וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלוקת עם אובמה לא הגיעה לאוצר

מאת מירב ארלוזורוב

10.6.2009 / 7:30

החשב הכללי שוקי אורן: ההחלטה לא להשתמש בערבויות האמריקאיות אינה נובעת משיקולים מדיניים; כיום ישראל מגייסת כסף בעולם בריביות מצוינות, ולכן אין לה צורך בערבויות



>> החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, מכחיש את השמועות שלפיהן ישראל אינה משתמשת בערבויות שהעמידה לה ארה"ב לגיוס כסף מחשש שהממשל האמריקאי לא יאשר את השימוש בהן. אורן אמר ל-themarker כי לא היה כל דיון מדיני בנוגע לשימוש בערבויות, וכי ההחלטה לא להשתמש בהן נבעה משיקולים כלכליים הנוגעים לניהול החוב הלאומי.

הערבויות האמריקאיות הועמדו לישראל ב-2002, והן ניתנות לשימוש עד 2011. בשנים האחרונות, עקב העלייה בדירוג האשראי של ישראל, חדלה הממשלה לגייס חוב בעולם תחת המטרייה של הערבויות האמריקאיות, וכך נותרה מכסת ערבויות של 3.8 מיליארד דולר שלא נוצלה.



לכאורה, נוכח המשבר בשווקים והצורך של ישראל להגדיל מאוד את גיוסי החוב שלה (עקב הגירעון הממשלתי הכבד), ישראל היתה צפויה להשתמש עתה בזכות שניתנה לה לגייס חוב בעולם במחיר נמוך יותר, מכיוון שהחזר החוב מובטח על ידי הממשל בארה"ב. ההערכה היא כי הערבויות האמריקאיות עשויות להוריד בכ-1% את הריבית שתידרש ישראל לשלם.



אלא שישראל אינה עושה שימוש בערבויות וממשיכה להנפיק בעצמה אג"ח בעולם - בלי כל ביטוח אמריקאי. בשוק ההון נפוצו הערכות כי הדבר אינו נובע מסיבה כלכלית, אלא מדינית - החשש שאם ישראל תבקש להשתמש בערבויות עתה, ממשל אובמה יאסור זאת עליה כאמצעי ענישה על אי נכונותה של הממשלה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות.



למעשה, קיימת ודאות גבוהה כי ממשלו של ברק אובמה יקזז ממכסת הערבויות שניתנה לישראל את השקעותיה בשטחים - בסכום של 1-1.2 מיליארד דולר. לאחר הקיזוז תישאר בידי ישראל מכסת ערבויות של כ-2.7 מיליארד דולר. כספים אלה אמנם ניתנו לישראל כחוק, אך החשש הוא כי ממשל אובמה יכול להערים קשיים טכניים על השימוש בהם - למשל, לעכב את החתימה על האישור הטכני לבצע את הגיוס - ובכך להעביר מסר משפיל לישראל.



אורן מכחיש את ההערכות האלה. לדבריו, ההחלטה להמשיך לגייס בחו"ל שלא באמצעות הערבויות לא נבעה משיקולים מדיניים, וכלל לא נערך דיון מדיני בנוגע לערבויות. אורן טוען כי ישראל לא השתמשה עד כה בערבויות שנותרו לה - ויש סיכוי טוב שכלל לא תשתמש בהן עד 2011 - אך ורק משיקולים כלכליים של ניהול החוב. אורן מוסיף כי בשנים האחרונות השתפר מאוד דירוג האשראי של ישראל, וכי באופן פרדוקסלי המשבר הפיננסי העולמי דווקא הועיל לישראל, משום שהיא מצטיירת כמדינה ששורדת במשבר בצורה טובה יחסית.



"ישראל, להבדיל ממדינות מובילות בעולם, לא עברה משבר פיננסי - וכרגע הסכנה של משבר פיננסי נראית כאילו התרחקה מאתנו מאוד", מדגיש אורן. אי לכך, לדבריו, ישראל מצליחה להמשיך ולגייס כסף בעולם במחירים טובים יחסית - ולכן אין לה צורך במטרייה של ערבויות ממשל ארה"ב. אורן טוען כי מטרייה כזאת עלולה אפילו להזיק לישראל, משום שהיא תצייר אותה כמדינה במצוקה הזקוקה לביטחונות האמריקאיים כדי לבטח את החוב שלה. יתרה מזו, הערבויות האמריקאיות מיועדות לגיוס חוב ארוך מאוד - ל-25 שנה ויותר - וגיוסים ארוכים כל כך אינם פופולריים כיום בשוקי ההון בעולם.



עם זאת, אורן מבהיר כי ישראל שומרת את הזכות להשתמש בערבויות בשנתיים הקרובות במקרה של החמרה נוספת במשבר הפיננסי שתביא לכך ששוקי ההון העולמיים ייסגרו בפניה, ולא תהיה לה יכולת לגייס חוב אלא בעזרת הערבויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully