וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מוסד סגן שר במעמד שר - ראוי שיחלוף"

מאת רוני לינדר-גנץ

10.6.2009 / 7:30

שלושת שופטי בג"ץ דחו את עתירתה של ההסתדרות הרפואית בטענה שמדובר בסוגיה פוליטית, אך מתחו ביקורת חריפה על עצם מינוי של סגן שר במשרד הבריאות, במקום שר



>> סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, יכול לנשום לרווחה: העתירה של ההסתדרות הרפואית נגד מינויו נדחתה אתמול פה אחד בידי שלושת שופטי בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, חנן מלצר ודורית ביניש. עם זאת, השופטים מתחו ביקורת חריפה על עצם מינויו של "סגן שר עם סמכויות של שר" למשרד. הם הדגישו כי התלבטו לפני שהחליטו לדחות את העתירה, וכינו את המינוי של סגן שר במעמד שר "מוסד של 'כאילו' שקרב לתום דרכו".

בעתירה טענה ההסתדרות הרפואית כי ההחלטה שלא למנות שר בריאות במשרה מלאה אינה חוקית, אינה תקינה ואינה סבירה נוכח גודלו של המשרד, תקציבו, מורכבותו וחשיבותו, נוכח המשבר הקשה במערכת הבריאות וכן נוכח הצורך הדחוף בהפעלת סמכויות סטטוטוריות לפתרונו - סמכויות שאינן ניתנות לסגן שר. עוד נטען בעתירה כי ההחלטה אינה סבירה ואינה חוקית נוכח מספרם הרב של השרים בממשלה וקיומם של שרים בלי תיק.



השופטים אמנם דחו את העתירה ואישרו את המינוי, אך לא חסכו ביקורת מראש הממשלה, בנימין נתניהו. "הבעיה נעוצה בפער המהותי בין האחריות, המסורה בדין לראש הממשלה, לבין הניהול המעשי הנמסר לסגן השר. הראשון נסמך על האחר שיפטור אותו ממעורבות אמיתית בענייני המשרד, אך השני, המנהל למעשה את המשרד, אינו נושא באחריות כלפי הממשלה, הכנסת והציבור", כתב רובינשטיין. "מוסד 'סגן השר במעמד שר' ראוי שיחלוף מן העולם, לא כל שכן שעה שלא הוצג כל אילוץ אמיתי מאחוריו. על המערכת הממשלתית ליתן דעתה כי פסק דין זה, אף אם לא הביא להתערבות שיפוטית נוכח הרקע שתואר, מהווה תמרור לעתיד".



גם ביניש מתחה ביקורת על המינוי, וקבעה: "קיים פוטנציאל פגיעה משמעותי באפשרויות תפקודו של סגן השר במשרדו, עת מדובר בסגן שר המכהן דה-פקטו במעמד של שר. מצב דברים זה נהפך מורכב יותר ככל שמדובר במשרד בו קיימת חשיבות מיוחדת בתפקוד מלא של שר במשרד חשוב כמשרד הבריאות, הזוכה לתקציבי ענק, שיש לו חשיבות ציבורית מן המעלה הראשונה, העוסק בהיבטים מורכבים ביותר עבור הפרט".



למרות זאת, החליטו השופטים כי החלטת ראש הממשלה אינה חורגת ממתחם הסבירות, וכי היא מהווה חלק מ"מעשה המרכבה הפוליטי" ולכן נופלת בגדר העניינים שבהם נוקט בית המשפט ריסון.



יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר יורם בלשר, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ כי "פסק הדין של בג"ץ מהפכני וחסר תקדים בחריפותו. בכל מדינה מתוקנת היה גורם לסערה ציבורית. בג"ץ קבע שפסק הדין מהווה תמרור לעתיד ומצפה מהמערכת השלטונית לחדול מהמנהג של מינוי סגן שר במעמד שר. אני חש סיפוק עמוק על כך שהודות למאבקה של ההסתדרות הרפואית נתן בג"ץ פסק דין תקדימי שיגרום לשינוי בתהליך מינוי שרים וסגני שרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully