וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מגדיל היצע האשראי במשק: הבנקים ירתקו הון לפי דירוג סיכון החוב

מאת שרון שפורר

10.6.2009 / 7:04

תקנה חדשה תאפשר לבנקים להשתמש בדירוג של חברות אשראי כדי לחשב את סיכון האשראי; חברת BDI, חברת מעלות ומידרוג ביקשו את אישור בנק ישראל לבצע דירוג לבנקים, ההליך ייארך לפחות שנה



>> התקופה האחרונה הציבה לבנקים הישראלים הרבה אתגרים. אחד המרכזיים שבהם הוא דרישת הפיקוח על הבנקים להגדיל את יחס הלימות ההון ל-12% עד סוף 2009, המאלצת אותם באחרונה לצאת לגיוסים של מיליארדי שקלים. ואולם נראה כי ב-2010 יוכלו הבנקים ליהנות מהקלה בצורך לגייס הון, כתוצאה מיישום ההוראות החדשות של תקנות באזל 2 (תקינה בינלאומית המורה כיצד על הבנקים לנהל סיכונים).



יחס הלימות ההון הוא היחס בין ההון העצמי של הבנקים לבין הסיכון הקיים בתיקי האשראי שלהם, המחושב בהתאם להנחיות בנק ישראל. בעקבות יישום ההוראות החדשות ישתנה האופן שבו יחשבו הבנקים את הסיכון. כיום חישוב הסיכון מתבצע בהתאם לסיווג של סוג ההלוואה ולא של זהות הלווה. לדבר הזה ישנה חשיבות רבה, בעיקר באשראי העסקי. נכון להיום, חישוב נכסי הסיכון הנגזרים מאשראי העסקי זהה עבור כל החברות. כך למשל, ייתכן כי אשראי שניתן לטבע, שנחשבת חברה יציבה, ואשראי שניתן לאפריקה-השקעות, שנמצאת בקשיים פיננסיים, עשוי להיות מסווג באותה רמת סיכון, מבלי שיובא בחשבון ההבדל בין מצבן של שתי החברות (הסיכון יושפע מסוג ההלוואה ומשווי הבטוחות).

לקראת יישום הוראות באזל 2, הפיקוח על הבנקים מקדם בימים אלה תקנה חדשה שלפיה הבנקים יוכלו לעשות שימוש בדירוג האשראי שמעניקות חברות דירוג חיצוניות לחברות שנטלו הלוואות בבנקים. השינוי יגרום לכך שהבנקים יוכלו להביא בחשבון בעת חישוב סיכון האשראי גם את זהות החברה הלווה, ובתנאי שהדירוג יתבצע על ידי חברת דירוג שתאושר על ידי בנק ישראל.



על פי ההערכות, השינוי יפחית את הסיכון הנשקף מתיק האשראי הבנקאי. כתוצאה, הסיכון הנשקף מתיק האשראי הבנקאי יהיה נמוך יותר, מה שיפחית את הצורך של הבנקים לרתק הון לצורך עמידה ביחס הלימות ההון.



המהלך ישחרר הון



הבנקים לא יוכלו לעשות שימוש בכל חברת דירוג שירצו, וחברות הדירוג יזדקקו לאישור של בנק ישראל. הבנק המרכזי העביר באחרונה לבנקים את תנאי ההכרה בחברות הדירוג שאותן יאשר.



בפיקוח על הבנקים יבדקו גם את מודל הדירוג של החברות. לחברות דירוג שיסתמכו על מתודולוגיה מוכרת ובינלאומית יהיה קל יותר לקבל אישור לעבודה עם הבנקים. הבנקים יוכלו לעבוד עם כמה חברות - אך לא יוכלו לעשות צ'רי פיקינג, כלומר לבחור את הדירוג הנוח להם, אלא יידרשו לגישה מחמירה. בנוסף, יוגדרו כללים ברורים בסולמות דירוג לגבי הקצאת ההון הנדרשת בגין האשראי. בפיקוח על הבנקים לא מתכוונים לאפשר לבנקים לעשות שימוש בדירוגים גם במכשירים פיננסיים מורכבים ומתוחכמים יותר כמו מכשירי איגוח.



על פי הערכות, רק ב-2010 יוכלו הבנקים להתחיל לעשות שימוש בדירוגים, ואת ההשלכות המלאות של העבודה על פי דירוגים אפשר יהיה לראות רק בעוד כמה שנים. עד כה הגישו מספר חברות בקשות לאישורים ובהן כנראה שתי חברות הדירוג המובילות - מידרוג ומעלות s&p, וכן חברת bdi.



בכיר בענף הבנקאות אמר אתמול כי מדובר במהלך מהותי שצפוי לשחרר לבנקים הון רב, שבו יוכלו לעשות שימוש למתן אשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully