וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיתון מפיח חיים

אקונומיסט

10.6.2009 / 7:30

ההאטה הכלכלית מפחיתה את זיהום האוויר - וכתוצאה מכך גם את שיעור תמותת התינוקות



>> כשלהקת הגלאם רוק טי-רקס הוציאה את השיר "ילדי המהפכה" ב-1972, המהפכה שאליה התכוונו לא היתה חוק האוויר הנקי של ארה"ב. שני כלכלנים, שערכו מחקר באותה תקופה, גילו כי כ-1,300 תינוקות אמריקאים הצליחו לעמוד וללכת עד גיל שנה. תינוקות אלה הצליחו לשרוד משום שב-1970 עבר חוק שגרם להם - ולאמהותיהם - לנשום פחות חלקיקי פיח.



האנליזה של מייקל גרינסטון, מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, וקנת צ'יי, כעת מאוניברסיטת בראון, מבוססת על המחקר הקודם שלהם על זיהום אוויר ותמותת תינוקות במהלך המיתון בסוף שנות ה-70 ובתחילת שנות ה-80. לאחר שנרשם שיא במספר משרות הייצור האמריקאיות ב-1979, נפל "סך החלקיקים המרחפים" (גרגירי חול ים, פיח, אבק וחיידקים המרחפים באוויר ובמים) בדרמטיות בשנתיים שלאחר מכן. משום שהירידה היתה תלולה יותר באזורים מסוימים באמריקה, גרינסטון וצ'יי הצליחו להראות שהדבר הוביל לשיפור בשיעור תמותת התינוקות. לאחר מכן, הם הצליחו לכמת את מספר התינוקות שניצלו בזכות חוק האוויר הנקי.

באופן טבעי, לאור המיתון הנוכחי, עלתה השאלה כמה ילדים נוספים יבואו לעולם בזכות ההאטה הכלכלית. גרינסטון הואיל בטובו לעשות את החישוב.



תוצאות החישוב מעוררות תדהמה. עד 19 במאי הציל המיתון 257-451 תינוקות בריטיים, 1,104-1,933 תינוקות אמריקאים ו-58,088-101,655 תינוקות סינים. גרינסטון התייחס ל-1 בדצמבר 2007 כתחילת המיתון. הוא השתמש בנתוני זיהום אוויר מאתרי ניטור במרילבון בלונדון, ברחוב 114 בשיקגו, ואסף נתונים על איכות האוויר בסין מהמשרד הסיני להגנה על הסביבה.



לאחר חישוב ממוצעי זיהום האוויר היומי והחודשי, הוא הציב את הנתונים על גרף. שלושת הקווים המסומנים מראים את הירידה ברמות זיהום האוויר מאז שהחלה הכלכלה העולמית להתכווץ - לאחר מגמת העלייה בארבע השנים שקדמו למיתון, כשהכלכלה היתה בצמיחה. כפי הנראה, הירידה ברמות זיהום האוויר בבייג'ין נרשמה בשל ההכנות לאולימפיאדת 2008. המיתון הפחית את שיעור התמותה בקרב ילדי לונדון בשיעור של 7.5%-13.1%, בקרב פעוטי שיקגו ב-4.1%-7.9% ובקרב תינוקות בייג'ין ב-15.3%-26.8%.



סגולות הענקת החיים של המיתון דומות להשפעת הפסקת עישון הסיגריות במהלך ההריון. מובן שהמיתון אינו רק בריאות. המיתון עלול להוביל לירידה בתקציבי בתי החולים ותזונה פחות איכותית בקרב ילדים עניים. ואולם הילדים הנוספים ששרדו את גיל הינקות יתרמו להתרחבות הכלכלית - גם אם הדבר יתרחש רק בעוד 20 שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully