וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף התעופה מאבד גובה: ירידה חדה בתנועת הנוסעים מתחילת השנה

מאת זוהר בלומנקרנץ

10.6.2009 / 7:30

המשבר הכלכלי מכה בחברות התעופה: מתחילת השנה נרשמה ירידה של 13% בתנועת הנוסעים בנתב"ג. חברות עסקיות מצמצמות נסיעות, קבוצות תיירים מבטלות טיולים בישראל וגם הציבור הרחב נוסע פחות. בחברות התעופה נערכים לקיץ קשה עם ירידה של 20%-30% בהכנסות, ולגידול בהוצאות הדל



>> המשבר בענף התעופה מחריף: ירידה של 13% בתנועת הנוסעים ו-6% בתנועת המטוסים בתעופה הבינלאומית נרשמה מתחילת 2009 בנתב"ג לעומת התקופה המקבילה ב-2008 - כך עולה מנתוני סיכום פנימיים של רשות שדות התעופה (רש"ת) שהגיעו אתמול ל-themarker.



מתחילת השנה עברו כ-3.7 מיליון נוסעים בתעופה הבינלאומית בנתב"ג, לעומת כ-4.3 מיליון נוסעים בינואר-יוני 2008. תנועת המטוסים הבינלאומית הסתכמה ב-31.4 אלף המראות ונחיתות בינואר-יוני השנה בנתב"ג, לעומת 33.4 אלף המראות ונחיתות בתקופה המקבילה ב-2008 - ירידה של כ-6%. בשבוע הראשון של יוני נרשמה ירידה של 19% בתנועת הנוסעים ו-10% בתנועת המטוסים בתעופה הבינלאומית.

לדברי מנכ"ל אל על, חיים רומנו, "מגמת הירידה בתנועת הנוסעים נמשכת מאז תחילת השנה והיא שילוב של ירידה בהזמנות - חלקן ביטולים של קבוצות תיירים נכנסות - המושפעת עדיין מהמלחמה בעזה, מהמיתון העולמי ומירידה משמעותית בפעילות העסקים בחו"ל".



לדבריו, "בחודשים האחרונים הירידה באל על היתה נמוכה מהירידה הכוללת בשוק. אנו מקווים שלקראת הקיץ התנועה תגבר, בעיקר בכל מה שקשור בתיירות הנכנסת - שם הפגיעה משמעותית יותר. אל על מתמודדת עם הירידה בהקפי התנועה דרך היצע רחב של מבצעים לכלל האוכלוסייה". רומנו המשיך ואמר, כי "אנו קוראים למשרד התיירות ולגורמי המלונאות בישראל לשתף פעולה ולרכז מאמצים להגדלת הקיף התיירים בחצי השנה האחרונה של 2009".



עוברים ממחלקת עסקים למחלקת תיירים



לדברי מנכ"ל בריטיש איירווייס בישראל, יעל קטן, הירידה בתנועת הנוסעים לישראל וממנה נובעת ממספר גורמים. ראשית - "ההאטה הכלכלית הגלובלית והמיתון המקומי"; שנית - "אם מסתכלים על ישראל מבחינת תנועת הנוסעים הנכנסת, היא נחשבת מדינה יקרה יחסית לתיירות. בתקופה של מיתון, גם אם רוצים לבלות ולצאת לחופשות תיירים יעדיפו לנסוע למקומות זולים יותר".



שלישית - ההבט העסקי: "כאן זה בעיקר בגלל ההאטה הכלכלית. יש הרבה אנשים שפוטרו ואיבדו את מקום עבודתם. כמו כן, חל צמצום בנסיעות עסקים בחברות מסחריות שהוביל להורדת מספר הטסים לחו"ל. אנשי עסקים טסים פחות. מדובר בשינוי מדיניות הטיסה לחו"ל; קרי, שינוי במחלקות הטיסה - אלה שטסו במחלקת עסקים עברו לטוס במחלקת תיירות, וטסים רק אם באמת צריך; ועוד - אם לפגישה בחו"ל טסו לדוגמה חמישה אנשים, כעת זה אדם אחד בלבד, אם בכלל; מבחינה זו, ישראל לא יוצאת דופן מכל מדינה אחרת בעולם המערבי".



קטן אינה אופטימית לגבי עונת הקיץ הקרובה: "הקיץ הזה יהיה בהחלט פחות טוב מאשר עונת נסיעות הקיץ בשנה שעברה. כל עוד לא נצא מהמשבר הכלכלי ולא נראה התאוששות, גם מספר הטסים לא יעלה באופן דרמטי. התמונה היא גם לשוק העסקים". להערכתה, התמונה לא צפויה להשתפר עד סוף השנה: "מחירי הדלק מאמירים שוב, ומחירי הטיסות לא יוכלו להישאר בגובהן הנוכחי. ייקור מחיר כרטיסי הטיסה יוריד עוד יותר את מספר הנוסעים. מה ששומר כיום על מספר הנוסעים אלה המחירים הנמוכים; אך מבחינת חברות התעופה, מדובר במחיר כרטיסים זול מאוד, הרווחיות קטנה והן לא יוכלו להמשיך כך עוד הרבה זמן".



מנכ"ל סוויס בישראל אבנר גורדון, מודאג אף הוא. "בקיץ יהיו מחירים נמוכים יותר; הקהל ייהנה ממבצעי מכירות שנועדו למלא את המטוסים בעונת בקיץ; אולם לחברות התעופה התוצאה תהיה פחות הכנסות. מה שמסתמן לחברות התעופה זו ירידה של 20%-30% בהכנסות לעומת קיץ שעבר. זה בהחלט יפגע בקופתן של חברות התעופה. יש ירידה משמעותית בתנועה העסקית. הייתי אומר שלא ראינו אף פעם ירידות כאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully