וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "הצעת חוק בנק ישראל שהגיש פישר אינה בסיס למו"מ"; בנק ישראל: "זו הכרזת מלחמה"

מוטי בסוק

9.6.2009 / 20:45

הצעת חוק בנק ישראל החדש קובעת כי למשרד האוצר לא תהיה סמכות לקבוע בענייני השכר בבנק ישראל



משבר חריף, מהקשים בתולדות היחסים רווי המלחמות בין האוצר לבנק ישראל, פרץ אתמול בין שני הצדדים ­לאחר שהנגיד, פרופ' סטנלי פישר, הניח שלשום את הצעת הבנק לחוק בנק ישראל החדש, חתומה על ידו. בישיבה מתוחה מאוד שהתקיימה אתמול בלשכת שר האוצר יובל שטייניץ, אמר השר כי "הנייר שהוגש על ידי בנק ישראל לא יכול להוות בסיס להידברות או למשא ומתן". בכיר בבנק ישראל אמר בתגובה ל-themarker כי "זאת מלחמה".



עם כניסתו לתפקיד, לפני יותר מארבע שנים, קבע פישר כי אחד היעדים המרכזיים של כהונתו הוא חקיקת חוק חדש לבנק ישראל, במקום החוק שנחקק עם הקמת הבנק לפני 55 שנה. למרבה הפלא, חרף כל מאמצי הנגיד ובנק ישראל בשנים האחרונות, החוק לא קודם כלל.



לאחר הקמת הממשלה הנוכחית, העלה פישר את העניין בשיחות שקיים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וקיבל ממנו רוח גבית וכנראה גם שורה של הבטחות לקידום החוק. נתניהו הטיל את הובלת הטיפול בעניין על מנכ"ל משרדו, אייל גבאי, עד לא מזמן בכיר באוצר.



שלשום הגיש הנגיד לשר האוצר את הצעת החוק החדש בתוספת מסמך הבהרות מפורט, ובו מסביר הבנק את עמדותיו. אחד המשפטים במסמך ההבהרות, שהקפיץ את שר האוצר ואת צמרת המשרד על רגליהם, קובע: "עמדת בנק ישראל היא כי סעיף 29 א' לחוק יסודות התקציב לא חל על בנק ישראל".



סעיף 29 א' מסמיך את שר האוצר, באמצעות אגף הממונה על השכר, לקבוע, לנהל ולפקח על תחום השכר במגזר הציבורי והממשלתי ובכל הגופים הנסמכים על תקציב המדינה, כולל בנק ישראל. הודעת בנק ישראל כי סעיף 29 א' לא יחול עליו היא תקדים דרמטי ביחסי העבודה בישראל. עד כה ניסה בנק ישראל לפעול דה-פקטו כאילו הסעיף אינו חל עליו, אך הדבר מעולם נאמר על ידו באופן מפורש.



באוצר טענו אתמול כי הצעת החוק שהעביר פישר לשטייניץ מחזירה את חוק בנק ישראל שנתיים לאחור, שכן הבנק מתנער מכל ההסכמים וההבנות שהושגו בין האוצר לבנק ב‑24 החודשים האחרונים, כולל בנושאים של שוק ההון, מימון, תקציב בנק ישראל, השכר בבנק והרכב ועדות הפיקוח בו.



"לאחר שנתיים של משא ומתן ארוך ועיקש, כולל אלפי שעות של התדיינות, ויכוחים והסכמות, נדהמנו מהצעת הנגיד", אמרו אתמול באוצר. "בפועל, הנגיד והבנק חוזרים בהם מכל הסיכומים וההבטחות". בבנק ישראל סירבו להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully