וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירון זליכה: העוני ב-2008 חמור מ-2003 - שנת השיא במיתון במשק; רמת התוצר לנפש "על גבול הקטסטרופה"

ליאור דטל

8.6.2009 / 16:07

זליכה: רמת התוצר לנפש הממוצעת בישראל היא מהנמוכות במערב "על גבול הקטסטרופה"



למרות חמש שנות צמיחה מואצת ומוטת מקומות עבודה, על פי הנתונים, תחולת העוני בשנת 2008 היתה גבוהה יותר מרמת העוני בשנת 2003 - שיא המיתון במשק - כך אמר היום ד"ר ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי המשרד האוצר, בנושא חלוקת פירות הצמיחה, במסגרת כנס ישראל 15 של מכון ראות ו-themarker.



תחולת העוני הוא מדד המפורסם על ידי ביטוח לאומי, המציין את שיעור משקי הבית באוכלוסייה המשתכרים ברמה נמוכה מקו העוני. ב-2003 עמד השיעור על 19.3% ואילו ב-2008 על 20%. זליכה הוסיף כי "אנחנו רואים שמקורות העושר הלאומי - בין אם בחלוקת ההכנסות רכוש, ריכוזיות הון או נכסים - לא מגיעים בצורה יעילה לשכבות שיש בהם פוטנציאל צמיחה גדול".



"חשוב להבין ששיעור ההשתתפות בכוח העבודה ושיעור התעסוקה עלה בשנים האחרונות, וששיעור העוני עלה גם בקרב משפחות שיש בהן מועסקים", אמר זליכה והוסיף כי רמת החיים הממוצעת בישראל ביחס לעולם המערבי נמוכה בין כה וכה. "בהשוואה בינלאומית מצבנו על הפנים", הוסיף זליכה וציין כי רמת התוצר לנפש הממוצעת בישראל היא מהנמוכות במערב "על גבול הקטסטרופה".



בדיון השתתף גם אייל בן-שלוש, לשעבר המפקח על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר. בן שלוש אמר כי מאמצי הממשלה להוציא את הבנקים משליטה בתאגידים ריאליים גרמו לתאגידים ריאליים להשתלט על התאגידים הפיננסיים. "כיום יש תאגידים פיננסיים עם פעילות ריאלית ופיננסית ובמשק כמו שלנו זה מייצר פוטנציאל לא קטן לבעיות. במשק קטן כמו שלנו, כאשר המקורות והשימושים מרוכזים צריך לחשוב האם התהליך הזה בריא".



משתתף נוסף בדיוק, קרל קפלן, מנכ"ל קרן קורת המעניקה הלוואות לעסקים קטנים, אמר כי על פי מחקרים בינלאומיים 10%-8% מהחיים מתחת לקו העוני יכולים לשפר את מצב ולצמוח אך בישראל קשה יותר לקבל אשראי שיכול לסייע בכך. "הבנקים הם המקום היחיד לקבל בו אשראי לעסק. אם 40% נמצאים ברמת קו העוני ומתחת לכך, הם לא יכולים לקבל אשראי עסקי. צריך לפתוח מסלולים לאשראי לאנשים כאלה שיכולים לעשות איתו משהו. בנק ישראל צריך לפתוח כלים אחרים אשראי, וצריך ללחוץ על המערכת להקים בנקאי השקעות חברתיים ולייצ". קפלן אמר כי יש צורך בחוק על פיו כל בנק יצטרך לדווח כמה הלוואות נתנו בכל שנה ולמי.



עו"ד יהודה טלמון, נשיא לשכת ארגוני העצמאיים, אמר כי "אין מדיניות מוטת עסקים קטנים בישראל. 98% מהעסקים בישראל הם קטנים או זעירים. המדיניות הכלכלית מתעלמת מהמגזר הזה לחלוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully