וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לך הביתה, אין עבודה בשבילך היום"

דניאל גיגי

10.6.2009 / 7:30

חוויות של מובטל



>> במארס דחף המשבר האחרון גם אותי אל הבלתי נמנע: חיפוש עבודה בלשכת התעסוקה. כיום אני מבין ששם ההולם יותר למשרד זה הוא לשכת האבטלה. כאקדמאי שסיים את לימודיו התכוננתי רבות לפגישה, בציפייה שיכוונו אותי למשרות בשירות המדינה ולמשרות בשוק הפרטי שיכולות להתאים לי. בחנתי מכרזים באתר נציבות המדינה, השגתי מכתבי המלצה והכנתי קורות חיים.

התאכזבתי. התברר לי שהפקידה לא יכולה להציע משרה. יועצת התעסוקה היתה מופתעת מכך שקיימות משרות בשירות המדינה שניתן לשלוח מובטלים אליהן (מוגזם לצפות לתיאום בין משרדי הממשלה). ולסיום, היא גם דאגה להבהיר שאין למה לצפות בעתיד: "אנו לא יכולים לעזור בסוג המשרה שאתה מחפש, שהיא יותר עניין של קשרים אישיים".



מאז אותה פגישה מייאשת ועד היום, היה עלי להגיע ללשכה פעם בשבוע ובתמורה לקבל דמי אבטלה. במשך כל תקופת ההתייצבות קיבלתי פתק עם ציור של בית, שאומר "לך הביתה: אין עבודה בשבילך היום".



נשגבת ממני התבונה של החובה להגיע בכל שבוע לאור העובדה שלא ניתן למצוא לי עבודה - דבר הגורם טרחה וכרוך בבזבוז כספי מדינה. האם המטרה היא לבדוק שאני לא עובד? או האם אני מגיע כדי שימצאו לי עבודה? כך או כך, הדרך הנוכחית לא משיגה אף יעד.



חוק לשכת התעסוקה קובע שתפקיד הלשכה הוא לעזור למצוא עבודה ולעזור למעסיקים למצוא עובדים (חוק שירות התעסוקה תשי"ט-1959). החוק לא מזכיר דבר לגבי החתמת מתייצבים לקבלת דמי אבטלה. זה אולי תפקיד שצריך להיות באחריות הביטוח הלאומי, אך בהחלט לא צריך להיות החלק המרכזי בעבודת לשכת התעסוקה - כפי שהוא כיום.



משבר היחסים שלי עם הלשכה הגיע לשיא בשבוע השני של מאי. הגעתי בתחושה שהיום מצפה לי הפתעה (נעימה יותר או פחות): ואכן, סופסוף נקראתי להתייצב אצל הפקידה. אולי מצאו לי עבודה! הגעתי לפקידה, ומיד התברר לי שאין לה שום הצעה עבורי. נקראתי רק לשם מעקב. בתגובה שאלתי אם היא יכולה לכוון אותי לקורס מחשבים. תגובתה היתה שלא כדאי לקחת קורס מחשבים - שהוא בכל מקרה ארוך - כי גם אנשי המחשבים מובטלים, ואפילו כשיש דרישה לעובדים היא לא מבינה מה דורשים. יש הרבה התמחויות במחשבים ולכן אין לה מושג לאיזה תפקידים למיין אנשים. נפלא. בדיוק פקידת התעסוקה שמדינת היי-טק צריכה.



ואם חשבתי שהלשכה לא יכולה להיות פחות יעילה משהיא כבר עכשיו, התרחש אירוע שכיבה כל ניצוץ תקווה. בעודי יושב מול הפקידה, התפרצה המנהלת בפאניקה וביקשה ממנה להפסיק לשחרר מובטלים שמגיעים. "השר בבניין", טענה הממונה, "חייבים ליצור תור כדי שיראה שיש לנו המון עבודה". "בסדר", ענתה הפקידה, ונתנה פקודה במחשב להוביל אליה עשרות מובטלים, שעבורם ללשכה אין באמת הצעות.



האופטימיות שלי היא כנראה אינסופית. כשראיתי את השר בן אליעזר מופיע בערב בטלוויזיה בעת ביקור בלשכת התעסוקה, כשהוא אומר שיפעל למציאת עבודה לכל מובטל, האמנתי שאכן יש רצון אמיתי לקיים הבטחה זו. רציתי מאוד לומר לו שכדי לעשות זאת צריך להפוך שוב את לשכת האבטלה ללשכת התעסוקה. כולי תקווה שעד המשבר הבא תחוסל לשכת האבטלה ותוקם לשכת העבודה.



הכותב הוא עובד היי-טק לשעבר ומובטל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully