וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערך גלום - עסקת מכבי הפילה את כלל, הביטוח הסיעודי מרים את הראל

TheMarker

10.6.2009 / 7:30



>> ברבעון הראשון פירסמו חברות הביטוח את הערך הגלום בתיקי ביטוח החיים שלהן (e.v) ל-2008. ערך זה הוא למעשה השווי הכלכלי של התיק ברגע נתון, והוא לוקח בחשבון את היוון התזרימים העתידיים מהתיק. ב-2007 פירסמו החברות בראשונה את הערך הגלום, וכעת, כשמתפרסם הערך הגלום בפעם השנייה, ניתן לערוך השוואות בין החברות.



ב-2008 השפיעו על התיק שני גורמים עיקריים - התשואות השליליות בפוליסות המשתתפות ברווחים הובילו לכך שהחברות לא גבו דמי ניהול משתנים, והעריכו כי הן לא יחזרו לגבות בשנה הקרובה - מה שהוריד את הערך הגלום בתיק. מצד שני, ירידת התשואות בשוק על האג"ח הממשלתיות הובילה לכך שהתזרימים המהוונים יהיו גבוהים יותר.

עם זאת, ההשפעה של המשבר היתה גדולה, והערך הגלום בתיקי ביטוחי החיים של החברות הגדולות ירד ב-2008 לעומת 2007. ערך תיק נגזר מגודלו, אך מרבית החברות מציגות יחס דומה של ערך גלום לגודל תיק. אחד הדברים המעניינים שניתן ללמוד מהערך הגלום הוא התפתחות התיק לאורך זמן, בעזרת הערך הגלום של המכירות החדשות באותה שנה.



אם משווים את הערך הגלום מהעסקים החדשים לערך הגלום בתיק כולו (בניכוי הון עצמי) רואים שהראל מחזיקה ביחס הגבוה ביותר, 6.55%, ואחריה מנורה מבטחים, 4.56%. שתי החברות האלה נמצאות בראש בשל סוג הפוליסות המרכיבות את תיק ביטוחי החיים שלהן. להראל מרכיב גדול מאוד של פוליסות סיעוד (הנכללות בקטגורית ביטוחי חיים), שהן פוליסות מאוד רווחיות. למנורה מבטחים ישנן הרבה פוליסות פרט - שהן יותר רווחיות מפוליסות ביטוחי המנהלים שאותן משווקים לעמיתים במקומות העבודה.



למגדל - בעלת התיק הגדול ביותר בענף - יש יחס של עסקים חדשים לערך גלום של 4.01% למגדל תיק גדול, אך הוא מורכב בעיקר מפוליסות ביטוחי מנהלים רווחיות פחות. כלל והפניקס נמצאות בתחתית הרשימה. כלל מציגה יחס של 3.17% בלבד בין העסקים החדשים לתיק הכולל, מכיוון שעסקת הביטוח הסיעודי של קופת החולים מכבי הסבה לה הפסדים גדולים ב-2008 עקב הירידות בשווקים.



תיק ביטוח החיים של כלל הוא בעל פוליסות רווחיות פחות משל החברות האחרות. ואולם החברה הציגה שיפור בערך הגלום של פוליסות ביטוח החיים בין 2007 ל-2008 ומה שהשפיע לרעה על תוצאותיה היה בעיקר עסקת מכבי.



הפניקס מציגה את היחס הגרוע ביותר, שמושפע בעיקר מהביצועים החלשים שהציגה ב-2008. הפניקס הציגה תשואות שליליות גבוהות מאוד ביחס לממוצע בשוק, מה שהוביל לכך שיש לה "בור" יחסית גדול בדמי ניהול משתנים, שהוביל לירידה בשווי התיק של הפניקס.



גם בחתכים נוספים, כמו יחס ערך העסקים החדשים לפרמיה שנגבתה, ב-2008 רואים יחס חריג להראל - 68.97%. הסיבה לכך שהפרמיות של הביטוחים הסיעודיים לא נכללות בערך הפרמיה החדשה שמפרסמות החברות בדו"חותיהן הכספיים. הדבר מראה עד כמה התיק החדש של הראל מושפע מהביטוחים הסיעודיים.



אם בודקים את צמיחת התיק - ערך העסקים החדשים ב-2008 לעומת 2007 רואים שהראל מנורה ומגדל הציגו יחס חיובי. כלל הציגה יחס שלילי של 20%, והפניקס יחס שלילי של 33%.



אחד השימושים בערך הגלום הוא להעריך את שוויה של חברת הביטוח, ואחת הטענות של חברות הביטוח בישראל על כך שהשוק לא מתמחר נכון את שוויין היא שהחברות נסחרות מתחת לערך הגלום בתיקים שלהן. כלומר חברה כמו כלל ביטוח - בעלת תיק ביטוח כללי, קופות גמל, מוניטין, ופעילויות בחו"ל, נסחרת על פי שווי שוק שנמוך אפילו מהערך הכלכלי של תיק ביטוח החיים.



ואכן, אף שלקראת סוף הרבעון הראשון פצחו מניות הביטוח בראלי, עדיין, החברות נסחרות מתחת לשווי ה-e.v שלהן (בתוספת הון עצמי). עם זאת, בשנה האחרונה, כשניסה בעליה של חברת הביטוח הכשרה למכור את תיק ביטוח החיים שלה - המחיר שהעריכו חברות הביטוח את התיק שלו. עמד על כשליש מהערך הגלום שלו באותו זמן.



חלק מהדיסקאונט נבע מכך שבשוק העריכו שהשווי הגלום ירד בגלל המצב בשווקים, וחלק מהדיסקאונט נבע מסיבות שלא נכללות במודלים לחישוב הערך הגלום - כמו מצוקת נזילות, וסוכנים בעייתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully