וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים: מתחילת המשבר ירד היצוא ב-17% - 6.5 מיליארד דולר

אורה קורן

9.6.2009 / 9:09

בתעשייה נרשמה ירידה ביצוא של 4%; בהיי-טק - ירידה של 2%; היצוא לאסיה עלה ב-4%



היצוא התעשייתי ממשיך לרדת, ומתחילת המשבר (ספטמבר 2008) עד סוף אפריל 2009 התכווץ בכ-17% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, המהווים ירידה של כ-6.5 מיליארד דולר. כך מסר היום רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.



בחודשים מארס-אפריל 2009 נרשמה נסיגה ריאלית של 4% ביצוא התעשייתי לעומת החודשיים הקודמים, ל-5 מיליארד דולר. ירידה של 9% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, (כימיקלים וזיקוק נפט למעט תרופות, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי), ומתחילת השנה ירד יצוא הקבוצה ב-30%.



נסיגה ריאלית של כ-2% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית (היי-טק), לאחר עלייה של כ- 10% בחודשיים הראשונים של השנה. גינל מציין כי נסיגה זו נגזרה מנסיגה של 11% ביצוא ענף התרופות ושל 37% ביצוא ענף כלי הטיס, בעיקר יצוא של התעשייה האוירית. זאת, לאחר גידול מהיר ביצוא ענפים אלו בחודשיים הראשונים של השנה. מנגד, גידול חד ביותר של 58% נרשם ביצוא ענף הרכיבים האלקטרוניים (הנובע מהגברת היצוא של אינטל), לצד גידול מתון של 2% ביצוא ענף ציוד התקשורת, בקרה ורפואי. עליות אלו מיתנו במידה רבה את הנסיגה בסך יצוא הקבוצה.



נסיגה של כ-1% נרשמה ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית. זאת, בהמשך למגמת הנסיגה שהחלה ברבע האחרון אשתקד. מאז הרבע השלישי אשתקד התכווץ יצוא הקבוצה בשיעור מצטבר של כ- 38%. נסיגת היצוא בחודשים מארס-אפריל 2009 נגזרה מירידה, הנעה בין 7% ל-13%, ביצוא מרבית ענפי הקבוצה (גומי ופלסטיק, מתכת ותכשיטים) וקוזזה בחלקה הגדול בשל גידול ריאלי, של כ-21%, ביצוא ענף הכרייה והמינרלים.



מנגד, קיפאון נרשם ביצוא קבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית. זאת, לאחר נסיגה מהירה של כ-10% בממוצע בחודשים ינואר-פברואר 2009. גינל מציין כי קיפאון זה משקף קיפאון ביצוא כל ענפי הקבוצה - מזון ומשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס.



גינל הוסיף כי הנסיגה הדולרית ביצוא הקיפה את מרבית גושי הסחר, למעט היצוא למדינות אסיה, אשר רשם גידול של כ-4%. היצוא לאיחוד האירופי ירד בכ-9% במונחים דולריים בחודשים מארס-אפריל 2009, לעומת ממוצע החודשים ינואר-פברואר השנה. זאת, לצד נסיגה מתונה של כ-1%, ביצוא לארה"ב ונסיגה חדה של כ-13% ביצוא ליתר מדינות העולם. הנסיגה הדולרית המתונה יחסית ביצוא לארה"ב מתיישבת עם הגידול הריאלי ביצוא ענפי האלקטרוניקה בכלל והרכיבים האלקטרוניים בפרט, המיועד בחלקו הגדול לארה"ב והיא משקפת בחלקה את הירידה במחירי היצוא הדולריים של ענפים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully