וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מכון היצוא: שינויי המדיניות בארה"ב צפויים לצמצם היצוא הביטחוני

אורה קורן

10.6.2009 / 11:03

דוד ארצי: העתיד נמצא באסיה - הרכש הביטחוני בסין עלה ב-200% בעשור; בהודו ב-65%



לקראת פתיחת הסלון האוירי בלה בורז'ה השבוע אמר דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא, כי "היצוא הישראלי בתחומי התעופה והחלל פיתח תלות רבה בביקושים מהשוק האמריקני, העשויים לקטון משמעותית עקב שינוי צפוי בתקציב הביטחון בארה"ב". על רקע זה הציע ארצי לתעשיות הבטחוניות להיערך לירידה בביקושים כתוצאה מצמצום ניכר בתקציבי ההגנה בארה"ב, שהיא כיום שוק היעד המרכזי של היצוא הישראלי.



לדברי ארצי, בטווח הקצר אמנם לא צפויה פגיעה משמעותית ביצוא הישראלי בתחום התעופה כפועל יוצא של צבר הזמנות משנים עברו. עם זאת, בטווח הבינוני צפויה פגיעה ממשית ביצוא התעופתי הישראלי, עקב ירידה בהוצאות הביטחון וההגנה במדינות רבות בעולם ובמיוחד בארה"ב, החולשת על כמחצית מההוצאה לרכש צבאי בעולם. ירידה זאת מוסברת בצמצום ההוצאה לביטחון על רקע הזרמת תקציבים מסיווית לעידוד הפעילות הכלכלית, שחייבה במקביל קיצוץ בתקציבי ביטחון.



ארצי ציין כי ההיערכות הישראלית בתחום היא חיונית לאור פגיעת המשבר הכלכלי הגלובלי גם בענף התעופה האזרחי, שהביאה כבר לירידה הן בהיקף המטענים המשונעים בתובלה אווירית והן בביקוש למטוסי מנהלים, שירד בצורה דרמטית לאחרונה. יש לכך גם חשיבות רבה נוכח תלותן של התעשיות הביטחוניות ביצוא, המהווה כ-85% מהיקף הפעילות שלהן.



ארצי מסר עוד כי מניתוח ממצאי דו"ח שפורסם באחרונה על ידי חברת המחקר הבינ"ל פרוסט אנד סוליבן, עולה כי על ישראל להסיט מאמצי שיווק למדינות באסיה ובפסיפיק, בדגש על הודו, שם תחזיות הצמיחה הן חיוביות וצופות המשך צמיחה בשיעור של 5%-6% לשנה עד סוף העשור.



על פי הדו"ח, ההוצאות הצבאיות של הודו גדלו- ב-65% ב-10 השנים האחרונות ל-10 מיליארד דולר. ההוצאות הצבאיות של סין גדלו בכ-200% לכ-40 מיליארד דולר ושל רוסיה גדלו ב-160% ל-25 מיליארד דולר.



מהמחקר עולה, למשל, כי אסיה צפויה לחלוש על 37% מנתח שוק ייצור המטוסים במהלך עשרים השנים הבאות. עובדה זו מקנה פוטנציאל רב לחברות ישראליות לחבירה כקבלני משנה ולייצור מערכות אוויוניקה ואלקטרוניקה לשחקנים אסייתים, במיוחד‏ בהודו ובדרום קוריאה.



"ענף התעופה, החלל והביטחון באסיה הינו שוק עם פוטנציאל אדיר, וככל שהוא מתבגר מספר העסקות באזור זה צפוי לגדול משמעותית. על ישראל לתפוס את מקומה הראוי בשוק זה לצד השחקנים הגדולים מצפון אמריקה ואירופה, שמנסים לבסס נוכחותם באזור זה", הדגיש יו"ר מכון היצוא.



ארצי הצביע עוד על מגמה נוספת בעלת פוטנציאל רב לשיתופי פעולה לחברות הישראליות בתחום התעופה: ביצוע מיזוגים ורכישות. זאת, עקב ירידת מחירי החברות בשוק העולמי היוצרות פוטנציאל לחברות ישראליות המעוניינות לבצע רכישות בחו"ל במחיר מופחת. על פי הדו"ח של פרוסט אנד סוליבן, בשנת 2008 נרשמה ירידה של 56% בהיקף עסקות מיזוגים ורכישה בתחום ומחירי החברות ירדו בשיעור ניכר.



לדברי ארצי, בשנה הקרובה צפויה להימשך המגמה של רכישת חברות קטנות בתחומי ביטחון המולדת, בדגש על‏ ביטחון אלקטרוני ושירותים שלאחר המכירה. "חברות אמריקאיות מחפשות חברות בעלות טכנולוגיות משלימות בתחומים אלו וחברות אירופיות מחפשות חברות מחוץ לארה"ב, מה שיוצר קרקע נוחה לחברות ביטחון מולדת ותעופה ישראליות המציעות פתרונות נישה, כולל מכירת מערכות מתוחכמות", אמר.



מכון היצוא הקים את הביתן הישראלי בסלון האווירי, בו יציגו רוב החברות הבטחוניות הישראליות את מוצריהן. בנוסף, המכון אירגן פגישות עסקיות לחברות הישראליות עם תאגידי ענק בינלאומיים בתחומי ביטחון ותעופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully