וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה ליחסי יהודים-ערבים: המגזר הערבי במעמד של מדינה מתפתחת עם תל"ג של 8,000 דולר בלבד

חיים ביאור

8.6.2009 / 17:49

אורני פטרושקה: קיבלתי 1,000 גיליונות קורות חיים למשרה בהיי-טק - בלי שם ערבי אחד



"כלכלת המגזר הערבי בישראל חסרת נגישות להון. היא נמצאת במצב של כלכלת מדינה מתפתחת, עם תל"ג לנפש של 8,000 דולר בשנה, לעומת תל"ג לנפש של 22 אלף דולר בשנה בכלל המשק הישראלי". כך אמר מוחמד דראושה, מנכ"ל שותף של עמותת יוזמות קרן אברהם ומומחה ליחסי יהודים וערבים.



דראושה, שדיבר בכנס themarker ומכון ראות, ציין שבין הגורמים למצב הם השיעור הנמוך של השתתפות נשים ערביות בכוח העבודה (פחות מ-20%) והעובדה שבמרכזי האוכלוסיה הערבים אין כמעט מפעלים יצרניים.



"הערבים בישראל אינם חלק ממשחק הכוחות הלגיטימי", טען דראושה. "מדינת ישראל, בניגוד לרוח של מגילת העצמאות, משדרת לאזרח הערבי כי אינו חלק מהכלל". עוד הוא אמר ש"כדי להגיע לשוויון פוליטי, יש להגיע להסדר על חלוקה מחודשת של הקרקעות, תחום שבו המגזר העברי מופלה לרעה". לטענתו, אחד הגורמים לחוסר היציבות של הממשלות בישראל טמונה בעובדה שהמפלגות הערביות מעולם לא נכללו בהסכמי הקואליציה.



הוא קרא לממשלה להכין תוכנית רב שנתית שתטפל באי השוויון כלפי המגזר הערבי, שתכלול בין היתר קליטת עובדים ערבים בשירות המדינה.



שאוקי ח'טיב, לשעבר יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, סיפר שבמהלך השנים בהן כיהן כראש המועצה המקומית יפיע ניסה לשכנע את משרדי הממשלה הכלכליים לסייע לו להקים אזור תעשיה ביישוב, כדי להקטין האבטלה בקרב הערבים - אך לשווא. "הבטחתי שאם אצליח ליצור מקומות עבודה ביפיע, היישוב לא יזדקק עוד למענקים", אמר ח'טיב. "אלא שהתגובה שקיבלתי ממשרדי הממשלה היתה חשדנית. חשבו שם שאני חותר לבדלנות. לכן לא הצלחתי לפתח את יפיע, בעוד ששכני, שאול עמור המנוח, שהיה ראש מועצת מגדל העמק, הקים אזור תעשיה לתפארת".



לטענת ח'טיב, המגזר הערבי אינו נמצא על שולחן האינטרסים של הממשלה והכנסת "ומכל הסיכומים בעניין פיתוח המגזר הערבי, מעט מאוד קוימו". עוד הוא אמר כי ערבים לא הצליחו להשתלב בחלקו החזק של המשק הישראלי - ההיי-טק, בין השאר עקב דעות קדומות הקיימות כלפי מועמדים ערבים. "אני מכיר מנהל מפעל היי-טק שהתחמק בכל דרך מלקלוט מועמדים ערבים טובים, עקב התנגדותם של עובדים יהודים, ובעיקר עובדות יהודיות, להעסקת ערבים במקום", אמר ח'טיב.



אורני פטרושקה, שותף בחברת פרסיד טכנולוגיות ומנכ"ל משותף בחברת קוריוליס ווינד, אמר: "מתוך 1,000 גיליונות קורות חיים שהגיעו לידי בעקבות מודעות דרושים שפירסמתי כאשר ניהלתי חברת היי-טק בצמיחה, אף אחד מהם לא היה של מועמד ערבי". לדבריו, כל עוד לא יהיה שילוב של המגזר הערבי במרקם החיים הישראלי, לרבות שותפות בשלטון, לא ניתן יהיה לומר שבישראל קיים שוויון אמיתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully