשלה מאוהבת בביצוע. היא צריכה להיפטר מזה. אסור לה לעסוק בביצוע בשום פנים ואופן, אל להעביר את התחום לשלטון המקומי וסוכנויות ניהול. כך הממשלה תעסוק במה שהיא צריכה – לנסח מדיניות ולתכנן בהתאם, ומאזן האחריות בין הממשלה לשלטון המקומי ישתנה".



למרות המחמאות לשלטון המקומי, אמר דינור כי "הוא מפוצל מאוד וחייב ארגון מחדש. הביזבוז שקיים בשלטון המקומי הוא מהגדולים במדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully