וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי העליון ביקורת חריפה על מינוי ליצמן: מינוי סגן שר במעמד שר הוא "מוסד של כאילו"

רוני לינדר-גנץ

9.6.2009 / 15:25

למרות הביקורת - סגן השר ליצמן יכול לנשום לרווחה: נדחתה העתירה נגד מינויו לתפקיד סגן שר הבריאות



סגן שר הבריאות יעקב ליצמן יכול לנשום לרווחה: העתירה של ההסתדרות הרפואית נגד מינויו נדחתה היום (ג) פה אחד על ידי שלושת שופטי בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, יהודה מלצר ודורית בייניש. עם זאת, מתחו השופטים ביקורת חריפה כנגד עצם המינוי של "סגן שר עם סמכויות של שר" למשרד, הדגישו כי התלבטו לפני שהחליטו לדחות את העתירה וכינו את המינוי של סגן שר במעמד שר "מוסד של "כאילו" שקרב לתום דרכו".

בעתירה טענה ההסתדרות הרפואית כי ההחלטה שלא למנות שר בריאות במשרה מלאה אינה חוקית, אינה תקינה ואינה סבירה נוכח גודלו של המשרד, תקציבו, מורכבותו וחשיבותו, נוכח המשבר הקשה במערכת הבריאות, ונוכח הצורך הדחוף בהפעלת סמכויות סטטוטוריות לפתרונו - סמכויות שאינן ניתנות לסגן שר. עוד נטען בעתירה כי ההחלטה אינה סבירה ואינה חוקית נוכח מספרם הרב של השרים בממשלה וקיומם של שרים בלי תיק.



השופטים אמנם דחו את העתירה ואישרו את המינוי, אך לא חסכו ביקורת מראש הממשלה בנימין נתניהו: "הבעיה נעוצה בפער המהותי בין האחריות - המסורה בדין לראש הממשלה, לבין הניהול המעשי - הנמסר לסגן השר. הראשון נסמך על האחר שיפטור אותו ממעורבות אמיתית בענייני המשרד; אך השני, המנהל למעשה את המשרד - אינו נושא באחריות כלפי הממשלה, הכנסת והציבור", כתב רובינשטיין, והוסיף כי "מוסד "סגן השר במעמד שר" ראוי שיחלוף מן העולם. לא כל שכן, שעה שלא הוצג כל אילוץ אמיתי מאחריו... על המערכת הממשלתית ליתן דעתה כי פסק דין זה, אף אם לא הביא להתערבות שיפוטית נוכח הרקע שתואר, מהוה תמרור לעתיד".



גם בייניש מתחה ביקורת על המינוי וקבעה כי "קיים פוטנציאל פגיעה משמעותי באפשרויות תפקודו של סגן השר במשרדו עת מדובר בסגן שר המכהן דה-פקטו במעמד של שר. מצב דברים זה הופך מורכב יותר ככל שמדובר במשרד בו קיימת חשיבות מיוחדת בתפקוד מלא של שר... במשרד חשוב כמשרד הבריאות, הזוכה לתקציבי ענק, שיש לו חשיבות ציבורית מן המעלה הראשונה העוסק בהיבטים רגישים ומורכבים ביותר עבור הפרט".



עם זאת, החליטו השופטים כי החלטת ראש הממשלה "אינה חורגת ממתחם הסבירות" וכי היא מהווה חלק מ"'מעשה המרכבה הפוליטי' אשר נופל לגדרי העניינים בהם נוקט בית משפט זה ריסון מיוחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully