וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורים ששווים מיליונים

מאת אליסה גוטמן

10.6.2009 / 7:30

שמונה מורים, שייזכו לשכר כפול מהמקובל, נבחרו לפרויקט לימודים חדשני שינסה להוכיח כי אין צורך בכיתות קטנות, טכנולוגיה מהפכנית או מנהלים מוכשרים כדי לשפר את רמת החינוך - אלא פשוט צריך מורים מעולים





ניו יורק טיימס

>> אילו מורים אפשר להשיג אם בית הספר ישלם להם 125 אלף דולר בשנה?



נגנית ויולה שמתבלת את שיעורי המוזיקה שלה במונחים ממדעי המוח כדי להסביר מדוע צריך להתאמן, ומספקת הסברים יצירתיים כמו "העבירו את המלודיה בעדינות, כאילו היתה קערת ג'לי"; "מגלת ארצות" מאריזונה, שבילתה 30 שנה בשיפור כישוריה בבתי ספר ציבוריים, פרטיים, עירוניים וכפריים; שני מורים עם תארים מאוניברסיטאות יוקרה; וג'ו קרבון, מורה להתעמלות, שעבד, בין היתר, כמאמן האישי של כוכב הלייקרס קובי בריאנט ("פיתחתי את קובי מ-84 ק"ג ל-102 ק"ג של שרירים טהורים בתוך שמונה שנים", כתב בקורות החיים שלו).



האנשים האלה הם חברי נבחרת החלומות של ההוראה, שהצטרפו לתוכנית חדשנית שתיפתח בבית הספר ואשינגטון הייטס במנהטן בספטמבר הקרוב, בשכר שהיה גורם לכל מורה להפיל את הגיר שלו: 125 אלף דולר - כמעט כפול מהמשכורת שמרוויח מורה בבית ספר ציבורי בניו יורק, ופי 2.5 מהממוצע בארה"ב. הם גם יהיו זכאים לבונוסים של עד 25 אלף דולר בשנה השנייה בהתבסס על תוצאות התלמידים בבית ספר.



בית הספר, שנקרא equity project (פרויקט הבעלות), מבוסס על תיאוריה שמורים מצוינים - ולא טכנולוגיה מהפכנית, מנהלים מוכשרים או כיתות קטנות - הם המרכיב הקריטי להצלחה. מומחים לחינוך מקווים שהוא יספק תשובות לכמה מהשאלות הקשות ביותר בתחום: האם אוסף של מורים מעולים יכול ליצור בית ספר עם הישגים גבוהים? האם משכורות של שש ספרות הן הדרך להשיג אותם? ומה גורם למורה להיות מעולה?



מייסד בית הספר, זק ונדרהוק, 32, בוגר ייל שהקים חברה להכנה לבחינות gmat, מנסה לענות על השאלות. ב-15 החודשים האחרונים הוא ערך חיפוש ארצי אחר ה"כוכב נולד" של החינוך, וביקר בעיירות שבהן חיו 35 המועמדים המובילים, ומעריצים מושבעים שהמליצו עליהם.



פרויקט הבעלות ייפתח עם 120 תלמידים בכיתה ה' שנבחרו באביב בהגרלה, שבה ניתנה עדיפות לילדים הגרים באזור ולילדים עם הישגים אקדמיים נמוכים. רוב התלמידים שנבחרו הם ממשפחות היספניות מעוטות הכנסה. הפרויקט יתרחב ל-480 תלמידים בכיתות ה-ח, עם 28 מורים.



לבית הספר הוגשו 600 מועמדויות, מתוכן ריאיין ונדרהוק אישית 100 מועמדים. "היו אנשים שנראו נפלא על הנייר, אך בכיתה הילדים לא נתנו להם כבוד", אמר ונדרהוק.



שמונת הזוכים עד כה בעלי תכונות משותפות, כמו היכולת לשבות את לב התלמידים - הזמן בשיעור שבו התלמידים ממוקדים עד שהם שוכחים שהם בכיתה. בנוסף, הם מומחים בזיהוי תלמידים בעייתיים, בתמיכה שהם מעניקים ובהתלהבות המידבקת שלהם.



"כל כך מרענן שמישהו שמגייס מורים אומר לך 'תראה לי מה אתה יודע לעשות'", אומר אוסקר קוינטרו, המכונה פפה, שילמד חינוך מיוחד בפרויקט. "פעם ראשונה ב-30 שנה שמישהו התעניין במה שאני עושה".



בית הספר ישתמש בכספי ציבור בלבד, לבד מהמבנה שלו, שאת חכירתו יממן במענקים ובתרומות פרטיות. המורים ייקחו על עצמם אחריות נוספת, כמו להיות סגני מנהל. לא יהיו מורים מחליפים, אלא אם החופשה אליה ייצאו תהיה ממושכת. הם יעבדו יותר שעות וימים, ובכל כיתה יהיו 30 תלמידים - שישה יותר מאשר בכיתה ה' ממוצעת בניו יורק. למנהל תהיה משכורת של 90 אלף דולר בלבד. למורים לא יהיו זכויות פרישה כמו מורים באיגוד העירוני וניתן יהיה לפטרם בלי אפשרות לערער על ההחלטה. "אני מקווה שזה יצליח", אומר ונדרהוק, "אבל נראה מה יהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully