וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר דיון בייצוגית בסך מאות מיליוני שקלים נגד חברות הביטוח כלל, הראל, מגדל והפניקס

הילה רז

10.6.2009 / 17:03

עילת התביעה: חברות הביטוח גבו מס בולים מהמבוטח בלבד, למרות שעל פי החוק גם הן נדרשות לשאת בתשלומו



בית המשפט המחוזי מרכז בפתח תקווה אישר השבוע דיון בתביעה ייצוגית בסך מאות מיליוני שקלים נגד ארבע חברות הביטוח: כלל, הראל, מגדל והפניקס, בגין גביית מס בולים מפוליסות ביטוח לרכב, דירה, בית עסק ופוליסות נוספות. התביעה הייצוגית נוגעת למס הבולים שנגבה במשך שש שנים, בין השנים 1997-2003.

הבקשות לאישור התביעה הייצוגית הוגשו ב-2003 על ידי ארבעה תובעים ייצוגיים, שטענו כי במשך עשרות שנים גבו חברות הביטוח מס בולים שלא כדין מהמבוטחים בפוליסות שניתנו להם. בנוסף טענו התובעים הייצוגים, באמצעות עו"ד עופר דהן ואליהו ברק, כי חברות הביטוח הטעו את המבוטחים במשך שנים וגבו מהם את סכומי המס שלא כדין.



חברות הביטוח, שיוצגו על ידי עוה"ד פיני רובין וברק טל, טענו להגנתן כי פרשנות התובעים לחוק שגויה, והן היו רשאיות לגלגל את המס על המבוטחים. עוד טענו חברות הביטוח כי במשך עשרות שנים של גביית המס מהמבוטחים, אף אחד לא טען שהגבייה אינה כדין, גם לא גורמי הפיקוח על חברות הביטוח.



השופטת אסתר שטמר קיבלה את טענות התובעים, וקבעה כי "חברת ביטוח שמבקשת לחייב את המבוטח בתשלום מס בולים על עסקה, מקום שלפי הדין שני הצדדים חייבים בתשלומו – צריכה לקבל את הסכמת המבוטח לכך". השופטת הוסיפה כי האופן שבו בחרו המבטחות להודיע למבוטחים על התשלום המוטל עליהם אינו ראוי, ואינו עומד בדרישת ההסכמה מכיוון שהוא גורם למבוטח להניח כי מדובר במס שעליו לשלם, ולא בהסכם בינו לבין המבטח. הסכם שכזה, מציינת השופטת, מקנה למבוטח אפשרות לעמוד על זכותו שלא לשאת בתשלום המס או חלקו.



השופטת ביקרה את חברות הביטוח והסבירה כי "אין להסכים עם הנוהג שפיתחו המבטחות, לפיו, למרות שהנטל לתשלום המס מוטל על שני הצדדים, הטילו אותו על המבוטח בלבד, מבלי לקבל הסכמתו המודעת של המבוטח לכך".



קבוצת התובעים הייצוגים הוגדרה כמבוטחים בעלי פוליסות ביטוח לדירה, בית עסק, כלי רכב (מקיף וחובה) ותאונות אישיות שנרכשו מארבעת חברות הביטוח מתחילת 1997 ועד ליום 27.4.2003, ושילמו לחברות הביטוח מס בולים. השופטת הטילה על חברות הביטוח לשלם לבא כוח התובעים הייצוגיים 30 אלף שקל שכר טרחת עו"ד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully